Stavba D35 kolem Litomyšle letos nezačne, Skanska podala námitky

Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSDVizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD

Rozdíl mezi prvním a druhým v zakázce za 2,799 miliardy korun byl 50 milionů korun.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) posouvá zahájení stavby dálničního obchvatu Litomyšle na příští rok. Na konci listopadu vyhlásilo vítězem sdružení Strabag Silnice a Firesta-Fišer, rekonstrukce stavby. Vítězství sdružení ale napadla druhá v pořadí Skanska. Stavbu, která se mohla zahájit ještě v prosinci, tak začne až příští rok.

O podání námitek informoval na sociální síti X generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. „Námitky míří proti potvrzení kvalifikace poddovatelem a proti posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny,“ dodal Mátl na dotaz deníku Zdopravy.cz. V praxi rozhodnutí znamená, že do konce roku se stavět nezačne. ŘSD nyní musí námitky posoudit, může nastat situace, kdy vítěze vyloučí.

Z dostupných materiálů máme pochybnosti, jakým způsobem vybraný dodavatel, tedy sdružení firem Strabag SIS a FIRESTA-Fišer prokázaly splnění kvalifikačních požadavků a jak zdůvodnily mimořádně nízkou nabídkovou cenu,“ uvedl mluvčí Skansky Ondřej Šuch.

Vítězné sdružení v soutěži s odhadovanou cenou 4,45 miliardy korun nabídlo 10,4 kilometru dálnice postavit za 2,799 miliardy, Skanska byla jen o 50 milionů korun dražší. Dálnice má již stavební povolení, dokončuje se archeologický průzkum a majetkoprávní příprava.

D35 Litomyšl - Janov

Zahájení stavby bude znamenat tečku za desítkami let příprav dálničního obchvatu města. ŘSD se dlouho nedařilo najít kompromis s radnicí a okolními obcemi ohledně trasy, nakonec se ale stávajícímu řediteli Radku Mátlovi podařilo v roce 2021 dojednat společné memorandum o spolupráci.
Příprava se zadrhla ještě loni, kdy stavební povolení napadl Český svaz ochránců přírody v Šumperku. Po vyhovění námitkám nakonec ekologové rozklad stáhli.

Součástí stavby je sedm mostních objektů na D35 a sedm mostů nad D35. Okolí dálnice bude od hluku chráněno celkem třinácti protihlukovými stěnami v celkové délce 5 796 metrů. Nejvýraznějším stavebním prvkem bude mimoúrovňová křižovatka Janov, která bude sloužit pro napojení Litomyšle na dálnici ve směru do/od Olomouce. Stavba je detailně popsána v informačním letáku.

Obchvat uleví obcím (především Litomyšli) od tranzitní dopravy. Na severu navazuje na úsek D35 Džbánov – Litomyšl, na jihu se napojí na úsek Janov – Opatovec, který se staví od května loňského roku.

Tagy D35 D35 Litomyšl - Janov Firesta-Fišer Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Skanska Strabag Silnice
73 komentářů