Správa železnic začne s výkupy pozemků pro rychlotratě, první vlastníky již oslovila
Polovina obeslaných vlastníků vyslovila bezvýhradný souhlas s prodejem.
Příprava vysokorychlostních tratí v Česku se příští rok posune do fáze, když již stát začne vykupovat pozemky nutné pro jejich stavbu. Při prezentaci plánů na příští rok to uvedl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier. „Velkým tématem bude příští rok majetkoprávní vypořádání, dojde už k výkupům pozemků,“ řekl Bazgier.
Bazgier při prezentaci neuvedl, jaká částka je na výkupy připravena. Rozpočet na přípravu vysokorychlostních tratí příští rok výrazně stoupne, z 900 milionů korun na 1,7 miliardy korun. Kromě projektové přípravy zahrne nově i archeologické průzkumy a výkupy.
Další zpoždění pro rychlovlaky. Stavět se začne nejdříve za pět let, přiznává stát
První vlastníky nemovitostí již Správa železnic oslovila. Pří výkupech plánuje spolupracovat se specializovanými firmami, podobně postupuje při získávání parcel Ředitelství silnic a dálnic. Na zajištění firem pro výkup chystá Správa železnic vypsání tendru.
Ještě větší skok ve výdajích na přípravu VRT nastane v roce 2026, kdy dojde k překročení částky 4 miliardy korun.
Výkupy se mají týkat úseků VRT Jižní Morava, VRT Moravská brána a VRT Podřipsko. Podle Bazgiera již byli dotčení vlastníci kontaktováni i s dotazníkem s preferencí vypořádání a získávání kontaktů. Na něj reagovalo více než 60 % obeslaných, 50 % z nich vyslovilo bezvýhradný souhlas s výkupem.
Příprava vysokorychlostních tratí nabírá v Česku zpoždění, nový harmonogram označilo ministerstvo dopravy za „zreálnění termínů“. Dosažení posunu v přípravě řeší významně i ukazatele KPI pro management Správy železnic na příští rok.
Méně zpoždění, likvidace klaprámů i nové tratě. Vedení SŽ už ví, jak si sáhnout na bonus