Zpoždění pět let. V Sydney vyjely nové vlaky Hyundai, startu předcházely stávky i rozšiřování tunelů

První vlak Mariyung s cestujícími v běžném provozu. Foto: Transport NSWPrvní vlak Mariyung s cestujícími v běžném provozu. Foto: Transport NSW

Finální razítko k provozu dostaly vlaky po stížnostech odborářů na bezpečnost až na konci listopadu.

Téměř přesně s pětiletým zpožděním vyjel tento týden do provozu s cestujícím první nový vlak v Novém Jižním Walesu. Startu souprav nazvaných Mariyung (v jazyce původních obyvatel kmene Darug emu) předcházely roky sporů s výrobcem a především odboráři, kteří poukazovali na problémy s bezpečností. Finální razítko k provozu s cestujícími dostal vlak až na konci listopadu.

Nové vlaky od jihokorejského výrobce Hyundai Rotem jsou současně jednou z největších zakázek pro australskou železnici. Postupně dorazí do dopravy ze Sydney do okolních měst celkem 610 vozů. Objednáno je celkem 61 čtyřvozových a 61 šestivozových souprav. Jejich provozovatelem je společnost Sydney Trains patřící pod vládu Nového Jižního Walesu.

Jako první vyjely vlaky na trať mezi Sydney a Newcastle, postupně budou nasazovány na další spoje do Lightgow (přes Blue Mountains) a na jih do Wollongongu a Kiamy. Hodnota zakázky je přes čtyři miliardy australských dolarů (zhruba 60 miliard korun). Dvoupodlažní soupravy mají kapacitu 325 sedících (čtyřvozové) a 491 sedících v šestivozové verzi. V provozu nahradí vlaky postupně až 50 let staré soupravy.

Původní plán počítal s nasazením od roku 2019, výrobce stihl vlaky dodat včas. Ukázalo se však, že vlaky mají řadu problémů, za které výrobce mohl i nemohl. Objednány byly příliš široké, takže muselo dojít k úpravám některých tunelů. Stejně tak se zjistilo, že jsou příliš dlouhé u některých nástupišť, ta se musela prodloužit.

Velmi kritičtí jsou od začátku vůči novým vlakům odboráři z Rail, Tram and Bus Union. Těm se nelíbilo, že vlaky jsou vybaveny tak, že umožňují provoz jen se strojvedoucím bez nutnosti vlakvedoucích, což vedlo k řadě stávek. Zkušební provoz současně odhalil například problém s nedostatečně výkonným kamerovým systémem. To vše snižovalo bezpečnost. Vlaky musely projít úpravami, které nadále probíhají. Současná vláda v Novém Jižním Walesu viní z problémů své předchůdce.

Mapa linek, kde budou nové soupravy Mariyung nasazeny. Foto: Transport NSWPrvní vlak Mariyung s cestujícími v běžném provozu. Foto: Transport NSWPrvní vlak Mariyung s cestujícími v běžném provozu. Foto: Transport NSW
Tagy Hyundai Rotem Nový Jižní Wales Sydney Trains Transport NSW
20 komentářů