Zasypat, či proměnit v dálniční tunel. Osud průzkumné štoly na D3 je nejistý
Středočeská část D3 je aktuálně ve fázi územních řízení a zpracovávání dokumentace pro stavební povolení.
V trase budoucí dálnice D3 začaly koncem listopadu práce na průzkumné štole o délce 1,6 kilometru, která je součástí příprav stavby tunelu Kamenná Vrata u Jílového. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom netuší, zda bude muset štolu následně zavézt, nebo ji využije jako zárodek tunelu, jak je na stavbách běžné.
Součástí zakázky v hodnotě 416,6 milionu korun totiž je po dvouleté ražbě i likvidace štoly, která má podle původního prohlášení ŘSD trvat devět měsíců. Na dotaz deníku Zdopravy.cz ovšem ŘSD uvedlo, že cílem je štolu nezavážet.
„Předpokládáme, že ražba tunelu naváže časově na ražbu štoly. Nicméně průzkumná štola je dočasné průzkumné dílo a samostatný projekt, proto v tuto chvíli nelze přesně stanovit harmonogram všech prací. Preventivně tak pracujeme v projektu průzkumných prací i s variantou, že štola se po ukončení průzkumných prací zaveze vytěženou rubaninou v kombinaci s jílovito-cementovou suspenzí. Součástí této varianty je i zasypání vstupní stavební jámy do průzkumné štoly,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Ražba štoly délky 1 617 m pro tunel Kamenná Vrata délky 1 690 m bude trvat 29 měsíců. Harmonogram počítá s rozvržením prací na několik fází. Půjde o přípravné práce v délce 4 měsíce a samotnou ražbu průzkumné štoly s dobou provedení 25 měsíců.
Průzkumná štola bude ražena z jižního portálu budoucího tunelu, který bude umístěn u stávající silnice II/104 spojující Jílové u Prahy a Davli. Ražba bude provedena tzv. Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v navrtávání a odstřelu masivu. Plocha výrubu bude zhruba 3 × 3,7 metru.
Pak by mělo následovat vyhodnocování a případná likvidace štoly.
Ražený tunel Kamenná Vrata o délce 1 690 metrů leží v plánech na úseku Praha – Jílové a bude patřit k nejnáročnějším stavebním objektům středočeské D3. Úsek by se měl stavět v letech 2027–2031, příprava středočeské D3 však neustále nabírá zpoždění.
„Bohužel se v tomto území setkáváme s poměrně zásadním odporem občanských sdružení. Věřím, že tento odpor překonáme a že se nám podaří získat i stavební povolení v právní moci, posléze získat zhotovitele a zhruba do těch tří, čtyř let stavby začít realizovat,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Středočeská část D3 je aktuálně ve fázi územních řízení a zpracovávání dokumentace pro stavební povolení. ŘSD chce podle Mátla příští rok zahájit výkupy pozemků.
Středočeská část D3 bude měřit 59 kilometrů. Začínat bude křižovatkou s Pražským okruhem u Jesenice, odkud bude trasa pokračovat na jih kolem Jílového, Hostěradic, Václavic, Voračic a Nové Hospody. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka.