Dopravce na úzkokolejce u Bystřice porušoval bezpečnostní předpisy, padlo u soudu
Podle jednatele Správy úzkokolejných drah mohlo dojít k vykolejení vlaku.
(Aktualizováno v 19:30) Dění kolem zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) dnes u českobudějovického krajského soudu dospělo k další schůzi věřitelů. Hlavním bodem programu bylo schvalování odborného posudku k hodnotě firmy, soudce Zdeňka Strnada nicméně zajímal i aktuální stav na úzkokolejkách.
A dozvěděl se nečekané věci. Jednatel společnosti Správa úzkokolejných drah (dcera JHMD) Tomáš Hůrka prohlásil, že dopravce Good thing během letního provozu v úseku Nová Bystřice – Hůrky porušoval bezpečnostní předpisy.
Hůrka je ve Správě úzkokolejných drah (SÚD) odborně způsobilou osobou. Do diskuse se přihlásil v okamžiku, kdy se řešilo vypovězení smlouvy ze strany SÚD zmíněnému dopravci Good thing. Dopravce nezaplatil fakturu za přidělenou kapacitu na dráze ve výši zhruba 170 tisíc korun. Zmíněný dopravce má být přitom investorem do JHMD v rámci reorganizačního plánu.
Podle Hůrky ale nevedly k vypovězení smlouvy jen peníze, nýbrž od prvního dne provozu i opakované porušování bezpečnostních pravidel na dráze. Hůrka následně svou výpověď zopakoval i v roli svědka, do které ho povolal soudce. Podle Hůrky vlaky například jezdily rychleji přes výhybky, než měly, porušovala se pravidla při posunu a zaměstnanci neměli ochranné pomůcky. Výpověď zaujala i přísedící státní zástupkyni, na jejíž dotaz k možným škodám na zdraví a životech Hůrka odpověděl, že mohlo dojít k vykolejení vlaku. Porušování předpisů prý zjistil přímo na místě i z videí na Youtube.
Hůrka je zároveň zaměstnancem společnosti Swietelsky Rail, která se o tratě starala a snažila se pro SÚD získat osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. To se podařilo právě jen u úseku Nová Bystřice – Hůrky, kde od 10. srpna do konce září jezdila firma Good thing, a později pro úsek Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou, kde žádná pravidelná doprava není.
Podle sdělení insolvenčního správce v obchodním rejstříku jsou tyto úseky znovu mimo provoz, a to až do května příštího roku. Podle Drážního úřadu ale jde o rozhodnutí firmy, osvědčení stále platí.
Swietelsky Rail byla původně součástí reorganizačního plánu, který prosazuje věřitel Jan Kysela. Swietelsky Rail měla získat SÚD a být provozovatelem dráhy. S Kyselou se ale tento týden rozešla ve zlém s tím, že nemá od Kyselova týmu žádné záruky. Hůrka v této souvislosti rezignoval na post jednatele SÚD, čímž firma přijde zhruba za dva měsíce o osobu odborně způsobilou. Musí proto sehnat náhradu.
Kyselova reorganizace má spočívat v odkupu majetku, především nemovitostí a vozidel, soukromým investorem (Good thing). Tím se mají částečně uspokojit věřitelé. Jak dnes připomněl soudu Kyselův advokát Michal Žižlavský, investor se vzdal řady původních podmínek, kterými původně investici podmiňoval.
Podmínky se týkaly především zahájení provozu, na který jsou navázány krajské příspěvky na dopravu nebo peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Ještě koncem května Kysela u soudu tvrdil, že pro reorganizační plán je klíčové osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Bez něj by údajně investor peníze do firmy nedal. Osvědčení stále nemá většina úseků obou úzkorozchodných tratí, tuto podmínku (a další) už si ale podle předkladatelů investor neklade. Podrobně psal deník Zdopravy.cz o podmínkách investorů v září.
Podle Žižlavského opuštění podmínek značně zjednodušuje cestu k uspokojení věřitelů. S tím souhlasil i soudce, podle kterého se tím ovšem celá reorganizace zužuje na pouhý prodej podniku. Nezajištění věřitelé mají být uspokojeni zhruba z 12 procent.
JHMD mají 73 věřitelů s pohledávkami 348 milionů. Pět věřitelů má zajištěné pohledávky ve výši 63 milionů.
Kyselova reorganizace má konkurenci v nabídce společnosti Gepard Express, která soudu rovněž vyjádřila zájem o odkup majetkové podstaty, a to cestou konkurzu. Žižlavský dnes tuto aktivitu označil za snahu o narušení procesu. „Někdo doufá, že koupí úzkokolejky za výprodejovou cenu,“ řekl Žižlavský. Podle něj je nabídka nekonkrétní a není jasné, zda na to vůbec zájemce má.
Gepard Express zase v oznámení soudu uvedl, že nemůže aktuálně odhalovat výši své nabídky kvůli konkurenci.
Věřitelé nakonec dnes podle ČTK vyslovili souhlas se znaleckým posudkem, podle něhož by nevyšší hodnota majetku byla při prodeji JHMD jako celku, a to přes 143 milionů korun.
Takto vysoký výnos se ale v reálu čekat nedá. Insolvenční správce David Jánošík se už v květnu u soudu podělil o vlastní zkušenost, podle které se firmy jako celek v konkurzu prodávají za polovinu až dvě třetiny odhadu.
JHMD podle insolvenčního správce aktuálně prodělávají zhruba milion měsíčně, čerpají přitom několikamilionový úvěr od Good thing. O schválení či neschválení reorganizačního plánu budou věřitelé rozhodovat nejspíš v lednu.