Škoda Fabia slaví čtvrtstoletí. Její generace skrývají klenoty, ale i verze, kterým se raději vyhněte
Expert radí, jaké motorizace jsou u fabií cenovými držáky a kde se mít na pozoru.
První Škoda Fabia se v Česku začala prodávat před čtvrtstoletím, 4. prosince 1999. Masový model zná pravděpodobně každý Čech. Pokud ji nevlastnil, určitě v ní alespoň jednou seděl. Ve čtyřech generacích se totiž prodalo už kolem pěti milionů kusů.
Za úspěch Škoda Fabia vděčila zejména své cenové dostupnosti.
„V roce 1999 jste za základní fabii první generace dali 22 průměrných hrubých platů. Za druhou generaci v roce 2007 to už bylo 12 platů, za třetí v roce 2014 pak 9,2 platu – velmi podobně jako současných devět platů za základní model čtvrté generace. Zato na zánovní ojetou – dvouletého stáří s pouhými pěti tisíci km – stačí pouze necelých sedm platů,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO a Mototechna.
V největší české sítí autobazarů je fabia druhým nejoblíbenějším modelem hned po octavii, představuje necelých sedm procent prodejů v síti. Jen letos se jich podle Vaněčka prodalo 3,5 tisíce.
Na celém sekundárním trhu se aktuálně v Česku prodává kolem 5 800 fabií. Jejich mediánová cena (polovina je dražší, polovina levnější) činí 131 000 korun, průměrné stáří 13 let, najeto mají kolem 157 tisíc kilometrů.
V inzertní nabídce zůstávají fabie průměrně 54 dny, což je o deset dnů méně, než je průměr celého trhu.
Dieselů je mnohem méně
Naprostá většina fabií má pod kapotou benzinový motor, diesely jsou v naprosté menšině – momentálně se jich nabízí asi 900. Bývají ovšem dost ojeté, na tachometru mají průměrně přes 255 tisíc km, mediánová cena je pouhých 80 tisíc korun a stáří téměř 15 let.
Přesto nemusejí být podle Vaněčka špatnou volbou. „Nejvíce doporučeníhodné jsou při nešizeném servisu nesmrtelné 1.9 TDI, u první generace ještě bez turba s označením SDI. Jsou to nejlepší motory, doslova klenoty. Pokud je objevíte ve stavu s pravidelnou a doloženou údržbou, vydrží bez problémů půl milionu kilometrů,“ říká Vaněček.
První generace: klenot, který mizí
První generace ve své době nebyla vůbec levným vozem. „Nejprodávanější verze, 1.4 MPI 50 kW se základní výbavou Classic, stála v roce 1999 necelých 280 tisíc korun, což je v přepočtu na dnešní částky 593 tisíc korun. Tedy cena základní octavie, která je ovšem o třídu větším autem s nesrovnatelně lepší výbavou,“ upozorňuje Vaněček.
Současná fabia z roku 2024 je o dost levnější – základ 1.0 MPI 59 kW přijde na 400 tisíc korun. „Je téměř neuvěřitelné, že špičková výbava a motorizace z roku 1999 – Elegance 1.9 TDI – vychází v přepočtu na současnou kupní sílu na jeden milion a 17 tisíc korun,“ vypočítává.
„Kdo měl tehdy na 1.9 TDI, měl by dnes na nový superb,“ konstatuje Petr Vaněček. „Pokud bych měl u ‚jedničky‘ doporučit motor, byla by to 1.4 s výkonem 55 či 63 kW – je odolná, byť nepříliš úsporná. Špatnou volbou není ani tříválcové HTP se 47 kW, jen u něj nechte ihned vyměnit rozvody. Naopak 40kilowattové verzi se vyhněte,“ radí.
Druhá generace: TSI berte až od roku 2011
Následující generace, představená v roce 2007, byla cenově dostupnější – verze Classic se základním motorem 1.2 HTP 44 kW stála 266 tisíc korun, což by v dnešních poměrech představovalo 460 tisíc.
„Co se týče motorů, nebál bych se 1.2 HTP ve verzi s Euro 5, tedy od roku 2010, klasické 1.4 63 kW ani silné 1.6 se 77 kW, kterou ale seženete jen výjimečně. Pokud byste chtěli moderní 1.2 TSI, berte až ty vyrobené ve druhém pololetí roku 2011, kdy motor dostal modifikovaný rozvodový řetěz. Bez výhrad pak doporučuji klasickou 1.9 TDI 77 kW, špatná ovšem není ani modernější 1.6 TDI, montovaná od roku 2010. Nejlepší je v nejsilnější variantě se 77 kW,“ informuje expert.
Třetí generace: poprvé silný litr
Třetí generace (2014–2021 hatchback, 2015–2022 kombi) byla ještě dostupnější – základní nepřeplňovaný tříválec 1.0 MPI stál 234 900 Kč, v přepočtu dnešních 348 tisíc.
„Z motorů doporučuji čtyřválec 1.2 TSI s výkonem 66 nebo 81 kW, výborný motor, který se starší verzí s rizikovými řetězovými rozvody ve dvojkové fabii nemá nic společného. Špatné nejsou ani tříválce 1.0 TSI se 70 nebo 81 kW. Jen hůře topí, motor je také velice lehký, takže třeba na sněhu mívají litrové fabie potíže s adhezí,“ doplňuje Vaněček.
A radí u TSI zkrátit interval výměny oleje na 15 tisíc km, zvlášť pokud jezdíte převážně ve městě. Rozvody jsou zde řešeny řemenem, který má osmiletý interval výměny, což už se mnoha ojetých aut týká.
Čtvrtá generace: výhodněji v bazaru
U současné čtvrté generace už jsou na výběr hlavně litrové tříválcové motory – buď bez přeplňování (MPI 59 kW), nebo s turbodmychadlem (TSI 70 a 81 kW). Špičkovou verzí je čtyřválcová 1.5 TSI (110 kW), vyhrazená nejvyšším výbavám.
Žádného z agregátů není třeba se bát. Základní cena 400 tisíc korun se zdá na první pohled vysoká, ale v přepočtu vychází na necelých devět průměrných měsíčních platů.