Podcast: Boeing 747 se dá řídit dvěma prsty, má výborné přístroje, říká kapitán Slavomír Pískatý

Z historie Korean Air v Praze. Zdroj: Letiště PrahaZ historie Korean Air v Praze. Zdroj: Letiště Praha

Létání v armádě bylo hezké, ale bylo ho málo. Já chtěl přijít do práce a letět hned s letadlem.

Poslechněte si rozhovor s první českým kapitánem legendárního Boeingu 747 Slavomírem Pískatým. Někdejší vojenský letec strávil velkou část svého profesního života v Asii a kapitánem Jumbo Jetu byl neuvěřitelných dvacet let. Za svůj život pilotoval na padesát typů letadel, miluje létání na větroni a stále se účastní závodů.

„Lítání s dopravním letadlem není od toho, aby si pilot zalítal, ale by dovezl bezpečně cestující do jejich destinace. Jestli si chce někdo zalétat, ať jde do aeroklubu,“ říká zkušený pilot. Přesáhl už věkovou hranici 65 let, což pro každého pilota znamená, že už nesmí dále létat profesionálně v letecké obchodní přepravě. I proto opustil kokpit slavného Jumbo Jetu. Dnes je především leteckým instruktorem a také testovací pilotem nových L-410, které se vyrábějí v Kunovicích. Ostatně, tam pracoval už jeho otec a tehdy se Slavomír Pískatý do letectví zamiloval.

Jak vypadají testovací lety nových letadel, detailně v podcastu probíráme. „Odstartujeme a zkouší se řízení, zkouší se vyvažovací plošky na kormidlech, zkouší se funkce motoru. Samozřejmě se to dělá v dobrém počasí. V tom prvním záletu se také zkouší akcelerace motorů, přestavování vrtulí nebo přepínání nádrží. Na všechno je přesný scénář. První let je zálet hardwaru letadla. Pokud je všechno v pořádku, jde se na druhý let, což je zkouška radionavigace,“ popisuje testování nových letadel Pískatý.

Začínal na vojenských stíhačkách, prošel Československými aeroliniemi až ho vítr zavál do Asie, kde strávil závěr své letecké kariéry v komerčním provozu. Probíráme, jak se změnilo letectví za posledních 30 let. „Před třiceti lety mohla dvoumotorová letadla až na výjimky pouze hodinu letu od letiště, kde by mohla přistát. Když chtěla do Ameriky, musela letět přes Island, Grónsko a Kanadu. Na základě statistiky spolehlivosti chodu motoru, začaly letecké úřady vydávat oprávnění pro konkrétní letadla, že mohou letět hodinu a třicet minut od nejbližšího letiště. Jak se systém zdokonaloval došlo až na dvě hodiny a tak dále. To byla výrazná změna,“ uvádí jeden z příkladů leteckého vývoje posledních desetiletí Slavomír Pískatý.

Otevíráme v podcastu také výhody a nevýhody létání přes zemské póly nebo rivalitu mezi piloty, kteří pocházejí z armády a těmi, kteří létali vždy jen jako civilní piloti. A také specifika leteckého carga. „Cargo může udělat i neplechu, pokud vezete nebezpečné zboží. Letecké společnosti si dávají velký pozor, co přepravují, nejhorší jsou baterie. Pokud vezete mražené lososy, tak je to v pořádku, ale pokud vezete 99 koní, kteří dýchají a vydávají živočišné teplo, může dojít i k falešné indikaci požáru,“ popisuje pilot.

Rozhovor si můžete pustit zde na stránce nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict. Pokud vás Slavomír Pískatý zaujal, můžete jako čtenáři deníku Zdopravy.cz využít do 15. prosince slevový kód na nákup jeho knihy. Podrobnosti najdete zde.

Vybraná témata podle času:
12. minuta: Proč je tak složité létat s letadlem přes pól
16. minuta: Jak vypadá práce testovacího pilota, který zalétává nová letadla
24. minuta: Proč opustil Slavomír Pískatý Migy a Albatrosy v armádě a vyměnil je za civilní létání
35. minuta: Proč je Boeing 747 tak slavný a proč se neosvědčily přestavby osobních 747 na nákladní
42. minuta: Letecké cargo a problematické přepravy
48. minuta: Slavomír Pískatý odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz

Tagy Boeing 747 Doporučeno jumbo podcast Cesty Zdopravy.cz Slavomír Pískatý
8 komentářů