Úzkokolejky v úzkých. Dopravce nezaplatil, správce přišel o odbornou osobu
Práce na znovuzprovoznění dráhy jsou nyní přerušeny, a to hlavně z finančních důvodů.
Do stále větších problémů zabředávají v posledních dnech zkrachovalé jindřichohradecké úzkokolejky. Vyplývá to z pravidelného hlášení insolvenčního správce Davida Jánošíka pro insolvenční soud. Jánošík upozorňuje především na rizika spojená s odchodem společnosti Swietelsky Rail ze záchranářského týmu.
Tím hlavním je odchod Tomáše Hůrky z funkce jednatele společnosti Správa úzkokolejných drah (SÚD). Ta je provozovatelem dráhy a s pomocí Swietelsky Rail se snažila získat pro úzkorozchodné trati osvědčení o bezpečnosti provozovatele od Drážního úřadu. Hůrka je zaměstnancem firmy Swietelsky Rail, kterou byl do SÚD dosazen.
„Tímto odstoupením současně ke dni zániku jeho funkce, pokud nedojde k angažování jiné odborně způsobilé osoby, přestane Správa úzkokolejných drah plnit podmínky pro vydání úředního povolení k provozování dráhy,“ sděluje soudu Jánošík. Z funkce odstoupil i druhý jednatel SÚD Libor Boček a také člen dozorčí rady mateřských Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Petr Čížek.
I on zastupoval Swietelsky Rail. „Mrzí mne, že se nám nepodařilo společný záměr dotáhnout do úspěšného konce. Takový je bohužel život,“ uvedl Čížek v oznámení rezignace. Swietelsky Rail měla dle původních plánů převzít SÚD a o úzkokolejky se starat. Ze záchranného plánu, který organizuje věřitel Jan Kysela, ale vycouvala, neboť dle svého vyjádření „i přes opakované snahy nedostala žádné záruky o budoucím vlastnictví společnosti SÚD“.
Insolvenční správce rovněž soudu hlásí, že SÚD 3. prosince vypověděla smlouvu o provozování drážní dopravy společnosti Good thing. Ta je rovněž součástí Kyselova týmu, a to v pozici dopravce. Od srpna do konce sezony provozovala dopravu v komerčním režimu na krátkém zprovozněném úseku Nová Bystřice – Hůrky. Smlouva byla podle správce vypovězena z důvodu neuhrazení ceny za přidělení kapacity dráhy ve výši přes 174 000 korun nezávislému přídělci, společnosti Taktici.cz.
„Poslední vývoj a výše uvedené události tak vyvolávají celou řadu otázek ohledně budoucnosti úzkokolejky a provozu na ní. Předkladatel reorganizačního plánu (Kysela, pozn. red.) by měl podle mého názoru co nejdříve věřitele a soud informovat o tom, zda je za stávající situace stále reálné dosáhnout původně plánovaných cílů a jaká opatření budou za tímto účelem přijata, nebo zda dochází ke změně cílového stavu,“ píše správce Jánošík.
Doplňuje, že práce na znovuzprovoznění dráhy jsou nyní přerušeny, a to hlavně z finančních důvodů. „Vzhledem k ukončení spolupráce ze strany Swietelsky Rail není jasné, zda a kdo bude v této činnosti pokračovat,“ dodává Jánošík.
Reorganizační plán Jana Kysely spočívá v tom, že soukromí investoři vykoupí majetkovou podstatu a uspokojí tak věřitele. Provozovatelem dráhy měla být SÚD. Finále mělo spočívat v převodu majetku na svazek obcí podél trati, který by následně závazek desítky let investorům splácel.
Nedávno se ovšem objevil konkurenční plán společnosti Gepard Express, která chce místo reorganizace koupit JHMD v konkursu, a to bez finančního angažmá obcí.
Seriál zpráv o vývoji ve zkrachovalých JHMD lze nalézt pod tagem insolvence JHMD.