Obrazem: Na nové plavební komoře na Baťově kanále byla osazena první vrata
Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou a zároveň první novou komorou od dob výstavby Baťova kanálu ve druhé polovině 30. let.
Vznikající plavební komora Rohatec na Baťově kanálu se může od úterý chlubit prvními novými vraty. Stavbaři je osadili v horním ohlaví plavební komory. Ještě během prosince a ledna bude komora vybavena vraty i v dolním ohlaví. Hradicí konstrukcí bude osazen i modernizovaný jez.
Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby Baťova kanálu ve druhé polovině 30. let. Komora vzniká na Sudoměřickém jezu u slovenského přístavu Skalica, součástí akce je kompletní přestavba jezu.
Stavba začala v létě 2023, k dispozici by měla být nová část vodní cesty pro sezónu 2026. Díky nové komoře a splavnění navazující říčky Radějovky až k soutoku s Moravou se vodní cesta prodlouží o sedm kilometrů až do Hodonína. Celá stavební akce vyjde na 340 milionů.
Všechna vrata plavební komory budou vzpěrná (podobně jako jinde na kanálu), tedy složená ze dvou křídel, která jsou po zavření vzepřena proti vodě do mírné špičky. Vrata horního ohlaví jsou menší než vrata v dolním ohlaví. Jedna vráteň (křídlo) vrat horního ohlaví váží 2 700 kg. Vrata v dolním ohlaví budou navíc zdvojená. Vrátně na dolním ohlaví budou vážit 3 600 kg a 3 900 kg. Větší z obou dolních vrat budou sloužit jako protipovodňová a budou se používat pouze jako povodňová uzávěra z řeky Moravy. Jednotlivé vrátně na své místo ve zdi plavební komory usazuje mobilní jeřáb s nosností až 50 tun.
Nová plavební komora bude mít užitnou délku 38,5 metru a šířku 5,3 metru, lodě díky ní překonají rozdíl hladin 2,7 metru. Zatímco práce na komoře jsou zhruba za polovinou, splavnění Radějovky v délce 800 metrů už je fakticky hotové. Podél říčky byly zahájeny práce na biokoridoru.