Nová vozidla, více spojů. Středočeská autobusová revoluce začíná
Cestující podle nových smluv čeká vždy bezbariérový a klimatizovaný autobus.
Středočeský kraj a Praha dnes otevírají novou kapitolu regionálních autobusů v systému Pražské integrované dopravy (PID). Dnešním dnem vstupují v platnost nové jízdní řády a především desetileté smlouvy na všech autobusových linkách, které společně provozují kraj a hlavní město.
Dnešní den je vyvrcholením roků příprav a soutěží na dopravce v otevřených transparentních řízeních, které vypsala minulá vláda Středočeského kraje, kdy veřejnou dopravu vedl stejně jako nyní Petr Borecký. Do té doby se miliardy korun na provoz autobusových linek rozdělovaly pouze na základě zvykového práva.
Pro cestující bude zásadní změnou sjednocení standardů kvality, ve většině případů půjde o nové autobusy. Došlo současně i ke změnám jízdních řádů na základně požadavků obcí. Na řadě linek budou nasazena kapacitnější vozidla délky 15 či 18 metrů.
Příměstské a regionální linky PID bude nově zajišťovat 31 dopravců a také několik jejich subdodavatelů. Některé linky byly kvůli svým specifikům ze soutěže vyjmuty.
Každý autobus bezbariérový, klimatizovaný a s platbou kartami
Požadavky na vozový park jsou však jednotné – předepsány jsou přísné kvalitativní standardy požadující například bezbariérovost, celovozovou klimatizaci, pohodlné látkové polstrované sedačky, digitální informační displeje včetně vnitřních LCD obrazovek či jednotný červenošedý vnější design vozidel.
Všichni dopravci musejí tak jako doposud poskytovat on-line informace o poloze svých vozidel do jednotného dispečerského systému, vozidla musejí být čistá, řidiči nesmějí odjíždět ze zastávek napřed oproti jízdnímu řádu, musejí dodržovat předepsané návaznosti a musejí být oblečeni do stejnokroje dopravce. Odbavovací systém musí akceptovat také platby kartou.
Celkem bude na příměstských a regionálních linkách PID provozováno cca 1 200 vozidel délkového rozpětí od 7 do 18 metrů. Vývěs informací včetně jízdních řádů na středočeských zastávkách nově zajistí až na výjimky organizace IDSK.
Nástup všemi dveřmi na další spoje
„Autobusové dopravce jsme vybírali v největší soutěži svého druhu v České republice. Zadávací řízení na nové smlouvy o veřejných službách jsme rozdělili do čtyř vln, přičemž v každé z nich jsme soutěžili 8 až 10 oblastí. Předložené nabídky jsme hodnotili na základě nejnižší nabídkové ceny,“ uvádí Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility a pokračuje: „Co se týče autobusové dopravy, přinášíme celou řadu novinek, které činí cestování veřejnou hromadnou dopravou vstřícnější. Jednou z nich je nástup do autobusů všemi dveřmi. Na dvou linkách jsme si ověřili, že systém, kdy se cestující nemusí odbavit u řidiče, funguje. Tržby neklesly, zlepšilo se dodržení jízdního řádů a cestování se díky tomu stalo příjemnější záležitostí. Nástup všemi dveřmi jsme pilotně testovali na linkách 705 a 519, kde zůstane, a nyní ho zkušebně rozjedeme i na linkách 423, 456, 481, 785 a 805.“
Na některých linkách budou nově kapacitnější autobusy. U řady nejvytíženějších linek zejména z Prahy do regionu bude navýšena kapacita díky nasazení kloubových nebo patnáctimetrových autobusů namísto autobusů standardní délky (například do oblasti Mělníka, Klecan, Velkých Přílep, Kladna, Berouna, Příbrami, Dolních Břežan, Zruče nad Sázavou či České Lípy). Delší vozidla budou nasazena i na některých regionálních linkách na Nymbursku, Kolínsku a Kutnohorsku). Na řadě linek budou také zkráceny intervaly zejména v přepravních špičkách (například do Odoleny Vody, Nupak či Jesenice), častější provoz bude o víkendech na linkách do oblasti Příbrami, Dobříše, Nového Knína, Sedlčan, Kostelce nad Labem, Nupak či Zruče nad Sázavou.
Přečíslování linek
Některé linky změní trasu nebo číslo. Například budou sloučeny linky 428 a 765 do trasy Jesenice – Sibřina, část linky 449 do Bratřínova bude mít nové číslo 748, linka 688 bude z Nového Knína prodloužena do Dobříše. Větších změn doznají také autobusové linky v oblasti Kralup nad Vltavou. Některé linky, zejména ty z číselné řady 421 až 427, budou přečíslovány kvůli uvolnění číselné řady pro linky z Prahy do regionu nebo další mezikrajské linky.
Zkušební zavedení nástupu všemi dveřmi na regionálních linkách 519 a 705 bude rozšířeno na linky 481, 785, 805, 823 (původně 423) a 858 (původně 456).
Další zásadní změny v rámci mezikrajské autobusové dopravy
Největší proměnou projde autobusová doprava v severní části Středočeského kraje s přesahem do Ústeckého kraje. V zastávce Nová Ves, u dálnice vznikne nový přestupní uzel, kde na sebe budou vzájemně vyčkávat linky spojující hlavní sídla v této oblasti včetně páteřní linky 413 Praha – Litoměřice. Díky tomu vzniknou nová atraktivní a rychlá spojení například mezi Kralupy nad Vltavou a Mělníkem, Kladnem a Roudnicí nad Labem nebo Velvary a Litoměřicemi. Přímé spojení Kladna s Litoměřicemi zajistí také prodloužená linka 650. Dál do Ústeckého kraje bude prodloužená také linka 389 z Prahy, která bude z Loun pokračovat až do Chomutova.
Rozšířena bude také spolupráce s Jihočeským a Plzeňským krajem. Linka 407 do Písku bude posílena a o víkendech bude prodloužena až do Vodňan a Prachatic. Nová linka 416 pojede z Prahy přes Horažďovice do Sušice, z Prahy do Strakonic vyjede nová linka 428, která pojede o víkendech až do Volyně a Vimperku. Mezi Středočeským a Jihočeským krajem vyjedou také nové linky 456 a 457 a na stávajících linkách 453 a 455 budou nově nasazeny elektrobusy. Vzájemné uznávání tarifů PID a IDPK bude rozšířeno na linkách 545, 546 a 548, kdy budou jízdenky PID platit v autobusech až do Rokycan.
Spolupráce s Královéhradeckým a Libereckým krajem vyústí v integraci linky 405 z Prahy přes Mladou Boleslav, Jičín a Vrchlabí do Špindlerova Mlýna. K ní se pravděpodobně od 15. 12. 2024 přidá také linka 425 Praha – Městec Králové – Trutnov – Pec pod Sněžkou, její start je odložen na 15. prosince.