Rakušané slaví dokončení projektu století a poslední prorážku Semmeringu
Na Koralmbahn bude v prosinci zahájena fáze uvádění do provozu, která potrvá rok.
Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si tento týden v jeden den dopřály hned dvě velké oslavy na jižním koridoru. Ve čtvrtek oznámily po 26 letech od zahájení prací stavební dokončení projektu století, kterým nazývají trať Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem, a zároveň se pochlubily poslední prorážkou na stavbě úpatního tunelu Semmering o něco severněji.
ÖBB považují výstavbu 127 kilometrů dlouhé Koralmbahn za svůj nejdůležitější strategický projekt. Jeho součástí je i 33 kilometrů dlouhý tunel pod horským masivem Koralpe, který byl definitivně proražen v červnu 2020. Jde o nejdelší železniční tunel v Rakousku a šestý nejdelší na světě. Celkem je na nové Koralmbahn 47 kilometrů v tunelu, vzniklo i 12 nových nádraží (některá se ještě dodělávají). Trať je stavěná na rychlost až 250 kilometrů v hodině (v podzemí 160 km/h). Celé veledílo vyšlo na 6,1 miliardy eur (přes 150 mld. Kč).
Stavební dokončení ovšem neznamená okamžité uvedení celé tratě do běžného provozu, ačkoliv dílčí úseky mimo nejdelší tunel byly už postupně zpřístupněny pro regionální dopravu. Podle šéfa ÖBB Andrease Matthä bude letos v prosinci zahájena „fáze uvádění do provozu“, která potrvá rok. Bude mimo jiné spočívat ve zkušebních jízdách a školení personálu, například strojvedoucích nebo hasičů, nebo dolaďování infrastruktury.
Běžný provoz dálkových vlaků by měl být spuštěn v prosinci 2025. „Stojíme na pokraji revoluce ve veřejné dopravě. Koralmbahn skýtá celému regionu světlou budoucnost, pokud jde o mobilitu. Od prosince 2025 budou naši cestující cestovat mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem za 45 minut, a to šetrně k životnímu prostředí, pohodlně a bez nutnosti použití auta,“ řekl Matthä. Dnes trvá cesta vlakem tři hodiny (přes Bruck an der Mur), autobus jede dvě hodiny.
Ve stejný den Rakušané oznámily poslední prorážku na stavbě 27,3 kilometru dlouhého úpatního tunelu Semmering mezi Vídní a Štýrským Hradcem. Došlo k ní v Dolních Rakousích u města Gloggnitz, kde byla první ze dvou trub proražena letos v září a nyní došlo na proražení i druhé trouby. Stavbaři práce urychlili, završení ražby bylo původně avizováno na první čtvrtletí příštího roku. Celý tunel tak je proražen v obou troubách v celé délce od štýrského Mürzzuschlagu k dolnorakouskému Gloggnitz.
Ve většině tunelu už je hotovo i betonové ostění. Po jeho dokončení nastane poslední fáze stavby, kterou je instalace samotné tratě a jejích součástí. Do této fáze se stavba dostane příští rok.
Datum otevření tunelu se v minulosti několikrát posunulo, už více než dva roky ale ÖBB drží termín 2030. Zahajovací ceremoniál se na stavbě odehrál v roce 2012, samotná ražba začala po přípravných pracích v roce 2014.
Po dokončení obou projektů pojedou vlaky z Vídně do Klagenfurtu 2 hodiny a 40 minut. Dnes to jsou čtyři hodiny.