Sto metrů od nárazu. Podívejte se, jak blízko bylo letadlo Smartwings v Řecku nehodě

Let QS2258. Foto: MS FlightSimulatorLet QS2258. Foto: MS FlightSimulator

Průběh letu ukazuje, jak blízko katastrofě bylo porušením předpisů.

Zhruba sto metrů chybělo v červnu loňského roku od letecké nehody na ostrově Skyros, kterou by způsobilo porušení předpisů piloty společnosti Smartwings. Ukazuje to analýza dat letu QS2258, která jsou veřejně dostupná přes servery Flightradar24.com a adsbexchange.com.

Deník Zdopravy.cz včera popsal, jak k situaci došlo. Piloti zahájili takzvané vizuální přiblížení v době, kdy na ostrově byla částečná oblačnost a nemohli tak udržovat stálý vizuální kontakt se zemí. Tragédii zabránil až automatický systém GPWS, který piloty upozornil, že hrozí srážka s terénem.

I když data z FR24 a ADS-B nejsou na metr přesná, s přesností v řádu desítek metrů ukazují, co se přesně při letu dělo.

Průběh letu QS2258 na Skyros. Foto: FR24.comPrůběh letu QS2258 na Skyros. Foto: FR24.comPrůběh letu QS2258 na Skyros. Foto: FR24.com

Letadlo Boeing 737-700 registrace OK-SWW přilétalo z ostrova Chios od východu. Krátce poté, co se dostalo nad ostrov Skyros, mělo již výšku 1 500 stop (456 metrů) a blížilo se ke kopci o výšce 350 metrů. V tu chvíli letadlo ještě klesalo, až po varování systému začali piloti prudce stoupat. Z klesání 768 stop za minutu přešli do stoupání 5 632 stop za minutu. Pokud by piloti nereagovali a dál by klesali, narazili by to terénu.

Vizuální přiblížení přes mrak. Piloti Smartwings porušili předpisy, nehodě zabránil automatický systém

Ředitel Úřadu pro civilní letectví David Jágr uvedl, že při letu nebyla bezpečnost při letu ohrožena. „Naše vyjádření, že bezpečnost nebyla významným způsobem ohrožena, nelze vytrhávat z kontextu, ale musí na něj být pohlíženo z širší perspektivy. Je potřeba zohlednit, že provozovatel letěl na letiště s nestandardními provozními postupy poprvé, a i když posádka provozní postupy vlétnutím do oblačnosti porušila a bezpečnost letu snížila, nedovedla situaci svým chováním do takového stavu, který by vedl ke katastrofě,“ vysvětlil Jágr poté, co mu redakce zaslala záznamy z Flightradar24.com.

Upozornil současně, že při vyhodnocování letu a manévru po aktivaci systému GPWS pouze na základě zaslaných snímků z aplikace Flightradar24 bychom se dostávali do roviny spekulací a dohadů. „Posádka letadla porušila provozní postupy tím, že vlétla při přiblížení do oblačnosti, a tím byla snížena bezpečnost letu. Nicméně tím, že posádka neignorovala výstrahu systému GPWS a okamžitě zahájila úkony spojené s touto situací, zafungovaly všechny bezpečnostní bariéry, které zabránily srážce s terénem a ohrožení bezpečnosti osob na palubě,“ dodal Jágr.

Systém, který zabránil nehodě Smartwings. Co umí a kdy se aktivuje

Tagy QS2258 SKU Skyros smartwings ÚCL
89 komentářů