Sto metrů od nárazu. Podívejte se, jak blízko bylo letadlo Smartwings v Řecku nehodě
Let QS2258. Foto: MS FlightSimulator
Průběh letu ukazuje, jak blízko katastrofě bylo porušením předpisů.
Průběh letu ukazuje, jak blízko katastrofě bylo porušením předpisů.
Taky mohl pilot tam dát-zpátečku !!
Jsem tedy jen pax, ale neco mi rika, ze kdyz let zachrani POSLEDNI pojistka, tak je neco hodne spatne. Asi bych se na misto reditele UCL hodil lepe – pri takhle nizke latce
Takže dle ředitele úřadu se bezpečnost jen snižovala a ohrožena by byla až v případě katastrofy.
Takový magoři si nezaslouží nic než okamžitý vyhazov a společnost pěkně mastnou pokutu
Ještě tam chybí poměrně zásadní informace že při tom terrain escape manevru zápomněli zavřít speedbreaky
Odkud je info?
Jak to bylo, tak to bylo, ale už tak mizerné pověsti SW to neprospeje…
Ať si pindá ředitel co chce. Pokud vám zazní gpws v kokpitu tak jste prostě někde udělali chybu (výjimku představují ztížené přiblížení v místech jako je Innsbruck nebo Paro, případně GPS jamming a GPS spoofing, který dokáže zapnout gpws varování i letové hladině FL400
každý může podat safety report a upozornit EASA na takový bezpečnostní problém. pokud UCL tento close call nepovazuje za zásadní, je třeba to oznámit EASA přes aviationreporting.eu a uvést, že regulato vykonává nedostatečný dohled nad provozovatelem. stejně tak že UZPLN nechal vyšetřovat tento close call přímo provozovateli, přičemž z toho doslova kouká konflikt zájmů.
stává se relativně běžné, že národní úřad neprovádí adekvátní dohled, nebo inspektoři úřadu selžou v provádění dohledu. zde měla bez jakékoli debaty být ze strany UCL požadovaná výměna nevolého.
Zbytočná kŕč. Všetko čo rieši úrad ide aj do EU. Smart naviac každý druhý rok absolvuje audit IOSA a ten sa “ cinknúť “ nedá. Takže sa obávam, že plačeťe na špatnom hrobe …
používáte česká slova v slovenstine.. pracujete pro smart? iosa audit maji/meli i ini kowboji jako sw.
Pracoval som 5 rokov v Prahe, teraz som v BA. Aktuálňe na acmi v Polsku 🙂 môžem Vám ešťe voľajako pomôct? Vy robíťe pre denník “ plzeňská drbna”?
„Upozornil současně, že při vyhodnocování letu a manévru po aktivaci systému GPWS pouze na základě zaslaných snímků z aplikace Flightradar24 bychom se dostávali do roviny spekulací a dohadů.“ – Tak si možno treba začať robiť svoju robotu, spracovať a zverejniť normálny final report. V informačnom vákuu sa holt špekulácie šíria ľahko. Inak teda keby bezpečnosť nebola ohrozená, nedošlo by k aktivácii GPWS. To je systém „poslednej záchrany“ pred katastrofou a teda ak vydá varovanie, celkom jednoznačne bezpečnosť ohrozená je (výnimkou by bol len prípad ak by varoval pred prekážkou s ktorou piloti rátajú). Regulátor ktorý sa tvári že smerovať lietadlo… Číst vice »
Mno… slysel jsem, ze to ve skutecnosti bylo jeste o neco mene. A ze ten makak za kniplem za to vzal az po tretim varovani GPWS… Predpokladam, ze ze zaznamniku urad tyhle data ma, jen se o ne nechce podelit. (nejsem si jist, jestli jsou data na FR24 ocisteny o rozdil tlaku oproti standardu)
Nicmene Jagr opet dokazuje svoji absolutni nekompetentnost. Coz na odkladisti byvalych lampasaku a stbaku zvanem UCL neni sam, co si budem…
Zkoušel jsem si trasu letu nasimulovat v mapy.cz a vyšlo mi toto https://mapy.cz/s/pakocogura V místě nejnižší výšky 1500ft (457 m), což je přibližně na konci 4.úseku měření (tj. pátý bod), je terén ve výšce cca 90-100 m. Takže v tom místě měl pod letadlem cca 350m. Což při klesání, které měl do té doby (750 ft / 220 m za minutu) není fakt moc. A to ještě letěl tím úzkým údolím, kde po obou stranách jsou kopce. Nalevo max výška 250 m a vpravo kopec stoupající do cca 380m. To údolí má ve výšce 150 metrů šířku cca 400m a… Číst vice »
To by bylo fajn, kdyby je byl schopen videt. Ale cumulus granitus je svine.
Před kousek ním byl 350m kopec.
Takže bezpečnost letu byla snížena, ale nebyla ohrožena?
Tak to jo.
(moje dovolená byla zkrácena, ale nebyla ohrožena, můj plat byl zkrácen ale nebyl ohrožen, moje noha byla při zákroku zkrácena, ale nebyla ohrožena, moje práva byla zkrácena, ale nebyla ohrožena, moje ..)
Reakci ředitele UCL považuji za šílenou. A to nikoliv poprvé u společnosti Smartwings. Zjevně mají majitelé dlouhé prsty.
Takovou bohorovnou reakci bych čekal snad v počátcích létání, kdy bylo všechno možné nebo od nějakého sovětského papaláše. Tímhle přístupem by letectví nikdy nebylo s bezpečností tam, kde aktuálně je (prakticky bezpečnější než se vydat ve městě na procházku do parku).
dlouhé prsty a dlouhé prachy
Děkuji redakci Zdopravy.cz za profesionální informační servis. Jsem moc rád, že díky vám máme možnost se dozvědět takovéto informace z provozního, technického, i právního úhlu pohledu. Velice oceňuji postupné doplňování nových informací a vysvětlování kontextů. Skvělá je i tato vizualizace, perfektně to popisuje situaci. Výborné bylo i popsání GPWS systému. K této situaci, ještě budu zvědavý, jak se to bude vyvíjet po personální rovině, zda skutečně k incidentu mohla přispět i špatná Mult crew cooperation, a zda to nebylo o bohorovnosti lidí v kokpitu. Ještě k takovýmto pochybením, není to o senzaci a pranýřování konkrétních lidí, ale i kvůli poučení… Číst vice »
Děkujeme, poděkování patří v této souvislosti i řadě čtenářů, kteří dodali zajímavé údaje například z placených databází. Nepřejí si být jmenováni, což chápu, ale rád bych jim znovu poděkoval.
Děkuji moc za nabídnutou vizualizaci. Mě, jako cestujícího, spíše děsí ta interpretace ve smyslu (Budu parafrázovat), že tam letěli prvně, tak, maj nárok na chybu, nic se nestalo, tak navždy dobrý. No doprdele!! Pánové, já když se chystám někam poprvé, tak se připravuju o to více se vší vážností a respektem. Ne, že si namlátím hubu a že už příště budu vědět, tak se mi to snad nestane…. Tohle je šílený….
Prostě buď to dáme nebo to zvednem a příště už budeme vědet… 🙂
S tímhle přístupem by žádný příště už nemuselo být. Jestliže úmyslně letěli na vizuál, kdy na to nebyly podmínky a navíc tam, kde to neznají, tak je to na sebrání papírů. Jenže tam byl šéfpilot Smartwings, tak se to nějak okecá. Až moc mi to připomíná ten prů.er z Budapešti. Nástupce ČSA, jo? No potěš koště.
Kdyby se podobným způsobem stavěli k leteckým incidentům před 30, 40, 50 lety, tak dodnes padají letadla jak švestky.
Všichni víme, že to bylo kurňa špatně a stejně tak všichni víme, že stejně špatně je závěr ÚCL. Toto je ČR, kde prachy dokáží zamést každé hovno. Nemá cenu to tu rozebírat, Fakta jsou jasná a stejně se spravedlnosti nikdo zde nedočká.
Zatímco rakety s plochou dráhou letu umí dokonale kopírovat terén, tak v dopravním létání jsme se dodnes zmohli pouze na výstrahu „hold up“ a čekat na adekvátní reakci zmatených pilotů namísto toho, aby automatika sama zvedla letoun do bezpečné hladiny, což by v tomto případě znamenalo, že by to cestující ani nezaznamenali, protože stoupání o které by se postaral počítač by nebylo dramatické. To samé platí pro riziko srážky dvou letadel ve vzduchu, kdy systém dává pouze doporučení, ale sám nezasáhne. Nechápu…
U těch raket nejspíš nevadí, když třeba v 1% selžou a fláknou to předčasně někam do země.
U civilních letadel by to asi trochu vadilo.
… aniž by se počítalo s tím, že poletí podruhé.
To by samozřejmě byla krása pokud automatika funguje správně. Ale taky si dokážu představit dost situací kdy to automatika převezme neoprávněně jak z důvodu chyby v databází, nebo nedostatku dat. Koukněte se kdy vzlétla první 800, ten software byl od té doby samozřejmě upgradován, ale jeho základ je z té doby. Do toho ještě stále létají i o generaci starší letadla než je NG…
Neoprávněný zásah automatiky byl v médiích již 2x. A viděli jsme, co umí software pohrávající si se stabilizátorem bez zásahu pilotů.
Nebezpečí automatiky snad dostatečně prokázaly nehody Maxů.
– „Pull up“, ne „Hold up“
– Minimálně Airbus má na A350, A380 a novějších modelech A320 funkcionalitu TCAS zapracovanou do systému autopilota a tudíž i sám na nebezpečí reagovat. Je to tedy možné, ale jako vše to nějakou dobu trvá, než se to zavede u všech výrobců, případně jako povinost.
– Opatření proti letu do terénu už dlouhá léta vyvíjí Lockheed s NASA a je zaváděn do stíhaček F-35. Je otázkou pár desetiletí, kdy bude i v civilním prostředí.
Nechtěl bych být na palubě letadla, co kopíruje terén.
Tam by se poblil snad každý.
Za prvé je to terrain, terrain pull up a za druhé tcas umí zasáhnout do autopilota a u dvou letadel letících v kolizním kurzu to udělá tak, že jedno začne klesat a druhé stoupat. Pokud o tom víte prd a možná jste viděl dva díly leteckých katastrof, tak by se komentářem na tohle téma radši vyhnul.
Ano, umi. na a380. a jeste nekolika malo letadlech.
na 737 ne, pokud me pamet neklame.
Články ohledně tohoto letu celkem mi dost změnily perspektivu ohledně bezpečnosti českého letectví. Kromě samotné události mě ovšem děsí reakce úřadů. Proto jsem se začal trochu zajímat o to, co se vlastně musí vyšetřovat a myslím, že by se na toto měl nějaký novinář zaměřit. Ocituji zde z čeho vycházím, protože by to mohlo zajímat i někoho jiného a také aby se k tomu mohl vyjádřit někdo znalejší než já, pokud se tu v diskuzi objeví. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 996/2010: Článek 2: Pro účely tohoto nařízení se rozumí: 16)„vážným incidentem“ incident, který souvisí s provozem letadla,… Číst vice »
Bych pana Jágra za jeho prohlášení okamžité vyhodil na dlažbu!!!! Vypustit z huby takovou kravinu, může jen amatér!!!!
Jestli toto dle pana Jágra nebylo ohrožehím bezpečnosti letu, tak by měla zajímala jeho představa takového ohrožení …
Fláknout s tím do Země a zabít dalších X lidí……
To vyjádření ředitele ÚCL je fakt síla. Oni letí postupem, kterým letět nesmí, vletí při něm do mraku a pokračuji, což nesmí, míří (nejspíš) do země a před katastrofou s desítkami mrtvých je zachrání až úplně poslední „plátek sýra“. A stejně prý „Bezpečnost nebyla významným způsobem ohrožena.“ Fakt nevím, jak víc mohli ohrozit lidi aby to už nebyla katastrofa. Navíc se, na rozdíl od většiny incidentů linkovaných na odvedení pozornosti, nejednalo o chybu, ale o záměrné jednání vysoce postaveného pilota, už druhé v té samé společnosti během pár let. A to ještě se v prvním případě ta (ekonomická) motivace dala… Číst vice »
Porad chtel usetrit par minut a kg paliva…zkratou skrz oblacnost. Neznam detailni stav oblacnosti v dany momemt. Ale spravne by bylo jit levym okruhem na 35 a klesat az mimo IMC – tj. takovych dalsich cca 8-10 minut ve vzduchu.
Jasně, ale ta úspora za 10 minut letu je v celku zanedbatelná. Na rozdíl od toho odstavit letadlo v sezóně na letišti, kde není firemní servis.
Souhlas, ale mentalita je tam stejná.
Kvůli jiným zájmům můžu kašlat na bezpečnost, protože jsem šéfpilot=bůh.
A 10 min na leg mu za to stálo…
Podle pana ředitele jim zbývalo ještě několik vteřin do nárazu, takže žádný stres.
Vyjádření pana Jágra je poněkud JALové.
100m a co jako??? to by se pod nej veslo jeste 5 Boingu 747
Ani jede, vzdušné proudění je svině: https://www.youtube.com/watch?v=tZLXMKMgnS8
Mám obavu, že je to jen otázka času. Bohužel.
Jágr dělá ze sebe tady těmato vyjádřeními akorát piču.
Tak hlavne ze se panu Jagrovi nadsene tleskalo kdyz u posledniho letu CSA nechal dat vlajky na pul zerdi (na truc Smartwings), aby se ted objevilo ze vlastne nejspis kryje a bagatelizuje vsechny ty jejich prusery
Zásadný je postoj úradu a nie čo si myslí verejnosť. Podstatný je aj ukazateľ početnosti incidentov. Z toho čo vieme tak smart nijak nevybočuje.
Odstraňte A z názvu letecké společnosti. Takhle to mohlo dopadnout a Jágr řká, že se vlastně nic moc nestalo, když to přežili.
Tak to vyjádření mě vyloženě uklidnilo …
Pojetím kultury bezpečnosti jsme pořád ve východním bloku a Sovětský svaz je náš vzor. Když zafunguje ta nejposlednější bezpečnostní pojistka, nic se nestane, nerozfláká a neumře, tak to neřešíme a maximálně vydáme drobné upozornění. Na druhou stranu, když se něco rozfláká a umře, tak je potřeba najít a potrestat viníky, a kdyby za to náhodou nemohli, tak stejně potrestat aspoň někoho, čistě pro ten pocit.
Uf, upřímně je mi z toho videa úzko.
Panu Jágrovi evidentně ne.
Ještě by se tam dala doplnit zvuková stopa řvoucí PULL UP.
Hezké záběry. Vcelku by mě zajímalo, zda-li se podobné věcí stávají i ostatním pilotům nebo jenom problémy šéfpilotů Smartwings jsou takto medializované.
A také bych měl dotaz, jestli byla nějaká proběhla nějaká komunikace mezi kapitánem a druhým pilotem ohledně toho, že letí do oblačnosti.
V diskusi pod jinym clankem zde zaznelo, ze PIC Nevole udajne letel s nekym, koho uprimne nesnasi (pry take velmi zkusenym pilotem, instruktorem a examinatorem), a vzhledem ke vzajemne nevrazivosti byla komunikace a spoluprace v podstate nulova…
Uprimne bych se vubec nedivil, kdyby nakonec vyslo najevo, ze na zasah GPWS zareagoval prave F/O a prevzal rizeni od neschopneho kapitana…
Nebyl to FO. Byl to vysoce zkuseny pilot. Kdysi training manager TVS.
No dobre, tak to byli dva kapitani…ale sedel napravo, takze funkcne F/O…
Přesně z tohoto důvodu už zahynuly stovky lidí při mnoha leteckých neštěstích… 😿 A přestože alespoň ty kvalitní letecké společnosti se z toho poučily a přijaly potřebná opatření, u nás se to zase zamete pod koberec a UCL jim ještě kreje záda. S těmihle dobrodruhy do těch hladoletů může sednout fakt jenom hodně otrlá povaha.
Děje se to i jinde, například i ve všemi glorifikovaném ČSA, okolo přelomu tisíciletí měli také 2 průsery, kde to málem skončilo kraksnou. Jedno bylo pitch okolo 40 stupňů UP po vzletu z BUD, kde pilot myslel že připnul autopilot což se nestalo a poměrně dlouho si toho nikdo nevšiml. Další byl myslím v Rize, kde chyběly řádově metry od toho aby si škrtli křídlem v trávě vedle dráhy. Nicméně v této době nebylo internetové veřejné lynčování ještě tak oblíbené, takže to víceméně zůstalo jako drb mezi leteckou komunitou.
Pamätám si aj incident ČSA keď kapitán pristál v Barcelóne na obsadenú dráhu tak že preskočil lietadlo na prahu dráhy.
ostatním pilotům ne, např. cpt. Hana Možná, letěl jsem s ní posledně a sedla s námi jako s miminkem do postýlky, na rozdíl od jiných, kteří s tím praští jako cikán s lopatou
Asi nemá cenu to znovu rozebírat. Těch informaci je moc málo na to , abychom to mohli posoudit( tady v diskuzi). V Kerkyře také sedáte podél kopců . Ti chlapi v kokpitu chtějí přeci také v pořádku domů, tak doufejme , že to nebude takhle fungovat častěji. Je to na ÚCL, i když v poslední době to tam “ chodí “ dost divně
Co vy na to ?
Rozebírat to je naopak potřeba, protože to není první incident u SW, kde panuje silná indicie, že se to snažili ututlat. Jenom medializací budou příště více v pozoru a snad si to už nedovolí.
Jaká indicie, že se to snažili ututlat? Vždyť se sami nahlásili, nebo ne?
Niektorý sa tu snažia opakovat furt to isté dookola aby vytvorili ilúziu že to tak bolo. Nemá zmysel incident zľahčovať, ale ani robiť z toho jak hovoríte velblouda. Ale chápem že to je téma na ktorom sa pár ľudí urobí lepšie ako s manželkou v posteli 🙂
Tak to nebylo nahlasene uplne z jejich dobre vule nebo umyslu. Pokud pilot dostane varovani od GPWS „PULL UP“ , tak ma povinnost to nahlasit. Chyby se delaji a chyby se budou delat, dulezite je ale se z nich poucit a prijat zodpovednost tak aby chyb bylo co nejmine. Tu ale existuji indice, ze smartwings dela opak a chyby se snazi ututlat ( let na 1 motor a zde to priblizeni taky ). Mnoho diskutujucich zde srovnama kolik incidentu maji jine letecke spolocnosti. Spise bych venoval pozornost pozdejsimu postoji letecke spolecnosti a uradu. BTW jine urady ve svete vydavaji reporty… Číst vice »
Ano, mají povinnost to nahlásit. Kdyby tuto povinnost porušili, tak neřeknu, ale právě by mě zajímalo, na základě čeho předřečník soudí, že se to SW snažili ututlat. V případě letu na 1 motor, k tomu už je závěrečná zpráva, takže víme, co se přesně dělo. Tady ne.
Já si naopak myslím že to klidně rozebírat můžem.
Ty vole, Nevole! Jak říkají bývali kolegové tohoto egomana – na každou svini se voda vaří. Na Skyrosu přišlo i na nevoleho. Díky za to, že tímto svým nedbalostním jednáním nikomu neublížil a nevzal život dalším 50 lidem. Jako nepovedený vtip zní text z jejich pracovních inzerátů, kdy od pilotů požadují čistý rejstřík na UCL. TN nemá morální právo řídit jakýkoli letecký provoz anilen letadlo v kolotočový manéži. Sám jako letový ředitel byl zodpovědný za to, že na palubě nebyla dostatečná dokumentace (která byla doplněna až na základě vyšetřování) nebo provedena dodatečná analýza rizik, kterou si měl on jako letový… Číst vice »
…plus funkcia examinátora je vykonávaná tiez z poverenia CAA. Keby veci fungovali normálne TN skončí pre hrubú nedbalosť na ulici resp. minimálne na pravej sedačke. Ale UCL ma zrejme tiez maslo na hlave pretoze riesia veci aby sa vlk nazral a koza zostala cela ( vid tiez pripad jednomotoroveho Pavla) tak teraz nezostava iba mlzit, zatlkat a zlahcovat.
Asi budu jediný, ale nezdá se mi to tak tragické, přirovnal bych to k tomu, že se fíra blíží k STŮJ a adekvátně na to nereaguje, tak zasáhne ETCS.
Nepřijde vám to tragické?
300ft hravě zvládnete za 5 sekund, možná i méně, navíc ještě ten průlet byl provedený ve špatné konfiguraci co jsem četl, tj. cokoliv i během toho průletu se mohlo podělat. Jestli vám 5 sekund přijde dostatečná rezerva v letadle, které se pohybuje vysokou rychlostí, tak by bylo dobré si někdy do toho letadla sednout, protože při průletu, pokud přidá tah, tak několik sekund trvá než boeing vůbec dostane potřebné otáčky a rychlost ke stoupání.
ETCS je instrumented, nikoliv VISUAL!!
Vůbec do toho mraku neměl vletět a když vletěl, měl ihned stoupat.
Možná bude jednodušší si o ETCS něco nastudovat, než budete ostatním sdělovat, co se vám zdá.
jak říkají bývali kolegové tohoto egomana – na kazdu svini se voda snad. a na skyrose přišlo i na nevolého. Díky za to, že tímto svým medbalostním jednáním nikomu neublížil a nevzal život dalším 50 lidem. Zvláštní je přístup UCL. posedka porusila předpisy – je jedna věc. Ale to za jakých podmínek se poleti na Skyros je přece v pravomoci letového ředitele nevolého. pokud byla identifikována systemová pochybení, hovoří to jednoznačně o neschopnosti letového ředitele řídit provoz firmy. proto by se od UCL očekávalo, že akceptuje výsledky setření a nápravná opaření vůči nevolnému jako pilotovi, ale nebude ho dále akceptovat… Číst vice »
Všiml jsem si, jak po aféře s letem z Řecka na 1 motor, kdy kapitán lhal rakouskému Austro control o důvodech žádosti o nižší letovou hladinu, kdy měl nejpozději v Makedonii přistát, začali někteří otevřeně varovat před lety s touto spol. I jeden známý letecký youtuber si přestal brát servítky. Tato událost mě značně znepokojuje. Když si vzpomenu, jak s kamarádem v malém Chalegeru vždycky hledáme díru v mracích, abychom mohli bezpečně přistát v Portoroži nebo ve Vrsaru a to nám stačí 500m dráha a tady se 737 jdou do takového rizika na letišti, které očividně nikdy před tím neviděli… Číst vice »
Máte pravdu, tohle není první incident. Ta společnost si koleduje a fakt velký průser. A vyjádření Jágra zní, že je jejich právník.
Jmenuje se to Úřad pro civilní letectví
„nedovedla situaci svým chováním do takového stavu, který by vedl ke katastrofě“
Takže jen SNÍŽENÍ bezpečnosti? K tomu ,aby došlo na OHROŽENÍ by bylo potreba to privést do stavu, který by VEDL ke katastrofě? Vedl, tedy nikoli „približil pravděpodovné katastrofě“? Dokud nekdo neumře, tak to není ohrožení?
Trochu se nestačím divit…
Tato vyjádření mi bohužel připomínají vyjádření SŽ a DÚ z poslední doby. Bylo by nešťastné, kdyby se i ÚCL vydal touto cestou…
Asi by musel dostat pokutu za rychlost, když se podvozkem dotkl silnice 😀
Sovetska logika – kdyz nenarazil do toho kopce, tak vlastne dobry , ne?