Vizuální přiblížení přes mrak. Piloti Smartwings porušili předpisy, nehodě zabránil automatický systém
Interní šetření společnosti potvrdilo, že ze strany posádky došlo k porušení standardních postupů.
Posádka letadla Boeing 737-700 společnosti Smartwings při letu z Prahy na řecký ostrov Skyros loni v červnu porušila standardní letecké postupy. Při takzvaném vizuálním přiblížení na letiště na Skyrosu v závěrečné fázi vlétla do oblačnosti a aktivovala tak neplánováně systém GPWS (Ground Proximity Warning System), který varuje před srážkou s terénem. Piloti museli přerušit přistávání.
O události se v letecké komunitě živě diskutuje přes rok, dosud ale nebyla nikde popsána veřejně. Deník Zdopravy.cz poprvé získal oficiální vyjádření Úřadu civilního letectví (ÚCL). Ten nedávno celý případ a jeho zkoumání uzavřel.
„Posádka v tomto případě porušila postupy tím, že při vizuálním manévru vlétla do oblačnosti. Nicméně bezpečnostní bariéry zafungovaly a bezpečnost nebyla výrazným způsobem ohrožena,“ uvedl ředitel ÚCL David Jágr. Let proběhl 6. června 2023, šlo o první let Smartwings na tento ostrov, jak informoval server skyros.org. Na palubě bylo 45 cestujících.
Vizuální přiblížení znamená, že piloti musejí vidět zem pod letadlem. Správný postup v případě, že ji nevidí, je přistávání přerušit a vyčkávat, až oblačnost zmizí nebo divertovat na jiné letiště. To se ale nestalo a piloti Smartwings se rozhodli zariskovat a porušit předpisy.
Nehodě zabránila až aktivace systému GPWS, který varuje před případnou srážkou s terénem. Poté posádka provedla takzvaný pull-up manévr. Došlo k přerušení přistání a okamžitému stoupání, aby nedošlo k nárazu do terénu, v případě Skyrosu zejména do hor v blízkosti letiště.
Dodatečný výcvik a přezkoušení
ÚCL si od Smartwings vyžádal podklady k letu a závěry z interního šetření události. „Interní šetření společnosti potvrdilo, že ze strany posádky došlo k porušení standardních postupů. Pilotům byl nařízen dodatečný výcvik a přezkoušení pro situace, kdy se jedná o lety na letiště s nestandardními provozními postupy, které nejsou pravidelně prováděny,“ dodal Jágr.
Podle něj ve Smartwings došlo i k dalším opatřením. Jde například o úpravu postupů pro lety s omezením při vizuálním přiblížení, další navýšení objemu mapových a traťových informací nebo zavedení nového systému pro vyhodnocování a přípravu letových posádek. „ÚCL výsledky interního šetření provozovatele posoudil a vyhodnotil je jako vyhovující a kontrolou pak ověřil provedená nápravná opatření. Na základě těchto kroků byla událost ÚCL uzavřena,“ dodal Jágr.
Se společností nebylo zahájeno správní řízení. „Princip bezpečnostních bariér zafungoval a společnost aktivně přistoupila k zavedení nápravných opatření a tím k zachování své úrovně bezpečnosti,“ vysvětlil Jágr.
Podle mluvčí Smartwings Vladimíry Dufkové vyšetřování události probíhalo standardně ve spolupráci s dozorujícími orgány státní správy „Veškerá komunikace s dozorujícími orgány probíhá v neveřejném režimu a přijatá opatření slouží výlučně k potřebám zajištění vysoké míry bezpečnosti letového provozu,“ uvedla Dufková.
O celém incidentu se v českém letectví mluví přes rok. Jedním z důvodů má být skutečnost, že v kokpitu měl podle několika na sobě nezávislých zdrojů sedět šéfpilot firmy Tomáš Nevole. Na dotaz, zda jedním z pilotů byl šéfpilot Tomáš Nevole Dufková, uvedla, že firma není oprávněna sdělovat osobní údaje zaměstnanců. Už v minulosti firma řešila problémový let jiného šéfpilota Pavla Veselého, který v roce 2019 letěl z Řecka až do Prahy na jeden motor. „V rámci šetření leteckých nehod a incidentů je základním úkolem hledání příčin a zajištění nápravy. Nezbytnou součástí otevřenosti komunikace mezi účastníky událostí a regulátorem je důvěra, proto ÚCL nekomentoval a nebude komentovat žádná jména,“ řekl Jágr.