Trip bez papíru: Řeší se rozjezd vlaku pod ETCS do tří minut bez vyplňování formuláře
Nucené zastavení by se nově mělo řešit jen ústním rozkazem, který je nahráván.
Už za několik týdnů odstartuje na českých páteřních železničních tratích provoz pod výhradním zabezpečením evropským systémem ETCS. Na ministerstvu dopravy se v pondělí opět sešla pracovní skupina pod vedením ministra dopravy Martina Kupky, která na dodržení ambiciózních termínů dohlíží.
„Vybaveno je 1442 vozidel, proškoleno 3000 strojvedoucích,“ uvedl aktuální statistiky ministr Kupka.
ETCS bude na jednotlivé tratě nabíhat postupně mezi 1. – 22. lednem. Celkem bude poté pokryto výhradním provozem 622 kilometrů. Měsíčně pojede pod dohledem ETCS 50 tisíc vlaků, které představují 42 procent přepravního výkonu – najedou měsíčně 4 miliony vlakokilometrů a 2 miliardy hrubých tunokilometrů.
Trip bez papíru
Ministr také popsal jeden z kritických bodů, kterým je doba znovurozjetí vlaku po tzv. tripu, tedy nuceném zastavení vlivem ETCS. „Naším cílem je, aby se tato doba vešla do třech minut,“ podotkl s tím, že tripy nebude možné zcela eliminovat.
Nyní se musí po každém zastavení lokomotivy systémem ETCS spojit strojvedoucí s výpravčím, ten mu musí nadiktovat rozkaz, který se vyplňuje písemně do formuláře.
Pracovní skupina se snaží upravit nařízený postup tak, aby se rozkaz nemusel přepisovat, jelikož je konverzace s výpravčím tak jako tak nahrávána. To by mělo ušetřit cenné minuty na rychlý rozjezd.
Tady hlídá ETCS. Strojvůdce na okruhu ukázal, jak vypadá jízda s dohledem obávaného systému
Počet samotných tripů v posledních týdnech kolísá. Podle Tomáše Konopáče, který má implementaci ETCS na Správě železnic na starosti, je za občasným nárůstem několik příčin.
„V mobilní části počet tripů zvyšují nováčci mezi strojvedoucími,“ upozorňuje na fakt, že někteří z proškolených strojvedoucích udělají zpočátku chybu, než si systém „osahají“.
V poslední době podle něj také došlo ke zvýšení počtu tripů kvůli přepínání systému na přenosové části. Implementoval se nový systém a jeho přepnutí techniky mohlo lokomotivy zastavit.
Díly budou, slibuje Alstom
Ministr Kupka se také vyjádřil k problémům s náhradními díly na mobilní jednotky dodávané společností Alstom. „Tady nás bota tlačí nejvíce, ale chci ocenit dodavatele, že se snaží situaci řešit,“ řekl Kupka.
Nový problém s ETCS. Chybí náhradní díly, až polovina vozidel s palubní jednotkou hlásí závady
Podle šéfa české pobočky Alstomu Daniela Kurucze firma smluvně zajišťuje na 500 druhů dílů a všechny budou dostupné do konce roku. „V České Lípě vytváříme bezpečnostní sklad, bude zde 1000 druhů dílů k dispozici,“ dodal Kurucz.
První dopravce v Česku již na výhradní provoz pod ETCS přešel, konkrétně jde o Metrans Rail. ČD Cargo s ním začne v prosinci.