Doma, nebo veřejná stanice? Průzkum odhalil, kde Češi nejčastěji dobíjejí elektromobily

Pražská lampa veřejného osvětlení s přípravou na instalaci dobíječky. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPražská lampa veřejného osvětlení s přípravou na instalaci dobíječky. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

V Česku je aktuálně kolem 35 000 elektromobilů.

Centrum dopravního výzkumu zveřejnilo výsledky nového průzkumu, ve kterém řešilo zvyklosti majitelů elektromobilů při dobíjení. Cílem studie bylo zjistit, jaké jsou návyky a preference uživatelů v oblasti dobíjení, a to jak v kontextu neveřejné, tak veřejné infrastruktury.

Podle výsledků průzkumu, do kterého se zapojilo 746 respondentů, 69 % uživatelů elektromobilů uvedlo, že žijí v rodinném domě s parkováním na vlastním pozemku a 12 % v bytovém domě s vyhrazeným stáním pro vozidlo (v domě). „Z pohledu neveřejného nabíjení je to ideální varianta – jak z pohledu uživatelského komfortu, tak z pohledu ekonomiky provozu vozidla,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Dotazovaní, kteří dobíjejí doma, uvedli, že ročně dobíjejí maximálně 30 % elektřiny potřebné k provozu svých elektromobilů z veřejné infrastruktury. Přesně 68 % respondentů dobíjí ročně z veřejné infrastruktury maximálně 30 % elektřiny, přičemž 42 % z nich dobíjí pouze 1–10 %.

Vlastní zkušenost: Jak zkrotit fotovoltaiku a kolik vlastně stojí provoz elektroauta

Velká část majitelů elektromobilů, kteří nabíjejí doma, využívá elektřinu vyrobenou domácími fotovoltaickýmj elektrárnami. To má kromě ekonomických přínosů pozitivní dopad na ekologii provozu. „Poměrně překvapivým zjištěním byl fakt, že 13 % uživatelů, kteří dobíjejí elektromobil doma, využívá jednotarifní sazby, které nejsou zcela vhodné pro ekonomiku provozu,“ dodal Kadula.

Jen zhruba 11 % uživatelů nemá přístup k neveřejnému dobíjení. Většina dobíjí alespoň jednou týdně na pomalých (AC) veřejných dobíjecích bodech. Respondenti poukazovali na nedostatečné značení dobíjecích stanic, obtížné a zdlouhavé procesy přihlašování a fakturace na některých dobíjecích stanicích, a také na roztříštěnost aplikací pro dobíjení. „Tyto připomínky naznačují klíčové oblasti, ve kterých je potenciál ke zlepšení infrastruktury a služeb pro dobíjení elektromobilů v České republice,“ uvádí autoři studie.

V Česku aktuálně jezdí kolem 35 000 elektromobilů. Kompletní studie je zde.

Tagy Centrum dopravního výzkumu elektromobilita
86 komentářů