Němci truchlí po Knedlíkovém expresu do Prahy. Nové jídelní vozy budou mít jen mikrovlnku
Nostalgici mají poslední půlrok na rozloučení s opravdovou kuchyní ve vlaku, nabádá německý list.
Berlínský deník Der Tagesspiegel publikoval netradiční recenzi jídelních vozů v rychlících mezi Berlínem a Prahou. Zároveň si autor postěžoval, že dny starých českých jídelních vozů na cestě do Prahy jsou sečteny.
Vozy WRmz815 totiž v průběhu příštího roku vystřídají v nových soupravách ComfortJet bistrovozy. „Knedlíkové expresy“ jsou však pro německé cestující nostalgickým symbolem vlaků, kde v restauračních vozech stále připravují jídlo skuteční kuchaři. „A hotové výrobky se neohřívají v mikrovlnce jako u Deutsche Bahn,“ podotýká Der Tagesspiegel.
Ve skutečnosti původní restaurační vozy do Berlína už ani jezdit neměly. Letos v září na trať totiž vyrazily zmíněné nové osmivagonové soupravy ComfortJet. Výroba jejich bistrovozů má však zpoždění, a proto za ně původní restaurační vozy musejí zaskakovat.
Jejich konec nastane během půl roku. „Změna bude probíhat postupně. Časové plány máme, ale jsou průběžně aktualizovány v závislosti na probíhající výrobě, schvalování, školení personálu atp.,“ uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
ČD podle něj nyní registrují zvýšený zájem zahraničních médií o informace o nabídce a provozu vozů WRmz. „Spolu s kolegy z JLV vyřizujeme řadu žádostí o reportáže,“ podotkl mluvčí.
Podle berlínského deníku nebudou mít nové bistrovozy své kouzlo. Bistro bude mít černohnědá plastová sedadla a jednoduché stolky. „Deutsche Bahn je nadále označují jako jídelní vůz, ale je to jen poloviční vagon s 18 sedadly místo 30.“
České dráhy pak nová bistra uvádějí jako vozy s moderní kuchyní, chladicí technikou, multimodální varnou konvicí na ohřev, kávovarem, pípou a myčkou. „Pozor, ani slovo o sporáku nebo troubě,” upozorňuje deník.
Knedlíky krájené na plátky
Na původních vozech němečtí cestující oceňují kromě „kulinářských zázraků“ červená kožená sedadla, červené ubrousky na bílém ubrusu a „legrační bílé kuličkové lampy“.
„Číšníci jsou vždy zábavní a ceny jsou nízké,“ láká deník. Všímá si zejména atraktivní ceny plzeňského piva, které vychází na 2,35 eura zatímco ve vlacích DB stojí 4,30 eura.
Pavel Peterka: Jsme českými ambasadory na cizích kolejích, říká vrchní z jídelního vozu
„Knedlíky, které daly vlaku přezdívku, nejsou kulaté, ale nakrájené na plátky. V knedlíkovém expresu je jich vždy přesně šest, což zaplní i velké žaludky,“ pokračuje Der Tagesspiegel.
České dráhy převzaly letos v září od sdružení Siemens Mobility a Škoda Group čtyři soupravy ComfortJet, kromě restauračního vozu zatím chybí i řídicí vůz. Kompletní soupravy by měly začít jezdit příští rok.
Na vlastní kůži: ComfortJet není žádná revoluce. A to je dobře