29 km v šestipruhu kolem Brna za více než 25 miliard korun. ŘSD shání první razítko pro další rozšíření D1

Přestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI RoadsPřestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI Roads

Rozšiřování má probíhat postupně až do roku 2031.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) představilo detailněji svůj plán výrazně rozšířit dálnici D1 kolem Brna. Pro dva úseky přímo v Brně již povolení má, nyní začalo shánět první razítko pro celý úsek mezi křižovatkami Kývalka a Holubice.

Jde o celkem 25,9 kilometru rozšířené dálnice, se započítáním aktuálně rozestavěného úseku a příští rok zahajované přestavby křižovatky s D2 jde o 29,4 km.

Dokumentace je zveřejněna v registru oznámení EIA. Během zjišťovacího řízení začne první proces, kdy se k plánům začnou vyjadřovat úřady i veřejnost. Cílem je rozšíření mezi 182. a 211. kilometrem ze čtyř na šest jízdních pruhů. Odhadované náklady přesahují 25 miliard korun. „Kapacita stávajícího čtyřpruhového uspořádání je v současné době téměř vyčerpána,“ uvádí ŘSD v dokumentaci.

49 mostů i tunel

Součástí celé akce bude proměna celkem devíti mimoúrovňových křižovatek: Kývalka, Brno západ, Troubsko, Brno centrum, Černovická terasa, Brno Slatina, Brno východ, Rohlenka a Holubice. Dojde k rekonstrukci nebo výstavbě 49 mostů. Součástí akce budou i přesuny silnic nižších tříd, například I/23 u Kývalky nebo I/50 u Holubic. Na silnici I/73 vznikne v rámci modernizace D1 tunel u křižovatky Troubsko.

Hlavní trasa je navržena v kategorii D 33,5/130 s rozšířeným středním dělicím pásem (SDP) na šířku 4,0 m se standardním umístěním oboustranného ocelového svodidla v ose dálnice. „Rozšířením a celkovou přestavbou stávající dálnice dojde k její modernizaci na úroveň současných požadavků ochrany životního prostředí, (dálniční kanalizace s předčištěním vod ze záměru , nové protihlukové stěny, nový nízkohlučný povrch, oplocení dálnice, zlepšení migrační prostupnosti atd.) i bezpečnosti (SOS systémy). Bude doplněn kamerový systém a zavedeno liniové řízení dopravy,“ píše ŘSD v dokumentaci.

Již příští rok má být dokončen první úsek mezi exity Brno centrum a Brno jih, datum otevření je naplánováno na duben. Poté začnou práce na přestavbě křižovatky Brno jih. Práce na většině ostatních úseků se mají rozběhnout postupně do roku 2028.

Jednotlivé projekty rozšíření D1 popisují detailněji informační letáky stavby:

Kývalka- Brno západ – 8 km, zahájení 2027, 3,534 miliardy Kč

Brno západ – Brno centrum – 5 km, zahájení 2027, 8,5 miliardy Kč

Brno centrum – Brno jih – staví se, dokončení duben 2025, 1,027 miliardy Kč

Brno jih – stavba začne příští rok, posuzují se nabídky zhotovitelů, 4,386 miliardy Kč (v soutěži jsou nabídky nižší)

Připojení průmyslové zóny Černovická terasa – 2,5 km, 2,384 miliardy Kč, zahájení 2025

Brno jih – Brno východ 6,2 km, 3,589 miliardy km, zahájení 2027.

Brno východ – Holubice – 6,8, 4,2 miliardy korun, zahájení 2028

Mátl: Na D1 v Brně se bude pracovat celou zimu, stavbaři využijí zateplené stany

Tagy D1 EIA Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 u Brna ŘSD
33 komentářů