29 km v šestipruhu kolem Brna za více než 25 miliard korun. ŘSD shání první razítko pro další rozšíření D1

Přestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI RoadsPřestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI Roads

Rozšiřování má probíhat postupně až do roku 2031.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aleš

a ten tunel má podcházet II/602?

svancara lukas

Právě jedu po dálnici D1 25 km/h. Přijde někomu tato rychlost cestování ve 21. Století normální? ŘSD stržte si prosím tuto parodii na dopravu mezi půlky, ďěkuji. A SŽ co sabotuje výstavbu rychlých tratí už někdo konečně rozpusťte. A kupku někam ukliďte

Jakub

20 let to okolo Brna stoji v patek kazdej tejden a ty si prisel oznamit, ze jsi objevil ameriku, doporucuji ti ustavni leceni

petr.simek

Pořádně hrábnout na celém úseku a za 2 roky neni co řešit.

Slávek

Doporučuji, vzít si vlastní hrábě s sebou.

ludek

v přepočtu nějakejch 25tis za m2….silnice…..výsledek navýšení kapacity max. o 50%…..a pokud to nebude až do Vyškova, kde se to rozdvojuje, tak je to divný

Slávek

Když si přečtete infoleták na stránkách ŘSD, tak už to tak divné není. DATA O STAVBĚ Hlavní trasa: délka: 1551 m; návrhová kategorie: D 33,5/130; počet všech stavebních objektů: 138 Dálnice D2: délka: 565 m; kategorie: D 28,0/130 a S 22,0/80 Mostní objekty: na dálnici: 7; na větvích MÚK: 7 Protihlukové stěny: počet: 3 (celková délka: 935 m) Opěrné a zárubní zdi: počet: 16 Mimoúrovňové křižovatky: MÚK Brno jih (celková délka větví: 6895 m) Přeložky a úpravy ostatních. komunikací: silnice I/41: 1 (délka: 1376 m) kolektor D1: 1 (délka: 1041 m) Přeložky a úpravy inženýrských sítí: vodohospodářské objekty: 21; objekty… Číst vice »

PEtr

Jako pravidelného účastníka dobrodružství na cestě Olomouc/PV/Vyškov – Brno mě děsí ten termín Holubice – Brno start v roce 2028, když tam je to totálně v kopru každé ráno už teď a navíc prakticky neexistuje alternativa. Vlak je na úrovní výletu, ta story s tratí Brno – Vyškov je samostatnej smutnej příběh, autobus stojí na té stejné dálnici a objet to přes Blansko je opět výlet …

filias

No nevim. Přijde mi to jako docela dost. Proč raději nedodělají severní alternativu a zbytek dálniční sítě?
Za ty prachy by mohli i vylepšit vlakové spojení aby tolik lidí nemuselo autem.

Protože až to dodělají, tak zjistí že bude potřebovat ještě další pruh.

TTop

Bylo by fajn, kdyby do té doby opravili oraniste u Holubic v pravém pruhu, ale to už moc po tech letech nedoufam. Asi se musí něco skaredeho stát, aby se ŘSD probudilo a udělalo to dřív než začne rozšiřovat.
Obecně tato část (Bohunice-Holubice), jak někdo říkal nové D1, je místy v otřesné stavu. A není to tolik let od opravy…

PetrN

„nová D1“ alias velká modernizace byla jen od Mirošovic (exit 21) po Kývalku (exit 182) v betonu, zatímco kolem Brna se dělá asfalt a opravy nebyly zdaleka na úrovni generální rekonstrukce

Václav

No téměř 1mld za 1km ? To je nějak moc ne ? To kolikrát nestojí ani budování komplet nové dálnice. To je šílený.

_jan91

No právě proto… Je to nová dálnice, ale není na zelené louce, ale řešíte to za provozu 70 tisíc vozidel denně. Do toho průchod městem, přeložky sítí, spousta mostů, MÚK, stísněné podmínky, šířka 34 metrů atd atd…

Ondra K.

Cena je úměrná tomu, že na těch 30 km je 9 MÚK a dalších několik desítek dálničních mostů.

stl

Jestli to bude podobný třípruh, který zmizí a zase se objeví na každém sjezdu, jako se to aktuálně buduje mezi D1 a D52, tak to zas taková výhra nebude. Nejlepší by bylo udělat dvouproudový kolektor v každém směru od prvního po poslední sjezd v Brně. Nebo aspoň mezi D2 a I/73

PetrN

průchod všemi křižovatkami kromě D1 x D2 by měl být 3+3 (nakonec snad i s vídeňskou což původně nebylo v plánu), průchod 2+2 přes křížení D1xD2 bude i do budoucna z hlediska plynulosti rozhodně lepší než 3+3, protože na D2 sjíždí obrovské množství dopravy (např. jen od Prahy hned polovina kamionů směřuje na D2 a tento poměr se ještě zvětší ve prospěch D2 s dokončením D35 kdy odpadne další část tranzitu východ-západ, kterého již dnes není kolem Brna moc, z nákladní dopravy dominuje Bratislava-Praha a Ostrava-Vídeň (ten bude přesměrován po jižní tangentě D52 také přes D2)

Franta Holeček

Jak je možné, že na dálnici v blízkosti D0 jsou kolony? Přece se staví severní část D0 s tím, že to odstraní všechny kolony z okolních ulic? Čím to tedy je, že současná jižní část D0 neodstraňuje kolony z okolních komunikací? Jakože na severní část okruhu D0 budou lépe působit hvězdy, zatímco na jižní část už hvězdy tolik nepůsobí? Mám v tom maglajz.

Franta Holeček

To mělo být pod článkem o D5.

FrenkyUL

Severní D0 se nestaví a nestaví se momentálně dokonce žádná D0. Krom toho, okruh je jedna věc a druhá příjezdy do města.

Tom Matto

Co treba, ze vyznamna cast transitu pojede misto smerem na jizni cast D0 na severni (ktera se jeste NEstavi). Navic usek od D5 k sjezdu na Barrandak je jen 4-pruh, pritom uz v okamziku vystavby pokracovani D0 bylo jasne, ze to nestaci. A k tomu neodstranovani kolon z okoli. Zkuste na par dni zavrit D0 a pak se jdete mrknout na Rozvadovskou a dal 😉

Ferda

Na co třípruh, když budou všichni dementi jezdit jen prostředním a levým pruhem? V pravém skoro nikdo, jako u Prahy. Úplně zbytečně vyhozených 25 mld.

TTop

To je hlavně problem superpruhu pro pomalá vozidla, který se v zacpach rychle mění za pruh pro nejrychlejší vozidla. Viz Rohlenka.

SYN

Jednoduché – pravý pak logicky zbyde na vás!

Gunduľ neubiješ

A zase jenom jeden pruh navíc. A kolik se tam nechává územní rezerva? A neříkejte, že vůbec….

Ing. Vladimír Bílý

Mno, pokud je třeba 3+3 mezi Kývalkou a Holubicemi, tak než to celé dokončí, tak s očekávaným nárůstem intenzit to mezi I/73 a D2 bude mezitím už na 4+4. Nebo se bude muset alespoň oprášit projekt přímého spojení I/73 a D52 v původní trase exteritoriální dálnice. Sloučit veškerý tranzit sever-jih dohromady s tranzitem východ-západ na jednom přetíženém úseku D1 je nejen teď, ale i do budoucna prostě špatně.

Danny

Tak do cca 5 let (doufejme) už bude dokončená dálnice D35, což snad alespoň trochu pomůže. Myslím, že na 4 pruh v ČR můžete zapomenout, protože to už průchodné nebude.

Ondra K.

Další 4 pruhy ve směru východ – západ přibudou ve formě jižní části VMO, který z D1 stáhne místní dopravu.

Lukáš

Moc nevěřím tomu, že se VMO v úseku Bauerova – křižovatka s D2 vůbec někdy bude stavět :/

Jakub

toto v planu neni, chteji to vyustit u soucasneho sportovniho komplexu v komecu. Nehlede na to, ze bauerova – zlutak jde k ustrednaku a odtud cast herspicka. Ostravska radiala musi navazovat na cernovickou cast a ta neni udelana smerem ke krizeni s d2/d1….

Jakub

*oprava pod cervenakem ne zlutakem

Zdendik

Zatím se toho moc neděje, protože Brno včetně městské části Brno-Jih hodilo vidle do nového územního plánu, v původním není nová trasa Bratislavské radiály a tím pádem ŘSD zastavilo její přípravu. Jižní část VMO je z tohoto hlediska pohádka pro dospělé.

SYN

ČÁST místní dopravy…

Pavel Kopeček

Brnu pomůže i dostavení D55 a D35, takže bych to neviděl tragicky, 3+3 tomu pomůže hodně a hlavně až zmizí čtyřlístek na křižovatce D1xD2.

Jakub

vyrazne pomuze i spojka chrlice-rajhrad…

Lukáš Kníže

Podobné sdílení vznikne u Hradce Králové, kde na jednom úseku (cca 12 km) je navržena jak D11, tak D35. I tam za chvíli budou potřeba 3+3 pruhy.

PetrN

až na to že většina dopravy z D35 od Olomouce směřuje a bude směřovat na Prahu, ve vámi zmíněném souběhovém úseku bude intenzita menší než na D11 směr Praha. Právě D11 bude potřeba rozšířit od Prahy až po Sedlice a nikoliv jen po Poděbrady jak se aktuálně plánuje.

Zdendik

Původní západní průtah okolo Brna /protektorátní dálnice/ je pro odpor lidí v zastavěném území nerealizovatelný. Nedokončené mosty zůstanou jako památky. Navíc křižovatka D52/D1 má prostorový problém, kromě třípruhu D1 tam povede VRT s odbočkou napřímo na Břeclav, sprintery nebudou na Brno Hlavní zajíždět.

Vrabec na střeše

Je to strategická stavba, až na nás zaútočí Rusáci, tak neprojedou.

Ted

Lehce se bojím co už tak s obrovskýma kolonami udělá přestavba křižovatky D2

Ondřej

Co by měla udělat? Budou to muset přežít. Nejde stavět zázračně bez omezení okolí.

Jakub

tak at ten severomadarskej az balkanskej odpad jezdi pres rakousko, nikdo je nenuti stat v kolonach u brna…

Chronosphere

Ááá übermench

Zdendik

Toho se bojí všichni, proto byla přestavba křižovatky posunuta až po dokončení třípruhu D1 v předchozí stavbě. Ale pokud vím, mají se budovat provizorní nájezdové rampy, tak aby ten náraz do omezení šlo přežít.

SYN

Ano, nemělo by to být v žádném okamžiku uzavřené úplně, a přímý směr (Pha-Ova) bude téměř bez omezení…

Pavel

Bylo by super udelat ekodukt v miste, kde ma byt zrusen most s lesni cestou. Na prvnim useku Kyvalka- Brno zapad. Dalnice tam vede v zarezu a po obou stranach les. Treba to dodatecne doplni.

Couler

Taky v to doufám. Přesně tak !!

Josef Pešek

Takže 6 let bude Brno neprůjezdné. Kolona kamionů od Devíti Křížů až do Brna. Paráda.

Lukáš

Takže nemají stavět nic? Nebo si potřebujete standartně na něco zanadávat?

Slosor

Měla se hlavně co nejdříve začít stavět D35 Opatovec – Mohelnice, aby se Brnu během dalšího rozšiřování D1 ulevilo. Jenže ŘSD řeklo ne.

František

Už teď D35 vychází v navigací proti Brnu dobře, pro kamiony ještě líp – hlavně s ohledem na kolony kolem Brna.

Na D35 ale nijak extra provoz není. Je to z toho důvodu, že pak je čekají kolony v Praze. Severní cestě pomůže až D0 Běchovická část a to zase nijak extrémně.

FrenkyUL

ŘSD nerozhoduje, bylo to MD.

Slosor

Pravda. Omluva ŘSD. Ministerstvo řeklo ne.

Gunduľ neubiješ

Jak jako šest let? Neprůjezdné to je už nejméně posledních deset let…

Ing_Kralik

Ale v rozšířeném úseku budeme moci v koloně stát ve 3 pruzích.

Franta Holeček

Třeba ne. Grýndýl přikáže elektromobily, ty lidi nechcou a spalovákem jezdit moci nebudou. Tak snad lidi přesednou do autobusů a vlaků. Nebo konečně začneme vozit zboží vlakem a kolony prostě nebudou. Nebo se omastí mýtné, a cizáci si rozmyslí, jestli budou ucpávat okolí Brna.

Radek

„Kapacita stávajícího čtyřpruhového uspořádání je v současné době téměř vyčerpána,“ uvádí ŘSD v dokumentaci. A Pražský okruh vč. budoucích úseků s tunely v tomto uspořádání je a bude vyhovující?

mlokXCM

Neřekl bych, že se ŘSD konstatováním, že v Brně je kapacita D1 téměř vyčerpána, snaží cokoliv říct o Pražském okruhu.

Vllk

Všechny budoucí úseky na pražském okruhu se připravují v šestipruhu + se připravuje rozšíření od křížení s ulicí K Barandovu k d5 km (16-23) a komplet rozšíření na východě od Satalic k Běchovicím

svancara lukas

Nějak nerozumím proč má přednost dieselová a emisní doprava, která je náročná na množství řidičů ale elektrická kolejová doprava s cestovní rychlostí 320km/h, která má 1/3 spotřebu energie oproti dálnici, zase takovou prioritu nemá. Je to asi jako místo jednoho Ferrari kupovat, 20 ovcí v 1.9 TDi. Aby ty dálnice nakonec nebyly dražší než těch několik VRT tratí.

Lukas Richta

To myslíte vážně tenhle nesmysl co jste napsal ?:-D

Franta Holeček

Kdyby se ty kvanta prachů rvaly místo dálnic na max. 150km/h do VRT, tak už tu máme rychlé spojení 320km/h z Aše do Jablunkova i z Liberce do Budějic ve čtyřkolejném provedení.

FrenkyUL

Další šotouš.

El Barto

Dost možná ne. Franta Holeček, svancara lukas apod. jsou nejspíš jeden a tentýž člověk. 🙂

Karel Mio

Tak se aspoň podívejte, není to tak těžké, kolik peněz ze SFDI jde do dálnic a kolik na železnici. To není chyba ŘSD, že SŽ vyhazuje prachy komínem jak drahotou, tak rozporuplným přínosem svých akcí.

Poupravím vaše tvrzení:

Kdyby se ty kvanta prachů rvaly místo dálnic na max. 150km/h do VRT, tak už tu máme rychlé spojení 320km/h Poříčany-Čáslav, opravené nádraží v Plané a v Okříškách, zvýšení traťové rychlosti v úseku Ivanovice na Hané-Nezamyslice na 120 km/h, 87. studii spojení Praha-Liberec a obnovu Kralovice-Mladotice ve stávající stopě.

SYN

Opravdu? Už víme kolik bude cena za kilometr VRTky? Zatím to podle cen „obyčejných“ tratí vypadá dost blbě…
Takže spíš než Aš-Jablunkov by to bylo Praha-Brno, což je fajn a co dál? Posadíte technika s nářadím do kupé VRTky, a v Brně ať přestoupí na lokálku??

František

A třeba v 2050 ta VRT bude? A těch 20 let si pořád jen budeme stěžovat na přeplněnou dálnici?

dizgrafy

Příprava VRT pokračuje. Co tam máte dál?

SYN

Jak správně píšete, tím Ferrari žádný náklad neodvezete, a cestující taky jen dva, spotřebu má hroznou, takže opravdu těch 20 ovcí vyjde líp…

František

Tak ona cela D1 by po potřebovala 3+3 a nějaký dohled pomocí dronů a kamer nad levoproudaři.

VRT nic moc nezachrání a dřív než v 2050 tu nebudou. To už budou mít autonomní auta i Amishi

bublina

Myslím si, že po zprovoznění severní cesty na Prahu se D1 lehce uvolní. O 1 náklaďák na 2 km?

Gunduľ neubiješ

VRT zachrání hodně. Jenom naprostý šílenec by jel smradlavým vehiklem dvě hodiny z Brna do Prahy, když to pujde za mene nez hodinu. Navic hodinu casu, kterou pujde taky využít pro práci,
nebo i pro oddych, na rozdíl od tupého točvolantění v aute….

Petr

Napsal bych „povíme si“, ale až se s vrt projedeme z Prahy do Brna, ani jeden z nás tu už nebude.

svancara lukas

Ano, protože někdo nechce aby Češi cestovali rychle a pohodlně rychlovlakem. Místo toho se staví usoplené socialistické dálnice.

Bernard L.

Mimochodem, nedokončila se před časem kompletní oprava D1 ve stavu 2+2?

cawez

Toho se to vůbec netýká, ta proběhla právě jen po Kývalku.

Jméno

Týká přinejmenším symbolicky, rekonstrukce D1 začala 2013 a už tehdy se vědělo, že kolem Brna bude 3+3, takže se skončilo u Kývalky. No a to 3+3 se dokončí kdy? 20let poté?

dizgrafy

Silnice, dálnice, železnice, chodníky, mosty, tunely se neustále opravují, bourají a znovu budují. To je jaksi přirozený koloběh údržby unfrastruktury. Co navrhujete? Něco postavit a pak už na to nikdy nesáhnout?

SYN

To určitě nenavrhuje, ale pravděpodobně hodlá navrhnout že když se ten úsek Kývalka-Podolí okolo roku 2013 opravoval (byl postupně po „půlkách“ uzavřený dvě sezóny) tak se mohl už tehdy rozšířit. Nebo aspoň proboha ten nejkritičtější úsek km194-196.
Ale protože se řeklo „to se musí napřed naplánovat, pak vypapírovat, pak „sehnat“ peníze, to bude tak ještě 10 let trvat“ tak se to „jen“ opravovalo ve stávající šířce…

asdf

Ano, to že se rekonstrukce nevyužila k rozšíření na 3+3 byla zásadní chyba…