Boj s kolonami na D5 u Prahy. ŘSD upraví křižovatku Třebonice, kvůli neobvyklému řešení se sníží rychlost
Na sjezdu se z dosud jediného pruhu „odfiltruje“ doprava mířící na D7 a k letišti.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo povolení ministerstva dopravy pro změny dopravního uspořádání na exitu 1 z dálnice D5 v rámci křižovatky Třebonice na okraji Prahy.
Ty by měly bez nutnosti stavebních úprav pomoci alespoň částečně zvýšit kapacitu křižovatky na sjezdu z D5 na Pražský okruh ve směru od Berouna. Exit má totiž pouze jeden pruh a v místě sjezdu se téměř každodenně tvoří dlouhé kolony zejména kamionů.
Tranzitní dopravu v místě křižovatky komplikuje i fakt, že navazující okruh je mezi Třebonicemi a Modleticemi pouze čtyřpruhový, a doprava je tak velmi hustá.
Šest pruhů na Pražském okruhu dává smysl jen někde. Dle ŘSD jsou potřeba až od Barrandova
„Nekapacitní napojení jedním jízdním pruhem tranzitní dálnice na Pražský okruh je zdrojem prakticky každodenního dopravního zdržení,“ vysvětluje nutnost zkapacitnění pro Zdopravy.cz mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Podle něj situaci plně vyřeší až připravované rozšíření Pražského okruhu směrem na Slivenec na šest pruhů a stejné zkapacitnění D5 mezi Prahou a Berounem.
„Nyní však hledáme pokud možno rychlé nestavební opatření a způsob, jak napomoci plynulosti v průjezdnosti tímto dopravním uzlem,“ uvedl Rýdl.
Ve stínu vznikne pruh
Dokument ministerstva dopravy uvádí, že na exitu dojde k usměrnění dopravních proudů v prostoru tak, aby byl umožněn nájezd na polopřímou větev ve směru od dálnice D5 k dálnici D7 bez nutnosti užití zmíněného přetíženého odbočovacího jízdního pruhu.
Na sjezdu se tak z dosud jediného pruhu „odfiltruje“ do druhého pruhu doprava mířící na okruh ve směru k D7 a k letišti. Pravý sjezdový pruh zůstane pro dopravu na D0 směrem na Brno.
Pro nový pruh se podle MD využije „dopravní stín“ v místě rozštěpu hlavní trasy dálnice a výjezdové větve k vytvoření samostatného dopravního směru.
„Ačkoliv zvolené uspořádání jízdních pruhů nepředstavuje z pohledu dálniční sítě České republiky zcela typické řešení, jedná se o jediný možný způsob, kterým lze dosáhnout navýšení kapacity dálnice v místě pro výjezd bez nutnosti rozsáhlých stavebních úprav,“ uvádí ministerstvo.
Podobný princip odbočování už v Praze existuje například na křižovatkách Cínovecká × Kbelská nebo Jižní spojka × 5. května.
Tam zmíněné úpravy značení vedly podle MD k podstatnému navýšení kapacity pravého odbočení a zvýšení plynulosti provozu v daném směru.
Snížení rychlosti pro všechny
Řešení má však i své nevýhody. „Jedná se především o vložení odbočného kolizního bodu do pravého průběžného jízdního pruhu,“ uvádí ministerstvo. Kvůli tomu se na D5 bude muset před křižovatkou snížit nejvyšší povolená rychlosti na 100 km/h.
To bude podle úředníků představovat pro řidiče mířící do centra Prahy zdržení přibližně 18 sekund, riziko kolizí by se však díky tomu mělo minimalizovat.
Křižovatka Třebonice představuje nejvytíženější úsek dálnice D5. Intenzity dopravy v pracovních dnech dosahují 60 000 vozidel denně s téměř třetinovým podílem nákladních aut.
Rozšíření Pražského okruhu mezi Slivencem a Chrášťany na šest pruhů plánuje ŘSD začít stavět v roce 2026 (více v letáku ŘSD). Zároveň se bude zkapacitňovat i křižovatka Třebonice na výjezdu z okruhu na D5 ve směru na Beroun (leták ŘSD zde).
Rozšíření D5 by mělo přijít na řadu v roce 2028, stavba však čelí silnému odporu okolních obcí.
Obce nechtějí rozšíření D5 na šest pruhů. Kritika zní i z Prahy, podpořilo by to růst předměstí