České dráhy zrušily svoji největší soutěž na nové vlaky. Čeká se na Prahu
V Praze vypsání soutěže na dopravce stále neschválilo zastupitelstvo.
Dva roky po vypsání zrušily České dráhy svoji největší soutěž na nová kolejová vozidla v historii. V tendru s odhadovanou hodnotou 42 miliard korun hledaly dodavatele 90 elektrických jednotek EMU400 pro provoz v Pražské integrované dopravě včetně servisu.
„Důvodem je fakt, že ze strany objednatele dopravy nebyly dosud uveřejněny požadavky na nové vlaky. Z uvedeného důvodu nedává smysl ve výběrovém řízení pokračovat. Soutěž znovu vypíšeme ve chvíli, kdy budeme znát veškeré požadavky objednatele na nové vlaky,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Konec soutěže je reakcí na neustálé průtahy ze strany Prahy v případě plánované soutěže na dopravce pro největší výkony v elektrické trakci v systému Pražské integrované dopravy. Zatímco Středočeský kraj, který většinu soutěže připravil, má již vypsání zakázky schválené, v Praze celý proces zadrhl.
Původně náměstek primátora Zdeněk Hřib sliboval souhlasy do září, později do listopadu a nyní reálně hrozí posun až do příštího roku. Praze a Středočeskému kraji přitom končí smlouva na provoz vlaků s Českými drahami v roce 2029 a reálně hrozí, že se bude muset prodlužovat bez soutěže. Teprve dnes řeší materiál výbor pro dopravu pražského zastupitelstva.
Hřib ohrožuje včasný nákup nových vlaků pro PID. Schvalování obří zakázky nabralo další zpoždění
ČD v soutěži hledaly jednotky s kapacitou nejméně 380 míst k sezení, které mají zvládat provoz pod střídavou a stejnosměrnou napájecí soustavou. Plány na nákup nových jednotek s kapacitou nejméně 400 cestujících nejsou nové, už v roce 2020 vypsal dopravce předběžné tržní konzultace. Ty měly ukázat, jaká je situace na trhu. Oproti podmínkám v konzultacích slevil dopravce v minimální rychlosti, namísto 200 km/h mu stačí již jen 160 km/h.