V Brně po šesti letech dokončili čtyřpruh údolím Svratky. Jeden z nejnáročnějších projektů, říká šéf ŘSD
Místem denně projede 40 tisíc aut.
Řidičům se dnes v noci zprovozní jeden z nejnáročnějších projektů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v posledních letech. Šest let po zahájení první etapy se kompletně otevírá necelé dva kilometry dlouhý úsek silnice I/42 Žabovřeská, který se stane součástí Velkého městského okruhu (VMO). Práce byly rozděleny na dvě etapy: první byla hotová již v roce 2020, druhá, náročnější, otevírá dnes v noci.
Řidiči už úsekem mohou jezdit od loňska, ale zatím jen v jednom pruhu každým směrem. Od dnešní noci je čeká provoz ve dvou pruzích každým směrem. Jde o úsek s provozem 40 000 aut denně.
Zakázku za více než dvě miliardy korun získalo sdružení firem Eurovia CZ, Hochtief a Subterra. Během stavby docházelo k odstřelům skalního masívu, došlo také k nasazení potápěčů nebo horolezců. Celkem šlo o 920 metrů dlouhou část v údolí řeky Svratky.
Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla patřila stavba k technologicky nejnáročnějším projektům silničářů. „Na jedné straně byla limitovaná řekou, na druhé skalním masívem pod Wilsonovým lesem. Díky přesunu tramvajové trati do tunelu ve skále mohly vzniknout dva jízdní pruhy v každém směru. Tunel ve skále má délku 500 m a šířku 9 m. U jeho severního portálu jsme vybudovali provozně–technologický objekt. Pro větší bezpečnost chodců jsme osadili lávku pro pěší. Součástí stavby bylo také vybudování silniční galerie, nábřežní zdi, protihlukových stěn, opěrné a zárubní zdi. Na stavbě pracovali i netradiční pomocníci. Potápěči nám například pomáhali čistit koryto řeky Svratky. Horolezci zajistili svahy Wilsonova lesa. K rozpojování skalního masivu jsme například využili 11,3 tun trhaviny a celkově odtěžili 24 000 m³ horniny. Chci poděkovat za spolupráci městu Brnu a věřím, že stavba přinese všem obyvatelům výraznou úlevu,“ přiblížil průběh stavby generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Úpravy i pro pěší
Část stavby 2. etapy byla otevřena již loni, kdy došlo i ke zprovoznění tramvajového tunelu. „Řidičům a místním obyvatelům děkujeme za trpělivost během dopravních omezení a stavebních prací. Nejvíce se tato situace dotkla oblasti Jundrova, kde se s koncem objízdné trasy všem velmi uleví. Velký městský okruh na Žabovřeské v sobě spojuje velké množství dílčích akcí. Musím tak vyzdvihnout koordinaci mezi jednotlivými subjekty – ať už jde o město, dopravní podnik, Ředitelství silnic a dálnic, nebo městské části. Velký dík patří také zhotoviteli, konsorciu Společnost Žabovřeská,“ podotkla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Podle ní projekt není zaměřen jen na auta, ale i na pěší. „Z Wilsonova lesa se návštěvníci už během příštího roku dostanou na Žabovřeskou novými cestami. Procházku po pochozí střeše silniční galerie, kde vznikla relaxační zóna, můžou spojit s návštěvou zrekonstruované kaple svatého Antonína Paduánského, která vloni získala ocenění nejlépe opravená památka Jihomoravského kraje,“ dodala.
Otevření předcházelo nedávné zprovoznění Bauerovy. I když se řadě řidičů mohlo zdát, že se na stavbě Žabovřeské již nic poslední dny neděje, ve skutečnosti probíhalo testování technologií celé stavby.