Češi jezdí v novějších autech, než uvádějí statistiky. Ovlivňuje je záliba v hromadění vraků
Polovinu všech kilometrů najetých v Česku za rok mají na svědomí auta do osmi let stáří.
V Česku jezdí 4,3 milionu vozů starších 10 let. To je 65 % z 6,6 milionu vozů, které jsou v provozu. Průměrné stáří vozidel v tuzemsku opět stouplo, v říjnu dosáhlo už 16,4 roku. To je po Estonsku a Řecku třetí nejhorší hodnota v EU. Evropský průměr je 12,3 roku.
Společnost Cebia, která provádí odborné analýzy v oblasti automotive, se však domnívá, že údaj o stáří vozového parku, který skutečně můžeme potkat na silnicích, je částečně zkreslený.
„Ačkoliv stáří vozového parku v kategorii osobních vozidel vykazuje v Česku alarmující číslo, zjistili jsme, že realita není zase tak špatná,” uvedl na jednání Hospodářské komory ředitel Cebie Martin Pajer.
Datoví analytici totiž oficiální statistiky z registru vozidel vůbec poprvé očistili o vozidla, která do provozu téměř nezasahují. Klíčem k tomu byla čísla z STK, protože na pravidelné vyhláškou dané kontroly jezdí jen část z českého vozového parku – ta aktivní s platnou nálepkou.
Z dat vozidel, která jezdí na STK, tak vyplynulo, že průměrné stáří osobních aut v provozu je nižší a dosahuje jen 13,79 roku, což je o 2,62 roku méně, než je uváděné průměrné stáří registrovaných aut. Pokud by se vzala pouze auta, která absolvovala STK v posledních dvou letech, tak stáří klesne dokonce na 12,74 roku.
Zatímco tak v běžném srovnání průměrného stáří aut v EU je Česko třetí od konce, pokud bychom se podívali na podíl aut do dvou let věku, obsazuje tuzemsko 10. příčku.
„Němec neopravuje auto nad 10 let, je to tam kvůli ceně služeb a dílů ekonomická sebevražda,“ vysvětlil rozdíly Pajer.
Starší auta moc nenejezdí
Analytici z dat STK vytáhli ještě další důležité číslo, které se dosud příliš neobjevovalo.
Zjistili, že polovinu všech kilometrů najetých osobními vozidly za rok najedou auta do osmi let stáří. Podíl aut na silnicích v Česku dle jejich stáří ukazuje následující graf.
Podle Pajera tak za oficiálním vysokým stářím aut v Česku stojí spíše záliba lidí v hromadění „veteránů a vraků“, které mají lidé různě po stodolách třeba z mládí a neodhlašují je z registru.
„Průměrné stáří vozového parku bohužel zhoršuje skutečnost, že při zakoupení nového vozu si Češi nechávají stávající starší auta jako další auto do rodiny, a stává se, že ho prakticky neprovozují nebo s ním ani nejezdí na STK,“ doplňuje Pajer
Vozidla 1–2 roky stará mají také nejvyšší průměrný roční nájezd, kolem 20 000 km. To naznačuje, že nová vozidla jsou intenzivně využívána.
Staré auto není problém. Žádné šrotovné nebude, potírejme radši podvodníky u STK, říká Kupka
Například ve stáří 10 let je průměrný roční nájezd kolem 12 700 km, zatímco ve stáří 20 let je to přibližně 8 900 km. Po dosažení stáří 20 let se pokles průměrného ročního nájezdu zpomaluje a hodnoty se stabilizují mezi 2 000 a 9 000 km ročně.
Největší podíl na silnicích mají podle Cebie vozidla z roku 2023 (8,97 %), následovaná vozidly z roku 2022 (7,59 %) a 2021 (7,48 %).
Vozidla z roku 2024 již tvoří 2,79 % vozového parku, což naznačuje rychlou integraci nejnovějších modelů.