Omezení na D1 na Šmejkalce začnou na jaře, zatím stavbaři mění stojky mostu
Vedle stávajících stojek jsou paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny.
Rekonstrukce dálničního mostu Šmejkalka na D1 ze 40. let bude podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračovat i v zimě. Po zbudování zhruba 1,5 kilometru pomocných komunikací pod mostem se stavba rozběhla naplno, aktuálně stavbaři mění stojky mezi vrchní částí mostu a historickým obloukem.
Stojek z armovaného betonu je celkem 32, po 16 na každém oblouku. „Vedle stávajících stojek jsou paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny. Takto se bude postupovat i při výměně mostních pilířů,“ uvedl mluvčí ŘSD Jiří Veselý.
Práce zatím probíhají pod mostem, takže je řidiči na dálnici nijak nepociťují. Podle Veselého musejí dělníci několikrát denně zdolat 143 schodů až k vrcholu oblouku, což představuje osm pater. Už na jaře se ale situace pro řidiče změní, neboť provoz bude převeden na jednu polovinu dálnice do zúžených pruhů. Zachován by měl být nicméně režim 2+2.
Stavbaři se přitom obejdou bez pobočného mostního provizoria, se kterým se původně počítalo. Zhotovitelé opravy přišli s jiným řešením, které spočívá v rozšíření vždy poloviny mostu pomocí konzolí. Provizorní rozšíření se podle řešitelů obejde bez spodní stavby. Šmejkalka jsou de facto dva obloukové mosty vedle sebe, s provizorním rozšířením se začne v levé polovině (směr Praha), kam bude posléze převeden všechen provoz.
Celková doba opravy mostu je 1460 dní, doba omezení na dálnici má být maximálně 755 dní. „Uvedení mostu do provozu plánujeme v roce 2027,“ doplnil Veselý.
Zhotovitelem je sdružení společností Strabag a Pragoprojekt, které zvítězilo v tendru s cenou 965 milionů. Stavba je realizována v režimu Design&Build, ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování bylo v kompetenci zmíněného sdružení.
Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které vznikly ve 40. letech a které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna.
Z historie mostu Šmejkalka (zdroj ŘSD)
Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly v roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 potom kamenná rovnanina za opěrami.
V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna.