15 miliard do nových vlaků. Stát vypsal rekordní dotační program, podpoří jen osobní dopravu
Výše dotace může dosáhnout 70 % ceny vlaku, žádat mohou jen kraje a Praha.
Státní fond životního prostředí (SFŽP) dnes vypsal dlouho očekávaný program na podporu nákupu nových osobních vlaků. O peníze mohou žádat jen kraje nebo Praha jako objednatelé veřejné osobní dopravy. K rozdělení bude 15 miliard korun. Jde o historicky největší dotační výzvu na pořízení nových vlaků.
Detaily výzvy dnes SFŽP zveřejnil na svých stránkách. Výzva je dvoukolová. „Díky dvoukolové výzvě budou podpořeny projekty řešící energetické úspory osobní železniční dopravy formou pořízení nových železničních vozidel. První kolo výzvy slouží k výběru úspěšných projektových záměrů. Pro ně bude ve druhém kole výzvy připraveno 15 miliard korun,“ popsal SFŽP dotační program, o kterém se na české železnici mluví více než rok. V dohledné době vypíše SFŽP ještě výzvu pro pořízení vozidel MHD.
Peníze na nové vlaky půjdou z výnosu prodeje emisních povolenek. Stát podpoří pořízení elektrických jednotek, akutrolejových jednotek (BEMU) nebo elektrických vodíkových jednotek (s palivovým článkem, HMU/HEMU). Mají sloužit jako náhrada za dieselová vozidla nebo „zastaralá vozidla s elektrickým napájením“.
Podmínky programu znevýhodňují zejména kraje, kde je dosud nízký nebo žádný podíl elektrifikace. Mohou žádat maximálně o dotaci na výrazně dražší vodíkové vlaky, protože elektrické či akutrolejové vlaky u nich nemohou jezdit. Jde především o Liberecký kraj, kde není dosud ani kilometr elektrifikované tratě.
Výše dotace může činit 70 % výdajů v případě náhrady za dieselové vlaky, 40 % u pořízení za starší elektrické vlaky. Kraje mají čas podat žádost do 31. března příštího roku. První kolo je soutěžní, kdy žadatelé předloží projektové záměry, které budou hodnoceny podle měrné dotační náročnosti (Kč/kWh/rok) vypočtené na základě energetické náročnosti výchozího, resp. cílového způsobu dopravy. Úspěšné záměry, které postoupí do druhého kola, se už budou moci hlásit v průběžné výzvě o dotační podporu.
Řada krajů v posledních měsících představila své plány na nákup nových vlaků, zejména pak BEMU. Jde například o Jihomoravský či Ústecký kraj.