15 miliard do nových vlaků. Stát vypsal rekordní dotační program, podpoří jen osobní dopravu
BEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZ
Výše dotace může dosáhnout 70 % ceny vlaku, žádat mohou jen kraje a Praha.
Výše dotace může dosáhnout 70 % ceny vlaku, žádat mohou jen kraje a Praha.
Kdyby ty prachy raději šly do elektrizace tratí… Zrovna kvalita vozidel v regionálce stoupla v posledních pár letech (s dokončením cca za rok) dost radikálně i bez toho.
A kolik že se toho dá za ty peníze tak teoreticky nakoupit?
V soutěži stály Akupantery 233 milionů za jednotku, pokud se cena trochu zvýší na dejme tomu 250 milionů. Dotace může platit max 70 % nákladů, což by bylo dejme tomu 175 mil. V celkovém objemu 15 mld tedy může být 85 jednotek. Je to samozřejmě hrozně zjednodušené, existuje více výrobců, třeba nějaký kraj koupí i EMU, kde bude kryto pouze 40 %. Některý kraj se může třeba rozhodnout pro kratší jednotky, dejme tomu od Stadleru a těžko říct, které ty budou stát. Ale čistě rámcově zhruba 80 jednotek by to mohlo být, což není zrovna moc, když pouze JMK počítá… Číst vice »
A co KŽC? Nebude chtít repliku modrého šípu na vodík s ETCS?
Dotace dostanou buď kraje nebo Praha. Jak toto bude fungovat v reálu ? Kraj nakoupí vlaky a pronajme je dopravci, který s nimi bude jezdit ? A když skončí jednomu dopravci kontrakt, tak vlaky budou předány jinému dopravci ? Péči o údržbu bude zajišťovat dopravce a kraj jej bude kontrolovat ? Takže kraj najme techniky, kteří budou kontrolovat vlaky a bude je platit dle tabulek, platných ve státní sféře ?
Mě se takové dotace a přerozdělování nelíbí.
Přesně takhle to fungovat nebude. Kraj pouze podává žádost o dotaci a musí zajistit odkupní právo pro následujícího provozovatele po dobu 30 let. Jednotky klidně může vlastnit i soutěžit dopravce
Nicméně kraj může být i majitel vozidel. Pak by to fungovalo jako s pantery v JMK.
Tohle by mi dávalo smysl mnohem víc. Pak ale platí teze o tom, že kraj jako řádný hospodář buď zajistí přímo údržbu a opravy anebo tyto věci zajistí dopravce s tím, že kraj by jej měl kontrolovat.
A proč kraj rovnou už nepřevezme i strojvedoucí a neprovozuje si ty vlaky kompletně sám ? Co tomu brání ?
Kraj si může založit svého krajského dopravce, ale zatím si zjevně žádný z krajů v ČR nevyhodnotil, že by to pro něj mělo nějaký smysl. Třeba k tomu jednou dojde, ale každopádně by to byla složitá a nákladná akce, v porovnání s nákupem služby u nějakého zavedeného dopravce.
Ještě by si pak mohl rozmyslet stát, že vlastně chce svého dopravce… oh wait.
ještě by mu pak chtěli zakládat odbory nebo stávkovat 🙂
Může, ale otázka byla spíš, jestli musí
Tak jsem to nepochopil, ale budiž. V tom případě odpověď: nemusí 🙂
Takže dopravce bude vlastnit vlaky a bude smluvně zajištěno s kraji, že je musí používat na krajské výkony a po ukončení kontraktu, že je musí prodat za nějakou cenu (znalecký posudek , či přesně stanovená cena na začátku kontraktu? ) někomu jinému ?
Ano.
Všechno toto už jsou dávno vyřešené problémy.
Vlaky buďto nakoupí vysoutěžený dopravce a kraj mu postoupí získanou dotaci formou příspěvku (MSK), nebo kraj vozidla nakoupí přímo i s údržbou a vysoutěží pouze provozovatele (JMK). Nic z toho není v ničem unikátní.
A přerozdělování veřejných peněz na stavby silnic nebo na univerzitní kampusy jsou v pohodě? Já jen ať tady náhodou není dvojitý metr.
To, že je to vyřešeno, nevím… Profesně se nepohybuji v osobní železniční dopravě. A přerozdělování veřejných peněz na stavbu infrastruktury (lhostejno, zda silniční či železniční) mi dávají mnohem větší smysl, než dotace do vozidel.
U té závazkové dopravy se stejně ta vozidla nakonec zaplatí z veřejných peněz, liší se „jen“ ta cesta, kudy peníze potečou. Za mě je OK, když se peníze vybrané za emisní povolenky vrátí ve viditelné podpoře něčeho „emisně šetrnějšího“, místo aby se rozpustily v mandatorních výdajích státního rozpočtu a na předmětných vlacích sloužily nadále 814/842 atd.
Takže Liberecký kraj je předem diskvalifikován. Tedy nic nového. Ach jo. Fantasmagorie s vodíkem nelze brát vážně.
Je určitě v nevýhodnější pozici, ale zase asi nic nebráni vybudování nějaké nabíjecí infrastruktury na koncových stanicích linky, aby BEMU mohly jezdit. To chce jen trochu fantazie.
Logicky by se samozřejmě mělo začínat tam, kde je do budoucna perspektiva elektrizace, např. pro uvažované spojení Praha-Liberec.
bude podmínkou, že to musí být od Škoda Ignačák?
To už jsem četl u výběrka EX6/R16 a stále mě to baví
Přál bych vítězství ve VŘ někomu, třeba i Vám, s něčím, co tady ještě nejezdí, od Siemens, Stadler, potažmo Alstom. Taky mě vadí monopol Šáde.
Muže treba zažádat i RJ s vlaky pro Ústí, nebo už je pozdě?
Na to už je pozdě, viz výzva:
Realizace projektových záměrů potrvá v rámci 1. kola Výzvy do 31. prosince 2026, přičemž:
Pokud bude pořizovat Nová vozidla dopravce, realizací se rozumí sjednání smlouvy o veřejných službách, obsahující závazek dopravce pořídit a provozovat Nová vozidla pořízená s dotací, když bude dotace poskytnuta.
V tomto bych až takový problém neviděl.
Tam bude jiný jednoduchý problém: RJ nahrazuje vozidla elektrické trakce, což je přípustné maximálně ze 30 %. Viz výzva.
Nemůže, žádat může pouze kraj (vlastníkem nových jednotek může být i dopravce), vozidla ale musí projít veřejnou soutěží podle zákona č. 134/2016 SB. Navíc musí být minimálně 30 let provozovány v závazku veřejné služby. V praxi to znamená, buď je vlastní kraj, nebo je dopravce musí po konci smlouvy prodat příštímu dopravci.
Když vidím obrázek Bantera, jak se jim daří? Jsou ještě na okruhu? Nebo už s nimi v Bohumíně trénují technologii dojezdu s vyšťavenou baterkou?
prý pořád na okruhu
Dík, no třeba to ještě bude komedie.
Bude, od nového GVD vyjedou místo nich kvatra, prý snad s 954 nebo ve dvojici.
Není tolik kvater s ETCS, aby jezdily ve dvojici….
Tak hlavně aby to nedopadlo tak, že vše shrábne jeden a ostatní utřou nos.
Proto je to dvoukolové. Napřed shromáždí všechny žádosti, které budou posouzeny, a pak se teprve bude rozdělovat