Obrazem: Na Dvoreckém mostě se dokončuje tramvajové napojení, hotova jsou už tři pole
Dostavba nového pražského mostu se zpozdí a prodraží. Hotovo má být v lednu 2026.
V současné době se na podolské straně nově budovaného Dvoreckého mostu mezi pražským Smíchovem a Podolím dokončuje kolejové napojení na stávající trať. Podolské nábřeží by tak mělo být již brzy plně průjezdné.
V budoucnu budou po mostě jezdit pravděpodobně linky 2 a 20, převedou se na něj i některé autobusové spoje. Stane se součástí plánovaného Tramvajového okruhu.
Podle mluvčího Metrostavu TBR Radima Many práce pokračují i na mostních polích, všechny pilíře už jsou hotové. Na podolské straně je dokončeno pole 6, na smíchovské straně pole 1 a 2.
Obě strany mostu už také mají přechodové oblasti. Dle odhadů stavbařů je most hotový z 65 %, dokončení se nyní plánuje na leden 2026.
Automobilisté mají smůlu
Most bude kromě tramvají sloužit i chodcům a cyklistům. Tramvajová trať bude pojezdová, automobily na ní však jezdit nebudou. Vjezd bude umožněn jen autobusům MHD a záchranářům.
„To je věc, která byla rozhodnuta už dávno v minulosti s územním plánováním. Ten problém je v tom, že tady by musela být poměrně komplikovaná křižovatka, která by se do prostoru vešla jenom velice obtížně. Zhruba kilometr odsud je navíc Barrandovský most, což je osmiproudá dálnice, takže auta můžou jezdit tam,“ uvedl pro Zdopravy.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Výstavbu kolejového napojení na smíchovské straně stavbaři plánují na přelomu dubna a května příštího roku. Následně se vybuduje trať na samotné nosné konstrukci mostu.
Hlavní penzum prací se nyní zaměřuje na dokončení nosné konstrukce u smíchovského břehu. Následovat bude dokončení mostního pole posledním taktem 4.
Obří ocelové konstrukce
Celkem čtyřikrát už po Vltavě remorkéry dovezly k mostu z Chuchle obří ocelové konstrukce. Všechny čtyři podpůrné skruže jsou nyní osazeny nad vodní hladinou, kde slouží jako podpůrná konstrukce pro prostorové lešení a bednění budouci mostovky. Po betonáži se vrátí zpět do Chuchle k rozebrání.
Unikátní ponton řízený iPhonem veze po Vltavě obří podpěrnou skruž pro Dvorecký most
Práce budou pokračovat i v zimě. Stavbu mostu vysoutěžilo sdružení Metrostav TBR, Firesta-Fišer a Strabag za 1,075 miliardy korun bez DPH. Projekt se dosud prodražil o přibližně 10 procent, město podepsalo dodatek navyšující celkovou cenu na 1,188 miliardy.
Kubistický design mostu navrhl architekt Radek Šíma. Dvorecký most je pouze dočasné označení, po jeho dokončení se mu podle Hřiba vybere jméno dle některé z ženských osobností. Původně se zvažovalo pojmenování po Madeleine Albrightová, její rodina to však odmítla.
Na smíchovské straně mostu bude umístěna v rámci uměleckého ztvárnění sbírka pouličních lamp z celého světa od Kryštofa Kintery. Některé z nich zakoupilo samo hlavní město, naposledy kandelábr z Budapešti.