Obrazem: V nizozemské loděnici svařili první část tankovací lodě pro Prahu
Loď bude plnit řadu funkcí, mimo jiné bude sloužit jako plovoucí čerpací stanice.
V loděnici Aalst v Nizozemsku už naplno běží výroba nové servisní a tankovací lodě pro Prahu, kterou si objednalo Ředitelství vodních cest (ŘVC). Aktuálně bylo dokončeno svařování první sekce lodi.
„Na boku této sekce je pro snadný přístup na malé lodě vytvořena snížená platforma,“ doplnil mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Loď by se podle něj měla dostat do pražského provozu ve druhé polovině příštího roku.
Zakázku na stavbu nového plavidla získala letos na jaře nizozemská firma Zeeland Maritime Services, která byla dle písemné zprávy zadavatele jediným účastníkem řízení. Stavba pražské lodě vyjde na 3,3 milionu eur (cca 81,5 mil. Kč), ŘVC si přitom může dle smlouvy přiobjednat další dvě podobná (o trochu menší) plavidla pro Slapy a Orlík.
Loď bude plnit řadu funkcí, mimo jiné bude sloužit jako plovoucí čerpací stanice. Vedle doplňování paliva bude zajišťovat i zásobování lodí všeho druhu pitnou vodou, odběr odpadních vod (z toalet, kuchyní apod.), nádních zaolejovaných vod a dalších odpadů.
„Jde tak o veřejnou službu uživatelům vodních cest, aby bylo dostupné bezpečné zásobování lodí zcela v souladu s nejmodernějšími požadavky na ekologické nakládání s látkami, které mohou znečistit vodu,“ uvedlo už dříve ŘVC.
To již od roku 1998 provozuje servisní loď v Praze, která tímto způsobem zásobuje zejména osobní lodě na pražském úseku Vltavy. Podle ŘVC je ale stávající loď (soulodí remorkéru a člunu) po čtvrt století na konci životnosti a její modernizace není kvůli zastaralé konstrukci a předpisům Evropské unie možná. Stará loď nenabízí tankování pohonných hmot. Nové plavidlo bude tankové, s dvojitým dnem a dalším zabezpečením pro přepravu nebezpečných věcí.