Obrazem: KISS na odpis, výroba s omezením. Stadler ukázal, jak mu povodně ovlivnily byznys
Stadler kvůli zaplaveným závodům i dodavatelům nedodá všechny vlaky letos včas.
Povodně na různých místech Evropy výrazně zkomplikovaly výrobu kolejových vozidel společnosti Stadler Rail. Firma poprvé ukázala, jak velké škody velká voda ve Španělsku, Švýcarsku a Rakousku napáchala. Stadler proto oznámil, že zisk firmy letos bude nižší, než předpokládal.
Aktuálně nejhorší situace je v závodě Stadleru ve španělské Valencii, kde firma zaměstnává kolem 3 000 zaměstnanců. Zhruba 400 zaměstnanců se nemá stále jak dostat do práce, protože silnice jsou poškozené a veřejná doprava není kompletně obnovena. Problémy mají i dodavatelé, zhruba třicítka z nich je zatopená a má poškozené díly, které měla dodat pro výrobu.
„Závod nyní vyrábí v omezeném režimu. Zhruba 150-200 tisíc výrobních hodin musíme přesunout do roku 2025. Řada vozidel nebude dodána podle plánu,“ uvedl Stadler v prohlášení.
Problémy se dotkly i klíčového dodavatele vozidlových skříní Constellium ze Švýcarska. Závody v kantonu Wallis u řeky Rhony byly na konci června zaplaveny a továrna byla na několik měsíců zcela zastavena. Zničeno bylo 800 tun hliníkových profilů, ze kterých se měly vyrábět skříně vozidel. Constellium na konci října obnovil provoz, ale k plné výrobě má dojít až příští rok v létě.
Na seznamu škod je i zcela zničená jednotka Stadler KISS pro rakouské spolkové dráhy. Zůstala v zázemí firmy v Dolním Rakousku, které bylo zaplaveno v září při protržení hráze u obce Dürnrohr. Voda byla půl metru vysoko.
Podle Stadleru tyto nepředvídatelné skutečnosti povedou k poklesu zisku o dva procentní body. Firma současně nesplní plánované tržby 3,7 miliardy franků. Firma současně potvrdila, že má zásobu zakázek v hodnotě 26,8 miliardy franků.