Revoluce v dálkovém létání. Iberia ukázala první Airbus A321XLR
Airbus A321XLR je nový úzkotrupý letoun s nejdelším doletem.
Letecká společnost Iberia představila úplně první Airbus A321XLR. Jde o nový typ letounu evropského výrobce, aerolinka je jeho startovacím provozovatelem.
Cestující se v letadle poprvé proletěli 5. listopadu na trase z Madridu do Londýna, od té doby se stroj ukázal také v Barceloně, Paříži či Stockholmu. Dnes v poledne se má vydat do Bostonu, kam bude pravidelně nasazován od konce listopadu.
Iberia převzala A321XLR v konfiguraci dvou cestovních tříd s celkovou kapacitou 182 pasažérů. Stroj v této konfiguraci uletí až 7 500 kilometrů. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů nebo mírné úpravy tvaru křídel.
Business třída Iberie nabídne 14 samostatných plně polohovatelných sedadel a z nich přímý přístup do uličky. Ekonomická třída nabízí 168 sedadel s větší sklopitelností a opěrkami hlavy nastavitelnými v šesti směrech, 12palcové 4K obrazovky či kabinu Airspace s až o 60 % větší kapacitou přihrádek pro příruční zavazadla. Součástí jsou také USB zásuvky typu A i C. Nechybí bezplatná wi-fi.
Airbus A321XLR reaguje na potřeby trhu, oproti letounům řady Neo nabízí například delší dolet nebo nižší spotřebu paliva. Aerolinky si od něj slibují efektivnější provoz a novou kapitolu letecké konektivity. Umožnit jim má létat třeba na některých dosud nedosažitelných transatlantických trasách.
Výrobce chce s letadlem proniknout na trh dálkových letů mezi městy, kde se dosud širokotrupý stroj nevyplatí nasadit. Airbus A321XLR je úzkotrupý letoun s nejdelším doletem. Podle konfigurace zvládne stroj přepravit až 220 cestujících. Firma má na něj v současnosti asi 500 pevných objednávek včetně 69 od největšího zákazníka IndiGo. Iberia převezme ještě sedm stejných letadel, další zamíří například k dopravcům Aer Lingus či Wizz Air.