E-koloběžky až od 16 let a s omezením rychlosti na 20 km/h. Evropská rada určí nová pravidla
V EU došlo v roce 2022 ke 119 úmrtím při srážkách s „mikromobilními zařízeními“.
Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) stanovila nová pravidla pro elektrokoloběžky prodávané v EU. Po dopracování technických specifikací by měla nahradit současnou změť vnitrostátních předpisů a norem.
Opatření zahrnují omezení rychlosti na 20 km/h, požadavky na stabilitu, minimální úroveň brzdného výkonu a omezení maximální akcelerace. Brzy budou muset být vpředu i vzadu, povinnou součástí bude zvonek a také přední a zadní světla.
Maximální rychlost 20 km/h pro e-koloběžky již na národní úrovni vyžaduje 11 evropských zemí, nově bude muset být omezovač nastaven už z výroby.
Rada také doporučila, aby vlády jednotlivých států stanovily minimální věk pro řidiče e-koloběžek na 16 let. Do vyhlášek by se také měla zakotvit povinná přilba a zákaz jízdy po požití alkoholu nebo drog.
Všude jinak
Pravidla pro elektrokoloběžky se napříč Evropou výrazně liší.
„Elektrokoloběžky jsou oblíbeným způsobem dopravy v městských oblastech. Jsou však také spojeny s určitým rizikem, které je třeba řešit účinněji než dnes,” uvedla autorka zprávy Jenny Carsonová.
Podle ní pomůže kombinace bezpečnějšího dopravního prostředí, vozidel a chování jezdců zajistit lepší soužití v ulicích i pro cyklisty a chodce.
Centrum dopravního výzkumu (CDV) eviduje v období od ledna 2023 do října 2024 v Česku 721 zraněných jezdců na elektrokoloběžkách, z toho pět smrtelně. „Socioekonomické ztráty z nehod s účastí jezdců na elektrokoloběžkách překročily ve sledovaném období 2,9 miliardy korun,“ uvádí Alena Daňková z CDV.
V rámci celé EU došlo jen v roce 2022 ke 119 úmrtím na silnicích při srážkách s „motorovými mikromobilními zařízeními“. Jde o kategorií osobních lehkých elektrických vozidel, které dominují e-koloběžky, ale zahrnuje i elektrické jednokolky.
Podle předchozích analýz ETSC je u nich vyšší míra rizika zranění než u cyklistiky. Rada zároveň upozorňuje, že při mnoha nehodách e-koloběžek je zraněn pouze jezdec, nikoliv ostatní účastníci silničního provozu. V takových případech nemusí být na místo nehody přivolána policie, což vede k tomu, že srážka není v údajích zaznamenána.
V Česku jen rychlost a výkon
Úmrtí spojená s jízdou na e-koloběžkách často souvisejí s alkoholem. Před jízdou ho požila polovina až dvě třetiny usmrcených. Ve Finsku a Norsku dokonce některá města jízdu na sdílených e-koloběžkách v nočních hodinách zcela zakázala.
V Česku musí elektrokoloběžka pro provoz na pozemních komunikacích bez registrace a bez nutnosti držení řidičského oprávnění splňovat maximální rychlost do 25 km/h. Výkon elektropohonu nesmí překročit 250 W nebo maximálně 1 kW u dodatečně namontovaného motoru.
Pokud by koloběžka jela rychleji, hrozí jezdci pokuta. Někteří dovozci elektrokoloběžek do Česka však tvrdí, že problém s omezením vyřešili. Zákazníkům nabízí za příplatek homologaci spočívající v úpravách a vydání příslušného certifikátu.
Na koloběžce osmdesátkou. Firma nabízí českou homologaci umožňující obejít rychlostní limity
Elektrické koloběžky po těchto úpravách spadají dle vyhlášky do kategorie Z, tedy „ostatní vozidla“. Řidič u sebe během jízdy musí mít zmíněné technické osvědčení, zelenou kartu s pojištěním, řidičák (minimálně kategorie AM), helmu a povinnou výbavu.