Stavební vlaky v ohrožení. Firmy řeší zástavbu ETCS

Stavba IV. koridoru Ševětín - Dynín v roce 2019. Autor: Petr ŠpetlákStavba IV. koridoru Ševětín - Dynín v roce 2019. Autor: Petr Špetlák

Výhradní provoz pod ETCS může mít dopad do nákladů a cen staveb.

Chystaný výhradní provoz pod ETCS staví stavební firmy před otázku, jakým způsobem se budou k železničním stavbám dopravovat vlaky se stavebními stroji a materiálem. V čele tzv. baucuků jsou většinou starší lokomotivy, které vyhovují podmínkám na stavbách, ovšem jen těžko se napasují do dotačního programu ministerstva dopravy a ještě hůře se pro ně hledají dodavatelé ETCS.

Ke kritériím dotačního programu patří například doba od výroby nebo zásadní modernizace nebo celkový roční proběh drážního vozidla v posledních dvou letech před podáním žádosti. Program je tak podle zástupců stavebních firem ušit na míru spíše dopravcům, kteří jezdí pravidelnou osobní dopravu nebo nákladní dopravu, nikoliv firmám, které obsluhují stavby.

„V rámci naší činnosti, kdy používáme HDV pro zásobování našich staveb materiálem a zároveň je používáme k jednotlivým přetahům strojního vybavení včetně posunů na stavbě při vykládce štěrků, není potřeba, abychom měli ve svém vozovém parku moderní vozidla. Tato vozidla totiž nejsou uzpůsobena na posuny na stavbách, kdy strojvedoucí musí mít rozhledové podmínky pro provádění sypání štěrku, skládání stavebního materiálu nebo odtěžování pražců či zeminy. Z tohoto důvodu používáme řadu 740, která pro naše účely je dostačující a vozidlo je rentabilní vůči nákladům a vykonávané činnosti,“ sdělil jednatel společnost Swietelsky Rail Viliam Perknovský. Firma podle něj nemůže splnit například zmíněné kilometrické proběhy.

„Na zavedení ETCS se připravujeme, přičemž v prvním kroku má společnost Strabag Rail v plánu vybavit mobilní částí zabezpečovače ETCS čtyři svá hnací vozidla. Vzhledem k tomu, že pořízení každé jednotky je finančně vysoce nákladné, požádali jsme si o dotaci, ale dosud nemáme vyrozumění o výsledku. Vzhledem k tomu, že podmínky uplatnitelnosti nákladů vylučují podnikat předem závazné kroky v realizaci projektu, má náš původní plán vybavit ETCS do konce roku dvě hnací vozidla a do poloviny roku další dvě v tuto chvíli zpoždění,“ uvedla tisková mluvčí Strabagu Edita Novotná. Firma podle ní počítá i s nákupem nových strojů s ETCS.

„Pokud jde o možná rizika, spatřujeme je v nedostatku hnacích vozidel pro přepravy strojů na stavby a nemožnosti vyjetí strojů na pracovní místo z provozované koleje, byť v přilehlé stanici,“ doplnila Novotná s tím, že stavební stroje samotné se nejspíš pro nákladnost projektů vůbec vybavovat systémem ETCS nebudou. Výhradní provoz může mít podle Novotné dopad do nákladů a cen práce.

Pracovní stroje v místě stavby se obvykle pohybují na vyloučených kolejích, kde ETCS nepotřebují. Ovšem dnes se mohou na místo dopravit po „vlastní ose“ například z vedlejší stanice. Nově k tomu budou potřebovat ETCS nebo vybavenou lokomotivu.

Vyhráno firmy nemají ani v případě schválení dotace, neboť osazování ETCS musejí vysoutěžit a zájemci se do takových soutěží nehrnou. „Nikdo se celou dobu nezajímal, kolik je výrobců ETCS, kolik je schopno a jakých dílen pro montáž ETCS k montáži zástaveb,“ doplnil Perknovský.

Na zavedení výhradního provozu pod ETCS se připravuje i Skanska. „Minimálně část strojního parku a kolejové mechanizace plánujeme osadit vozidlovou částí tohoto systému, snažíme se využít výzvy OP Doprava nebo CEF. Provoz budeme přizpůsobovat aktuálnímu stavu zavádění palubních jednotek a režimu na konkrétních tratích,“ sdělil Ondřej Šuch ze Skansky.

„Vývoj kolem ETCS sledujeme a na jeho částečné zavedení od 1. ledna 2025 se investičně připravujeme,“ sdělila na dotaz mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Vyjádření ministerstva dopravy (MD)

Pro rekapitulaci:

– Je třeba zdůraznit, že povinnost pohybovat se po trati s výhradním provozem ETCS pod dohledem tohoto systému mají stavební vlaky pouze v případě, kdy se po síti přesouvají v režimu jízdy jako standardní (jakýkoliv jiný) nákladní vlak.
– Naopak, pokud se stavební stroje pohybují na vyloučené koleji, povinnost vybavení se na ně dle legislativy nevztahuje.
– Není tedy nutné vybavovat systémem ETCS všechny pracovní stroje, ale pouze takové, které se pohybují po síti vlastní silou jako vlaky. Pro přepravu ostatních strojů postačí mít k dispozici vybavenou lokomotivu za účelem jejich přetahu po tratích s výhradním provozem ETCS, a to ať už lokomotivu vlastní, nebo zajištěnou od jiného dopravce.

Zástupci stavebních firem pracují postupně na projektech vybavování vybraných strojů, a to i za podpory z dotačních projektů MD. Aktuálně evidujeme v rámci již přidělených dotací (mimo vozidla Správy železnic):

– Projekty vybavení osmi speciálních vozidel různých typů (podbíječka, MUV, motorový vůz pro údržbu trakčního vedení).
– Dále byly doposud přiděleny dotace pro 16 lokomotiv (řada 740, 741 a 744), jež jsou ve vlastnictví přímo stavebních firem, které budou sloužit primárně pro přetahy stavebních strojů po tratích s výhradním provozem ETCS. Za tímto účelem bude možné dále využít také vybavené lokomotivy „standardních“ nákladních dopravců, u nichž navíc z důvodu odkladu výhradního provozu na levobřežní trati Praha – Děčín evidujeme i určitou nadkapacitu vybavených lokomotiv, což poslouží jako záložní řešení v náběhovém období.
– Kromě výše uvedeného byly přiděleny dotace také na 49 strojů Správy železnic (MUV, motorový vůz pro údržbu trakčního vedení, diagnostika) a rovněž probíhá z prostředků SFDI průběžně nákup speciálních vozidel nových, vybavených ETCS již z výroby.

K podmínkám dotačního programu:

Pro úpravy podmínek nevidíme důvod, neboť zatím nebyla žádná z žádostí z řad stavebních strojů nebo lokomotiv vlastněných stavebními firmami vyřazena z důvodů nesplnění uvedených podmínek a dotace jim byly vždy přiděleny v požadovaném rozsahu.

K výjimkám z výhradního provozu pro „baucuky“:

Musíme rozlišovat dvě základní situace. Pokud se stavební stroje pohybují na vyloučené koleji nebo se na ni dopravují z nejbližší dopravny v režimu posunu, pak se na ně povinnost vybavení ETCS nevztahuje. Jestliže se však tyto stroje pohybují jako standardní nákladní vlak na trati s ostatními vlaky, pak je požadavek jejich vybavení nebo vedení vybaveným vozidlem naprosto opodstatněný.

V této souvislosti lze rovněž obecněji zmínit mimořádnou událost z 1.11. v Praze-Malešicích, kdy došlo ke srážce strojního mechanismu (vedeného v kategorii „průběžný nákladní vlak“) s nákladním vlakem přepravujícím kontejnery, a to v důsledku nerespektování návěsti „Stůj“. Důsledkem bylo zastavení provozu na půl dne na důležité trati v pražském uzlu, což způsobilo nemalé komplikace nákladní i osobní dopravě, a celková škoda minimálně 3,5 milionu Kč včetně vážného poškození samotného strojního mechanismu.

Tagy ETCS stavební vlaky
60 komentářů