JHMD získaly úvěr na zimu a mohou vyjet na splítku
Novinkou je požadavek členů původního vedení JHMD na odměnu ve výši 1,44 milionu pro každého.
Drážní úřad povolil provoz na dalším krátkém, o to však důležitějším úseku jindřichohradeckých úzkokolejek. Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy rozšířil o zhruba 2,5 kilometru z jindřichohradeckého nádraží po konec splítky úzké a normální tratě, tedy až po výhybku č. 24, kde úzkorozchodná trať odbočuje na jih do Nové Bystřice.
Důležitější je ovšem dřívější odbočka ze splítky na sever na Kamenici nad Lipou, neboť Správa úzkokolejných drah (dcera zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah – JHMD) má už od září osvědčení pro úsek do Kamenice. Vynechána z něj ovšem byla zmíněná splítka, takže žádný vlak nemohl z Jindřichova Hradce na úzkokolejku vyjet. Informaci o novém počinu Drážního úřadu poslal soudu v pravidelném hlášení insolvenční správce David Jánošík.
„Jedná se o důležitý milník pro opětovné zprovoznění úzkokolejky, který se týmu usilujícímu o obnovení úzkokolejky povedl. Nyní nám nic nebrání zahájit provoz osobní dopravy z Jindřichova Hradce do Kamenice nad Lipou,“ řekl deníku Zdopravy.cz Jan Kysela, který z pozice věřitele usiluje o schválení reorganizačního plánu pro JHMD, kde se stal zároveň členem představenstva. Pro letošek se dá nicméně uvažovat maximálně o vyjetí pracovních strojů, neboť turistická sezona skončila. Na to poukazuje i Jánošík, který letos nepředpokládá zahájení provozu do Kamenice.
O to důležitější je další informace o získání úvěrového financování, které má pomoci firmě přežít období do účinnosti reorganizačního plánu. Úvěr ve výši 7 milionů korun, který už schválil věřitelský výbor, poskytla firma Good thing. Jde o dopravce spřízněného se skupinou 1. Písecká lesní a dřevařská, který je součástí snah o reorganizaci. Letos v létě vozil turisty na krátkém úseku z Nové Bystřice do Hůrek, který byl první s obnoveným osvědčením o bezpečnosti provozovatele dráhy a dosud je jediným na novobystřické větvi úzkokolejky. Z úvěru už byl vyčerpán zhruba milion, a to především na mzdy, energie a nájmy.
Jedinou fungující částí firmy je dílna, která opravuje vozidla pro jiné dopravce. Šéfem oprav zůstává Jan Píšala, který se ovšem aktuálně vzdal pozice člena představenstva, dle Jánošíkovy zprávy z osobních důvodů. Novinkou je rovněž požadavek členů někdejší správní rady JHMD Borise Čajánka, Vladimíra Zachovala a Ondřeje Čajánka na vyplacení odměny člena správní rady ve výši 1,44 milionu pro každého. Odměnu ve výši 80 000 měsíčně žádají za období od září 2022 (kdy už firma byla v insolvenci a následně v úpadku) do února 2024 (kdy otěže převzal věřitel Kysela). V případě uznání by šlo o další navýšení pohledávek za majetkovou podstatou. Insolvenční správce však „není o platnosti vznesených nároků přesvědčen“, což nejspíš povede k incidenčnímu sporu. Celkem má firma nyní tzv. zapodstatové pohledávky ve výši 29 milionů.
Kysela se snaží o obnovu provozu a přivedení investorů, kteří od JHMD vykoupí dráhu a další majetek. Tím se v rámci reorganizace uspokojí věřitelé. Plán má vyvrcholit prodejem tratě, vozidel a dalšího majetku svazku obcí Úzkokolejka. Ten by měl z výnosů tratě převedený majetek desítky let (hovoří se o 30 letech) splácet s dohodnutým úrokem. Podle Kysely se nyní ladí smlouva. Dopravcem v závazku by měl být Gepard Express, s komerčním parním provozem počítá Good thing. Insolvenční soud nicméně zatím nesvolal schůzi věřitelů, na jejímž programu by bylo schvalování reorganizačního plánu.
Seriál zpráv o vývoji ve zkrachovalých JHMD lze nalézt pod tagem insolvence JHMD.