Zubačku čeká po půl století první velká oprava, začne desenským viaduktem

Cestující na zastávce Desná - Riedlova vila. Foto: České dráhyCestující na zastávce Desná - Riedlova vila. Foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos začne s první větší opravou jediné ozubnicové trati v Česku. Za 27 milionů korun

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos začne s první větší opravou jediné ozubnicové trati v Česku. Za 27 milionů korun bez DPH má opravit kamenný viadukt v Desné a propustek, který je ve velmi špatném stavu. Oprav se má dočkat i další trať v podhůří Jizerských hor: mezi Tanvaldem a Železným Brodem.

Ozubnicová trať z Tanvaldu do Kořenova prošla naposledy velkou rekonstrukcí v 60. letech minulého století, od té doby probíhaly jen menší opravy. Na svršku je to už znát, ničí i motorové vozy Stadler RS1, které na zubačce jezdí.

Do tohoto týdne měly stavební firmy čas podávat nabídky do soutěže na rekonstrukci úseku v Desné, která si vyžádá i několikatýdenní výluku.

Hlavní akcí je oprava kamenného viaduktu za zastávkou Desná-Riedlova vila, který vede přes silnici I/10. „Cílem stavby je odstranění nevyhovující prostorové úpravy na mostě, která je překážkou v bezpečnosti železničního provozu. Současně dojde k odstranění havarijního stavu mostu v km 30,130, který je způsoben špatným stavebně-technickým stavem zejména nosné konstrukce mostu,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Kamenný viadukt na trati Tanvald - Harrachov v Desné přes silnici I/10. Foto: SchiDD/ Wikimedia Commons

Kamenný viadukt na trati Tanvald – Harrachov v Desné přes silnici I/10. Foto: SchiDD/ Wikimedia Commons

Součástí stavby jsou pak související úpravy na železničním svršku dotčeného úseku a ochrana kabelů uložených na mostě v km 29,973. Stavba má proběhnout v druhé polovině letošního roku. „Termín a délku výluky budeme upřesňovat,“ dodala Pistoriusová. Zadávací dokumentace počítá s dvěma měsíci.

Oba mostní objekty mají po rekonstrukci vyhovovat přechodnosti traťové třídy minimálně C3 (minimálně 20 tun na nápravu), dosud je zbytek tratě v kategorii A (16 tun na nápravu). To ukazuje plány SŽDC celou trať opravit na vyšší nosnost. „Záměrem je, aby celý úsek Tanvald -Harrachov byl sjízdný pro traťovou třídu zatížení C3,“ potvrdila Pistoriusová.

SŽDC se ale podle zadávací dokumentace brání dosazení nových pražců. Koleje budou sice nové, ale stávající pražce ze šedesátých let mají být regenerovány. To samé platí i u ozubnicových tyčí a stoliček. Vše musí zůstat původní a nesmí se poškodit.

Současně s opravou zubačky má probíhat i oprava trati Železný Brod – Tanvald. Během akce se má opravit kompletně železniční svršek, nástupiště, přejezdy a železniční mosty. „Cílem je zachování provozuschopnosti a zlepšení komfortu cestování,“ dodala Pistoriusová.

Tagy Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top trať 035 Železný Brod - Tanvald zubačka
51 komentářů