Memento Pernink. Dopravci se dohodli a zavedou na šumavské trati nový varovný systém

Vlaky se navzájem upozorní na přítomnost druhého, při vzdálenosti 500 metrů se spustí varování.

Na českou železnici míří novinka, která má výrazně zvýšit bezpečnost na vedlejších tratích. Jde o rádiové zařízení, díky kterému se vlaky navzájem „uvidí“. Pilotní provoz takto vybavených vlaků bude spuštěn na trati z Českých Budějovic do Nového Údolí, a to díky dohodě dopravců GW Train Regio a České dráhy. Dodavatelem zařízení je společnost Sherlog NG, která jej vyvinula.

„Popudem k vývoji systému byla nehoda u Perninku, když se mě spolužáci na srazu střední školy ptali, jak je vůbec něco takového dnes možné,“ řekl deníku Zdopravy.cz šéf Sherlogu Václav Kraus. Připomněl tak srážku vlaků u Perninku v červenci 2020, při které zemřeli dva lidé. Pernink zmínili i zástupci obou dopravců. „Jde o prevenci, cílem je eliminovat protisměrnou jízdu vlaků, aby se podobné události už nestávaly,“ řekl ředitel Odboru provozu osobní dopravní ČD Tomáš Mohr.

Zařízení má podobu malé palubní jednotky, jejíž instalace na stanoviště strojvedoucího zabere zhruba deset minut. Zároveň je skrze aplikaci propojeno s tabletem strojvedoucího a lze jej napojit i na dispečink. Využívá dlouhé rádiové vlny o frekvenci 146 MHz, takže je vhodné i do složitého terénu s hlubokými zářezy a tunely.

Vlaky se navzájem upozorní na přítomnost druhého (systém má dosah až šest kilometrů, nastavuje se podle traťových poměrů), při vzdálenosti 500 metrů se pak spustí zvukové a vizuální varování. Jedna instalace vyjde zhruba na 75 000 korun. Systém není závislý na pokrytí signálem GSM. Není nijak svázán s infrastrukturou a nijak nezasahuje strojvedoucímu do řízení, pouze na mimořádnou situaci upozorní. Systém využívá i GPS (podle Krause s přesností na 40 centimetrů), tudíž nespouští poplach kvůli vlaku na vedlejší koleji.

Řešení mimořádných situací má v budoucnu zajistit zabezpečovací systém ETCS, který má infrastrukturní a vozidlovou část a může vlak zastavit. „Jenže čekání na ETCS bude trvat dekády, ty nejohroženější tratě jsou přitom až poslední na řadě,“ řekl šéf GW Train Peter Bosáček. Zmínil navíc neporovnatelně vyšší náklady na ETCS.

Všechny vlaky na šumavské trati by měly jednotku od Sherlogu dostat do několika týdnů. GW Train zde využívá motorové jednotky 845 a RegioSprinter (818), České dráhy palubní jednotkou vybaví dva Brejlovce, které vozí Jižní expres do Českého Krumlova. Pokud se zařízení osvědčí, hodlají ho oba dopravci využít i na jiných tratích. „Už máme zpracovanou analýzu tratí, kde by to bylo možné a vhodné využít,“ řekl Mohr.

Podle všech zúčastněných je klíčové, aby systém nezpůsoboval plané poplachy.

Sherlog v pátek provedl na trati 194 několik testů svého zařízení, přičemž ukázal i možnost lepšího varování na přejezdech zabezpečených jen výstražnými kříži a upozornění pracovních čet na trati. Zařízení na přejezdech může upozornit na blížící se vlak světelným i zvukovým signálem, přičemž funguje bez elektrické přípojky na baterii se solárním článkem. Varování může přijít i do mobilu předáka údržbové čety na trati.

 

Tagy České dráhy GW Train Regio nehoda u Perninku Sherlog trať 194 České Budějovice - Černý Kříž
115 komentářů