Kontrolory nikdo nekontroluje. Drážní úřad chce kvůli kritice větší pravomoci u lanovek

Zásah hasičů po pádu kabiny lanovky na Ještěd. Pramen: HZS Libereckého krajeZásah hasičů po pádu kabiny lanovky na Ještěd. Pramen: HZS Libereckého kraje

Revize a zkoušky by už neměli u svých lanovek provádět zaměstnanci.

Drážní úřad (DÚ) se o odstranění automatické brzdy lanovky na Ještěd dozvěděl až po jejím tragickém pádu v říjnu 2021. V reakci na závěry vyšetřování Drážní inspekce také úřad uvedl, že již pracuje na návrhu legislativy, která by měla rozšířit možnosti jeho dohledu.

Podle závěrečné vyšetřovací zprávy Drážní inspekce byla lanovka provozována bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci brzdy. Drážnímu úřadu inspekce vytkla nedostatečnou kontrolu.

„V kabině nastala panika.“ Inspekce ukázala detaily pádu lanovky na Ještěd, neměla vůbec jezdit

Příčinou tragédie bylo dle vyšetřování přetržení tažného lana z důvodu skryté koroze a následně právě absence automatické brzdy. Obě kabiny se po nosném laně rozjely směrem ke spodní stanici. Zatímco kabinu jedoucí původně směrem vzhůru obsluha pomocí mechanické brzdy na laně zastavila, obsluze druhé kabiny se to nepodařilo a po přejetí sloupu lanovky došlo k pádu a úmrtí průvodčího.

V této souvislosti Drážní úřad zdůrazňuje, že v Česku v současnosti není v provozu žádná lanová dráha obdobného typu, jakou byla lanová dráha Ještěd,“ uklidňuje DÚ.

Kdo kontroluje kontrolory

Jako druhotnou příčinu mimořádné události označila Drážní inspekce nedostatky v činnosti odborně způsobilých osob provádějících kontroly, revize, prohlídky a zkoušky lanové dráhy. Kontroloři totiž shledávali lanovou dráhu způsobilou k provozu přes jasné rozpory stavu s předpisy.

Inspekce také poukázala na možný střet zájmů revizních techniků, který označuje jako faktor, který přispěl ke vzniku mimořádné události. Často totiž kontrolují svou vlastní lanovku.

Provoz lanových drah je nyní podle DÚ pod několikastupňovou kontrolou. „Základem je denní běžná kontrola lanové dráhy ze strany obsluhy a průběžné kontroly různých technických částí. Jednou ročně je předepsána provozní revize, kterou provádějí revizní technici a jednou za tři roky je akreditovaným inspektorem provedena prohlídka a zkouška technického stavu lanové dráhy,“ popisuje mluvčí DÚ Pavlína Straková.

Dokument: Úřadům nikdy dřív nevadilo, že automatická brzda na Ještědu chybí, hájí se ČD

Podotýká však, že úřad je fakticky schopen kontrolovat pouze dodržování zákonných požadavků ve stanovených intervalech a situacích.

Legislativa by se měla změnit tak, aby měl Drážní úřad faktickou možnost dozorovat revizní techniky přímo při práci.

Drážní úřad v tuto chvíli důkladně vyhodnocuje závěrečnou zprávu Drážní inspekce a po zohlednění jejich bezpečnostních doporučení v nejbližší době předloží konkrétní návrhy vedoucí k nápravě systémových nedostatků,“ uvedla mluvčí.

Nové legislativní změny by měly posílit roli úřadu při dozoru nad činností revizních techniků, aby se mohl prohlídek a zkoušek zúčastňovat.

Provozovatelé lanových drah nyní nemají podle DÚ povinnost hlásit termíny konání revizí, a dohled nad jejich kvalitou tak nikdo neprovádí.

DÚ by také chtěl po vzoru soudních znalců určovat konkrétního revizního technika pro prohlídky. To má zabránit konfliktu zájmů.

Tagy Drážní inspekce¨ Drážní úřad Ještěd lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd
7 komentářů