Testy poctivosti. Kontroly STK a měření emisí odhalily další nedostatky, dvě stanice stát uzavřel

Autoservis - STK a měření emisí - ilustrační foto. Zdroj: PixabayAutoservis - STK a měření emisí - ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Do kontrol se zapojily krajské úřady a obce s rozšířenou působností.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo nové statistiky o výsledcích mimořádných kontrol stanic technické kontroly (STK) a měření emisí (SME). Zapojil do nich nově kraje a obce s rozšířenou působností.

Z celkem 198 provedených mimořádných kontrol (179 provedených obcemi s rozšířenou působností, 19 krajskými úřady) našli úředníci nedostatky v 8 případech u STK a 50 případech u SME. Jde o kontroly, které byly provedeny po žádosti ministra dopravy Martina Kupky.

O výsledcích kontrol informoval resort dopravy v tiskové zprávě. V případě STK šlo ve třikrát o administrativní nedostatek, u pěti kontrol byly zjištěny závažnější problémy, kvůli kterým úřady zahájily řízení o přestupku. Šlo o přestupky jak u techniků, tak samotných provozovatelů.

U SME byly zjištěny administrativní nedostatky u 47 kontrol, které byly většinou odstraněny během kontroly. Závažné nedostatky vedoucí k zahájení řízení o přestupku byly zjištěny u tří kontrol v Olomouci, Šumperku a Ústí nad Labem.

Chystá se razantní zákrok proti podvodům u STK a měření emisí. Ministr píše instrukce krajům

Ministerstvo navíc u vytipovaných stanic zahájilo takzvané testy poctivosti. Probíhají formou přistavení vozidla figurantem k provedení technické prohlídky a měření emisí vozidla, které má méně či více závažné závady. Celý průběh testu poctivosti je zaznamenáván a v reálném čase přenášen kontrolní skupině, která vyhodnocuje průběh kontroly.

Bez zásadních prohřešků

Z pěti testů u SME a dvou testů u STK nedošlo k zásadním pochybením. „Ve 2 případech to byly chybějící nebo poškozené plomby měřicích přístrojů, neprovádění všech kontrolních úkonů, nesprávně prováděné kontrolní úkony. Hrubé nedostatky jako neoprávněné zásahy do samotného měření emisí, nedovolené přístroje ovlivňující výsledek měření, zatím zjištěny nebyly,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.

Ministerstvo dopravy od září zintenzivnilo kontroly nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Státní odborný dozor vytipoval podezřelá měření na základě analýzy dat z informačního systému technických prohlídek. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stopku dostala také stanice v Olomouci, která používala nedovolené přístroje k simulaci teploty motoru a otáček, k čemuž se přiznali sami technici.

„Mimořádné kontroly stanic technické kontroly a měření emisí zaměřujeme na chybující nebo dokonce podvádějící stanice, rozhodně ne na běžné řidiče. Jde o to, aby se na SME/STK, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě. Aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou důležitou součástku vymontovat, nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo zanedbávají a spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to ‚nějak‘ zařídí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Tagy měření emisí Ministerstvo dopravy SME Stanice technické kontroly STK
33 komentářů