Velmi drahé e-maily. České dráhy musí platit 806 milionů za vyšachování RegioJetu z nákupu vagónů
České dráhy se chystají napadnout rozhodnutí o soudu, jde o kroky bývalého managementu z roku 2015.
Evropská komise uzavřela devět let starý případ, ve kterém se České dráhy a rakouské spolkové dráhy (ÖBB) domlouvaly na pořízení použitých vagónů tak, aby se k nim nedostal soukromý dopravce RegioJet. České dráhy se chtějí proti pokutě bránit soudně.
Podle dnes zveřejněného rozhodnutí musí České dráhy zaplatit za uzavření tajných dohod v případě nazvaném Twins celkem 31,94 milionu eur (806 milionů korun). Dopravci navíc ještě hrozí žaloba od RegioJetu za náhradu ušlého zisku. Nikdo ze stávajícího nejvyššího managementu nebyl tehdy ve vedení firmy. O pokutě informovala Evropská komise v tiskové zprávě. Rakouské dráhy zaplatí 16,7 milionu eur, protože se k pochybení přiznaly a spolupracovaly při vyšetřování.
„České dráhy a ÖBB spojily své síly, aby bránili expanzi RegioJetu. Atraktivní železniční osobní doprava je klíčem ke snížení naší uhlíkové stopy a netolerujeme žádné omezování konkurence,“ uvedla Margrethe Vestager, evropská komisařka pro hospodářskou soutěž.
České dráhy v prohlášení (kompletní znění na konci textu) uvedly, že odmítají rozhodnutí Evropské komise. „Prověřování a vyšetřování celé věci trvá již více než 8 let a dle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat,“ uvedl dopravce. Dráhy se domnívají, že Evropská komise nevzala v úvahu všechny relevantní skutečnosti.
Dopravce současně neuvedl, zda bude škodu vymáhat u těch, kteří ji svými kroky způsobili. „Rozhodnutí je velmi čerstvé a bude třeba provést jeho důkladné posouzení. Až následně může být přikročeno k případným dalším právním krokům,“ uvedly ČD na dotaz deníku Zdopravy.cz
E-maily jako důkaz
Hlavním aktérem v celé kauze je bývalý místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák. Server SeznamZprávy.cz už dříve uvedl, že důkazem jsou e-maily, které posílal Dvořák v roce 2015 své kolegyni v Rakousku Silvii Kaupa, která měla v ÖBB na starost dálkovou osobní dopravu. V nich řeší plánovaný obchod s ojetými lehátkovými vozy, které chtěly ÖBB prodat. Evropská komise se k e-mailům dostala, když v Českých drahách prováděla jiné šetření: kvůli údajným predátorským cenám na trase Praha – Ostrava. Ani jeden z aktérů už u dopravců nepracuje.
Právě Dvořák byl tehdy jedním z těch, kteří proti razii zásadně protestovali. Dvořák v e-mailech psal, že o vozy má zájem jednak slovenská společnost WGS (Wagon Service, majitel Ivan Gálik), jednak český RegioJet. Slovenská firma údajně nabízí za jeden vůz 60 000 eur, druhá chce dát vyšší nabídku, 80 000. „Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet, a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 000 eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“ napsal Dvořák. Druhý den přišla z Rakouska pro České dráhy potěšující odpověď. „Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ napsala Kaupa. Šlo především o vozy řady Bmz.
Evropská komise obvinila České dráhy a ÖBB, že poškodily firmu RegioJet. Hrozí jim miliardová pokuta
„Prvních 100 vagonů jsme postupně koupili od ÖBB a začali díky nim jako první dopravce konkurovat Českým drahám počínaje zářím 2011. Najednou se něco stalo a my jsme už nekoupili ani kolo. Až časem vyplavalo na povrch, že při razii Evropské komise na ČD našla komise důkazy, které nasvědčují tomu, že se ČD a ÖBB dohodly na vzájemném postupu proti RegioJetu, což je z hlediska soutěžního práva přísně zakázané,“ sdělil v roce 2020 ČTK majitel firmy Jančura. Dnes deníku Zdopravy.cz potvrdil, že žalobu podá. Podle Jančury mohl být RegioJet třikrát větším dopravcem, proto se přihlásí o náhradu škody.
České dráhy mají v účetnictví několik let miliardovou rezervu na náhradu škody. Pokutu musí zaplatit během několika dnů.
Vyjádření ČD
České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise
Evropská komise dnes oznámila, že shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů v podobě údajné kartelové dohody, která měla být realizována v letech 2012–2016 mezi Českými drahami a rakouským dopravcem ÖBB za účelem omezení prodeje použitých železničních vozů jiným dopravcům. Za toto údajné jednání byla Českým drahám uložena pokuta ve výši 31,94 milionu eur.
České dráhy s vydaným rozhodnutím zásadně nesouhlasí a odmítají, že by docházelo k tvrzeným zásahům do obchodu s použitými železničními vozy dopravce ÖBB, neboť ty byly průběžně prodávány různým společnostem, a to vždy na tržním principu za nejvyšší nabízenou cenu. Prověřování a vyšetřování celé věci trvá již více než 8 let a dle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat.
Výsledkem je rozhodnutí, které České dráhy vnímají jako právně vadné, přehlížející podstatné důkazy a nereflektující skutečný stav dané věci. Společnost České dráhy se bude nadále bránit proti vydanému rozhodnutí u soudních orgánů EU, přičemž je přesvědčena, že Evropská komise nevzala v úvahu všechny relevantní skutečnosti, včetně toho, že České dráhy reálně nepožívaly žádného preferenčního zacházení při nákupech použitých vozidel. České dráhy zdůrazňují, že jsou připraveny čelit finančnímu dopadu uložené pokuty, aniž by to mělo negativní dopad na jejich hospodaření, neboť na uloženou pokutu je vytvořena finanční rezerva.
Do skončení řízení u soudních orgánů EU nebudou České dráhy aktuální stav věci dále komentovat.