Osmsetdesítka na úzkokolejce. Dílna JHMD má zásobu zakázek do jara
Zrenovovaný motorák a vlečňák budou využívány k nostalgickým a komerčním jízdám.
Na nádraží v Jindřichově Hradci je aktuálně k vidění nevídaný úkaz. U depa zdejší úzkorozchodné dráhy stojí na úzkokolejce motorák řady 810 a jeho přípojný vůz 010. Normálněrozchodná vozidla jsou aktuálně v péči zdejší dílny Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) a kvůli manipulaci jsou posazena na úzkorozchodné podvozky.
„Vozidla byla ve velmi špatném stavu. Naším úkolem je renovace interiéru a exteriéru, zvenku už je přitom téměř hotovo,“ řekl deníku Zdopravy.cz vedoucí oprav a člen představenstva JHMD Jan Píšala.
Interiér by měl být podle něj hotov do Vánoc. Repasi motoru má na starost společnost Railway Capital Jana Šatavy, která se o zakázku s jindřichohradeckou dílnou podělila. Podle Píšaly jde o vůbec první „osmsetdesítky“ na úzkorozchodné dráze.
Vozidla patří Jiřímu Kotasovi, který je předsedou brněnského Klubu přátel kolejových vozidel. Kotas, který je majitelem řady kolejových vozidel, chce zrenovovaný motorák a vlečňák využívat k nostalgickým a komerčním jízdám.
Dílna je jednou z mála částí Jindřichohradeckých místních drah, která aktuálně vyvíjí nějakou činnost. JHMD se v říjnu 2022 ocitly v úpadku a zastavily vlakový provoz, od té doby se vlečou soudní tahanice o jejich další osud.
O reorganizaci JHMD se snaží tým věřitele Jana Kysely. Základem má být obnovení sezonního provozu na objednávku krajů, vlaky ale mohou zatím (dle Drážního úřadu) jen na dva krátké úseky Nová Bystřice – Hůrky a Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. Firma se prostřednictvím své dcery Správa úzkokolejných drah snaží získat osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy pro obě trati (Jindřichův Hradec – Obrataň a Jindřichův Hradec – Nová Bystřice) v celé délce.
Podle Píšaly má dílna zásobu zakázek zatím do začátku jara. V té době už by také mělo být jasno o obnovení provozu.