O tři čtvrtě miliardy levnější než ostatní. ŘSD prověří cenu Eurovie pro Pražský okruh, známe další soutěžící

Úsek Pražského okruhu Modletice - Běchovice, vizualizace. Pramen: ŘSDÚsek Pražského okruhu Modletice - Běchovice, vizualizace. Pramen: ŘSD

Největší dálniční zakázka již nepřilákala polský Budimex, Mátl věří v zahájení letos.

Více než 718 milionů korun dělí nejlevnější a druhou nejnižší nabídku v soutěži na stavbu části Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Bez ohledu na vítěze je už nyní jasné, že stavba vyjde levněji, než ŘSD předpokládalo.

Žádná ze čtyř nabídek se nedostala nad odhadovanou cenu 15,07 miliardy korun. Nejdražší je za 12,495 miliardy korun. Vyplývá to z údajů o otevírání obálek zveřejněných na profilu zadavatele. Nejnižší cenu nabídlo sdružení Eurovia CZ, Stavby mostů, PORR a PORR Bau.

Rozsahem prací a předpokládanou hodnotou jde o největší zakázku v historii českého dálničního stavitelství. Podle informací deníku Zdopravy.cz jsou další nabídky rovněž od sdružení. Jedno vede MI Roads, další Swietelsky stavební a Strabag. Polský Budimex, který se přihlásil do několika velkých zakázek v Česku a naposledy neuspěl i s nejnižší cenou v soutěži na D11, nabídku nepodal.

O pět miliard levnější než odhad. Nejblíže dostavbě části Pražského okruhu je Eurovia a spol.

Eurovia nabídla dálnici postavit za 9,764 miliardy korun. Výrazně nejnižší cena může pramenit i z toho, že firma do konce roku dokončí rozsáhlou zakázku na stavbu dálnice D4 u Příbrami a uvolní se ji výrazně kapacita.

Nabídky nyní čeká proces hodnocení. „To, zda je nabídka reálná, prověří hodnotící komise. Je potřeba prověřit, zda cena odpovídá reálu, jestli se nejedná o mimořádně nízkou nabídkovou cenu, protože 65 procent oproti předpokladu je hodně málo. Nabídku posoudíme, a pokud v ní neshledáme problémy, vybereme ji jako nejvýhodnější,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Věří, že se začne stavět ještě letos. „Udělám pro to všechno a stále reálné je, i kdyby to bylo 23.12.,“ uvedl Mátl. Stavba má všechna potřebná povolení, běží výkupy posledních pozemků. Vykoupeno je 96 % potřebných parcel. „Pokud se podaří zahájit ještě letos, tak na konci roku 2027 bychom po této stavbě měli jezdit,“ dodal Mátl.

Souběžně stavba čtyřpruhu do Úval

Paralelně s tímto úsekem D0 by měla začít i stavba přeložky silnice I/12 Běchovice – Úvaly. U té běží soutěž s termínem pro nabídky v polovině listopadu, začaly archeologické práce.

Stavba 12,6 kilometru dlouhého úseku D0 Běchovice – D1 by měla trvat 36 měsíců. Předpokládaná cena byla okolo 15 miliard Kč. Úsek bude šestipruhový a patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v ČR. Propojí dálnice D1, D11 i D5, což pomůže kamionové dopravě. Ulevit by měl také přetíženým obcím v okolí Prahy, kde se hlavně ráno a večer tvoří dlouhé kolony. Podle propočtů ŘSD bude tímto úsekem jezdit v roce 2030 denně 70 000 až 80 000 aut. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na D0 zhruba 60 000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.

Úsek propojí jižní část okruhu otevřenou roku 2010 s dálnicí D1 a dopravně velmi uleví komunikacím typu Jižní spojka a Štěrboholská radiála, které jsou extrémně zatížené kamionovou dopravou. Jde o stavbu celostátního významu a momentálně o nejpotřebnější dopravní stavbu v celé metropoli. Díky tomuto úseku se kamiony vůbec nedostanou do Prahy.

Součástí stavby budou dva tunely – Dubeč a Na Vysoké, dále čtyři mimoúrovňové křižovatky, a to MÚK Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany. Projekt počítá s výstavbou 19 mostů i dvou lávek pro pěší a cyklisty. Na trase je navržených 16 protihlukových stěn o celkové délce 7 800 metrů, přičemž zářezy by měly mít hloubku minimálně šest metrů.

Pražský okruh, úsek 511 Modletice - Běchovice. Pramen: ŘSDDálniční přeložka silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Zdroj: ŘSD

 

 

Tagy D0 D0 511 Běchovice - D1 Eurovia CZ Pražský okruh Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
14 komentářů