Slovensko se loučí s Gorilami. Půlstoletí provozu připomene i bankovka
Všechny lokomotivy ZSSK vyřadí do konce roku 2027.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začala tento týden s vyřazováním lokomotiv řady 350. Lokomotivy přezdívané Gorila či Krysa jsou desítky let hlavním hnacím vozidlem pro slovenskou dálkovou dopravu.
„Loučíme se s lokomotivami, které formovaly obraz železniční dopravy nejen na Slovensku. Byly dlouhé roky synonymem pro rychlou a spolehlivou přepravu,“ uvedl Peter Helexa, generální ředitel ZSSK.
Lokomotivy jezdily na linkách Budapešť – Bratislava – Praha a vnitrostátních IC vlacích Bratislava – Košice. Lokomotivy se vyráběly v letech 1973–1975. Podle dopravce již nedokáží ale konkurovat svou konstrukcí a vybavením aktuálním standardům, prodražuje se také jejich údržba.
Součástí rozlučky je speciální bankovka v hodnotě 0 eur s vizuálem lokomotiv řady 350. Navrhl ji grafik a ilustrátor Adrián Ferda. Bankovka je v prodeji za 3 eura.
Z 18 lokomotiv skončily již čtyři lokomotivy, dalších pět dojezdí do konce příštího roku. Zbývající, vybavené ETCS, dojezdí v roce 2027.