Slovensko se loučí s Gorilami. Půlstoletí provozu připomene i bankovka

Lokomotiva řady 350. Foto: ZSSKLokomotiva řady 350. Foto: ZSSK

Všechny lokomotivy ZSSK vyřadí do konce roku 2027.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začala tento týden s vyřazováním lokomotiv řady 350. Lokomotivy přezdívané Gorila či Krysa jsou desítky let hlavním hnacím vozidlem pro slovenskou dálkovou dopravu.

„Loučíme se s lokomotivami, které formovaly obraz železniční dopravy nejen na Slovensku. Byly dlouhé roky synonymem pro rychlou a spolehlivou přepravu,“ uvedl Peter Helexa, generální ředitel ZSSK.

Lokomotivy jezdily na linkách Budapešť – Bratislava – Praha a vnitrostátních IC vlacích Bratislava – Košice. Lokomotivy se vyráběly v letech 1973–1975. Podle dopravce již nedokáží ale konkurovat svou konstrukcí a vybavením aktuálním standardům, prodražuje se také jejich údržba.

Lokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSKLokomotiva řady 350. Foto: ZSSKLokomotiva řady 350. Foto: ZSSKLokomotiva 350.002 ZSSK v údolí Tiché Orlice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Součástí rozlučky je speciální bankovka v hodnotě 0 eur s vizuálem lokomotiv řady 350. Navrhl ji grafik a ilustrátor Adrián Ferda. Bankovka je v prodeji za 3 eura.

Z 18 lokomotiv skončily již čtyři lokomotivy, dalších pět dojezdí do konce příštího roku. Zbývající, vybavené ETCS, dojezdí v roce 2027.

 

Tagy 350 Gorila Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
45 komentářů