Osmsetdesítky do Polska a béčka domů do Saska. Registr ukazuje, kam se prodávají vozidla ČD
Osvětlení a větrací zařízení bez závad, WC čisté nepoužité bezdomovci.
Nepotřebná vozidla Českých drah míří často k nečekaným kupcům. Ukazuje to veřejný registr smluv, kam dráhy uzavřené smlouvy posílají, ačkoliv „jednotlivé obchodní případy nekomentují“. Na dračku jdou především legendární motorové vozy 810, kterých je na aktuálním seznamu vozidel určených k prodeji přes 20 (včetně 809).
Jen za poslední měsíce jich dráhy prodaly deset, přičemž největší zájemce přišel z Polska. Společnost SKPL Cargo koupila čtyři motoráky (dva na jaře, dva v létě), vždy si přitom vybrala provozní a dražší kusy. Nejlevnější ji vyšel na 855 000 korun bez DPH, nejdražší na milion bez DPH.
„Interiér velmi zachovalý a pěkný, nově lehce čalouněná sedadla s opěrkou hlavy (shodná s typem dosazovaných do MV řady 814/914) z roku 2008, okna bez závad, podlaha a obložení bočnic nepoškozena, nosiče zavazadel, osvětlení a větrací zařízení bez závad, WC čisté nepoužité bezdomovci, rozvodná skříň elektro a panel bez zjevných závad, vizuálně bez závad, funkčnost a provozuschopnost nezkoušena,“ stojí například ve smlouvě ke stroji za 965 000 bez DPH.
Na opačné straně cenové stupnice je motorák, který si nedávno pořídila společnost Správa Ústecké dráhy. Vyšel ji na 160 500 korun bez DPH a podle smlouvy bude využit na náhradní díly. Je nepojízdný, poničený vandaly a prakticky nic nefunguje. Stejná firma si koupila i další motorový vůz 810, a to za 450 000 korun bez DPH. Ještě o něco více do svého „šukafonu“ investoval spolek Kroměřížská dráha (611 000 Kč bez DPH). Další vozy se prodaly například za 231 000 bez DPH (společnost TovarGo), 893 000 bez DPH (Železniční společnost Tanvald, o.p.s.) nebo 875 000 bez DPH (Fan Rail).
„Kupující se zavazuje, že v souvislosti s předmětem koupě nepoužije historické (označení právních předchůdců prodávajícího) ani současné označení prodávajícího bez předchozího písemného souhlasu prodávajícího,“ zní společné ustanovení všech smluv. Kupující také musí stroje použít k dohodnutému účelu, například jen na náhradní díly, nebo provoz pouze v Polsku.
Motorové vozy řad 810/809 se prodávají průběžně tak, jak je dráhy postupně vyřazují z provozu. České dráhy už jich prodaly několik desítek. Vozidla, která jsou určena k odprodeji jako zbytná a nenajde se pro ně zájemce, se v další fázi přesunou na seznam vozidel určených k fyzické likvidaci.
Dráhy ovšem neprodávají pouze staré motoráky. Nové majitele například nedávno našly dvě malé posunovací lokomotivy 799. Jednu si pořídila společnost Swietelsky Rail za 1,8 milionu bez DPH, druhou společnost Lokotrans Servis za 500 000 bez DPH.
Perličkou pak je přesun dvou klasických rychlíkových vagonů B249 do majetku spolku Ostsächsische Eisenbahnfreunde. Spolek sídlí v Löbau nedaleko Budyšína, kde vagony vyráběla od 60. do 80. let východoněmecká vagonka VEB Waggonbau Bautzen. Spolek za vozy v červenci zaplatil 327 000 korun bez DPH a 244 000 korun bez DPH.