Podcast: Vodík je teď příliš drahý. Nikdo se ho ale nezříká, říká šéf ODIS Aleš Stejskal

Souprava push-pull dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýSouprava push-pull dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Průvodčí ve vlacích zůstanou i v dalších letech. Chystáme ale redukci pokladních přepážek. Tržby jsou někdy nižší než plat pokladní.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Aleš Stejskal. Od roku 1998 vede organizátora dopravního systému v Moravskoslezském kraji, což je společnost Koordinátor ODIS. Je také předsedou České asociace organizátorů veřejné dopravy, tedy ČAOVD.

Moravskoslezský kraj bude letos prvním krajem, kde vyjedou bateriové vlaky. Tedy elektrické RegioPantery doplněné o baterie pro provoz na neelektrifikovaných tratích. S prvními čtyřmi se svezou cestující letos v prosinci, dalších 15 vlaků je má doplnit od prosince 2026.

„Dlouho jsme usilovali o přímé a rychlé spojení Ostravy s Kopřivnicí a dalšími městy kolem, Příborem a Štramberkem. A dlouho to nešlo z různých důvodů. Ta trať byla muzeem, kde se proháněly motorové vozy řady 810. Podařilo se nám ale s Českými drahami někde vyškrábat pár motorových vozů řady 842 a zahájili jsme provoz přímých spěšných vlaků. Ten se velice chytl a chceme v tom pokračovat. Od prosincových změn tu spěšných vlaků přibyde, měly by jezdit v hodinovém intervalu. Autobusové spojení existuje, ale je a bude mnohem pomalejší,“ vysvětluje Aleš Stejskal, proč si jako první linku pro nasazení bateriových RegioPanterů vybrali právě směr na Kopřivnici.

Detailně v podcastu rozebíráme nasazení bateriových jednotek na dalších tratích Moravskoslezského kraje, otevíráme téma, proč se zatím pozastavily plány na vodíkové vlaky a autobusy, proč patrové push-pully Českých drah nesplnily očekávání objednatele i jaká je budoucnost železničního spojení na letiště v Mošnově.

Právě sem budou zajíždět nové bateriové vlaky také a počet spojů se v novém jízdním řádu na letiště především v letní sezonně výrazně zvýší. Zatím však podle Aleše Stejskala využívá elektrifikovanou trať k letišti spíš železniční cargo než cestující. „Když jedete kolem terminálu, tak je neustále plný kontejnerových vlaků, doprava nákladní tam nabývá na významu a souvisí to i s rozvojem celého cargo terminálu, který letiště dál podporuje. Usiluje se i o vybudování kolejového propojení kolem Studénky, aby nákladní vlaky od Přerova mohly přímo odbočit do Mošnova a nemusely dělat úvrať,“ doplnil Stejskal.

A jak je to s vodíkem, u kterého se Moravskoslezský kraj ještě nedávno pasoval do role tuzemského průkopníka, avšak od plánů ustoupil. „Není to tak, že by se myšlenky vodíku někdo zřekl, došlo ale k ekonomickému vyhodnocení. Vodík, který je k dispozici, je teď příliš drahý,“ říká Stejskal. Podrobnosti v podcastu.

Nejvíce cestujících platí za dopravu v Moravskoslezském kraji jednoznačně ODISkou. Není to podle Aleše Stejskala však jen tím, že je takto koupené jízdné levnější, ale v kraji už v 90. letech řada dopravců používala čipové karty a místní si na ně prostě zvykli. Na severu Moravy a ve Slezsku je tak velmi daleko bezhotovostní odbavení cestujících. Moderní systém pípni a jeď sice funguje jen v Ostravě, ale novinky jsou i mimo město.

„Vývoj jde kupředu, mohou vznikat i další média, o kterých dneska ještě nevíme. My jsme naši ODISapku, která funguje čtvrtým rokem, na níž bylo možné nakupit jednotlivé jízdné, naučili letos možnost nahrát si i dlouhodobé časové jízdenky,“ říká v podcastu Stejskal.

Omezovat počty průvodčích ve vlacích rozhodně Moravskoslezský kraj nechce, jde i o bezpečí cestujících, domnívá se Stejskal, zato ale podle něj ubyde postupně pokladen v regionu. Některé mají dnes nižší tržby, než kolik činí náklady na pokladníka, což nedává příliš smysl. Místo toho se už příští rok objeví v kraji automaty, které spojí cestujícího i audiovizuálně s operátorem.

V podcastu také probíráme, jak funguje model finanční spoluúčasti obcí na dopravní obslužnosti, a také téma, zda v meziměstských autobusech otevírat všechny dveře a nechat kontrolu jízdenek jen na revizorech, nebo zda ponechat nástup předními dveřmi a kontrolu řidičem.

Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
2. minuta: Hned na začátku rozhovoru detailně rozebíráme dopady povodní na provoz vlaků a autobusů v Moravskoslezském kraji
9. minuta: BEMU pro Moravskoslezský kraj
15. minuta: Nespolehlivost a problémy s jednotkami push-pull na trati do Frenštátu pod Radhoštěm
20. minuta: Nasazení dalších 15 objednaných BEMU a změna dopravního konceptu na některých tratích Moravskoslezského kraje
22. minuta: Vodíkové plány Moravskoslezského kraje
31. minuta: Proč není zatím Havířov zcela integrovaný do tarifního systému ODIS
35. minuta: Jaké má Aleš Stejskal očekávání od ODISky ve formě aplikace do mobilu
40. minuta: Jak se vypořádává kraj s růstem nákladů na veřejnou dopravu
47. minuta. Jak se podílí obce Moravskoslezského kraje na financování veřejné dopravy
56. minuta: Aleš Stejskal odpovídá na dotazy čtenářů (na některé dotazy, na něž v podcastu nedošlo, vám Aleš Stejskal odpoví ještě v samostatném textu příští týden)

Tagy Aleš Stejskal Doporučeno Moravskoslezský kraj ODIS podcast Cesty Zdopravy.cz
80 komentářů