Les stožárů na Václaváku. Proč vyrostly na náměstí sloupy, se kterými se původně nepočítalo
Důvody vzniku nových stožárů byly dva. Architekti teď řeší jejich přesun.
Vysoké sloupy na uchycení trakčního vedení, které se objevily uprostřed Václavského náměstí, zkalily řadě lidí radost z obnovení provozu tramvají mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.
Dopravní podnik vydal k jejich vztyčení krátké vyjádření, ve kterém ujistil, že řešení bylo konzultováno a schváleno architekty ze studia Jakub Ciegler Architekti (JCA), kteří mají nad celou rekonstrukcí náměstí dohled.
Dříve publikované vizualizace však stožáry nezobrazují a potřeba nebyly ani před červencovým zahájením oprav.
„Bohužel ještě jako nejsme tak technicky daleko, aby tramvaj uměla projet centrem bez trolejí jako to mají některá města v zahraničí. Tam provozují hybridní tramvaje s částečně bateriovým pohonem,” posteskl si pro Zdopravy.cz architekt ateliéru JCA Jan Hofman.
Do doby, než se objeví i v Praze, tak bylo v projektu nutné vytvořit standardní trakční vedení pro tramvajovou trať v celé horní části náměstí, kam se tramvaje po desítkách let vrátí.
„V celé délce toho náměstí jsme se snažili maximálně sdružit stožáry trakčního vedení s osvětlením. To znamená, že zhruba v rastru 30 metrů vzniknou sdružené stožáry a nebudeme parter náměstí zaplavovat dalšími sloupy,“ ujistil Hofman.
Pěst do tváře Václaváku? Nové stožáry aktivizovaly odpůrce tramvají, schválil je však architekt
Ale přesně to se nyní ve střední části náměstí stalo. Při pohledu z ústí Vodičkovy ulice do Jindřišské jich vidíme dokonce osm, z toho dva nové přímo uprostřed pěší zóny.
„V místě křižovatky je to technicky složitější. Tam došlo k tomu, že se musely přidat ještě další stožáry,“ připouští architekt a potvrzuje, že se nyní jedná o optimalizaci tohoto řešení, aby se v rámci možností zlepšilo. „Věříme, že je to reálné,“ uvedl Hofman k přesunu či zkrácení sloupů.
Fasády a deska
Otázkou zůstává, proč nové stožáry vlastně vznikly. Podle informací Zdopravy.cz jsou příčiny dvě.
Při přípravě stavby se totiž nepodařilo dohodnout s majiteli okolních domů na obnovení úchytů trolejí do fasády. Dva nebo tři původní úchyty na domech tak při rekonstrukci zanikly a musely se nahradit.
Druhým důvodem je pak lokace samotné trati. Přes Václavské náměstí totiž vede po střešní desce podchodu a jednoho ze vstupů do stanice metra Můstek. Sloupy tak nemohou mít hluboké základy a upevňování probíhá prostřednictvím betonové desky do šířky. Takové sloupy však mají mnohem menší údržnost a musí jich vzniknout více.
Podle dopravního podniku byla určena přesná podoba a výška dvojice stožárů ve středu náměstí už v červnu. Náměstek primátora Zdeněk Hřib nyní na síti X uvedl, že by se sloupy měly přesunout blíž ke straně náměstí.