Unikátní soutěž na nové vlaky. Kraj vybere dopravci, jakými jednotkami bude jezdit

Nová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: AlstomNová jednotka Alstom Coradia Continental BEMU. Foto: Alstom

Soutěž na výrobce jednotek BEMU navazuje na tendr, ve kterém Jihomoravský kraj hledá dopravce.

Radní Jihomoravského kraje dnes udělali první krok k unikátní soutěži na české železnici. Schválili vypsání veřejné zakázky na dodávku až 40 akutrolejových jednotek (BEMU) pro provoz na tratích v regionu. V Česku jde o premiéru, jak vybírat vlaky a dopravce pro regionální železniční dopravy. Výrobce a dopravce soutěží přímo kraj, ale zvlášť. Vítěz soutěže na dodávku vozidel zajistí i jejich servis.

O schválení soutěže informoval kraj v tiskové zprávě. Jednotky, které zvládnou provoz pod trolejemi i mimo ně díky bateriím, chce kraj nasadit na linky Brno – Zastávka u Brna – Třebíč (linka S4 IDS JMK), Brno – Ivančice / Mor. Krumlov – Miroslav (linka S41 IDS JMK), Brno – Kyjov – Staré Město u Uh. Hradiště (linky S6 a R56 IDS JMK) a Bzenec – Moravský Písek (linka S61 IDS JMK).

Kraj v soutěži stanoví jasné parametry nových vlaků. Náklady na pořízení a full-service nových vlaků zaplatí vysoutěžený dopravce. Ten je rozpustí do ceny výkonu. Jednotky se takto budou splácet 30 let. Dopravcům tak odpadne starost se soutěží i přesvědčování objednatele, s vlaky jakého výrobce a parametrů mají jezdit. Jde o podobný model, jaký kraj zvolil u elektrických jednotek Moravia, ty jsou ale plně ve vlastnictví kraje.

Kraj počítá s třívozovými jednotkami o kapacitě cca 145–175 míst k sezení. Dopravní model počítá se spojováním jednotek.

Mapa železniční sítě a její budoucnosti IDS JMK. Foto: Kordis  JMK

Zvýšení komfortu na regionálních tratích

„Zavedení hybridních jednotek je důležitý milník pro zlepšení kvality železniční dopravy v Jihomoravském kraji. Nejenže přineseme ekologicky šetrnou dopravu, ale také zvýšíme komfort pro cestující na regionálních tratích. Investice nám umožní zmodernizovat vozový park a zároveň zajistit spolehlivou a udržitelnou dopravní obslužnost,” uvedl Jiří Crha, náměstek hejtmana pro oblast dopravy. Soutěž na dopravce s vozidly BEMU již běží.

Nové vlaky by měly jezdit od roku 2029. Kraj již dříve uvedl, že do roku 2035 nepočítá již s objednáváním výkonů s dieselovými vlaky.  Nasazení akutrolejových vlaků má přinést i navýšení kapacity. V případě linky S4 Brno – Třebíč dojde k odstranění přestupu v Zastávce u Brna. Na trase budou jezdit tři vlaky za hodinu ve špičce mezi Brnem a Zastávkou u Brna, jeden bude pokračovat do Třebíče. U linky S41 počítá kraj s intervalem 30/60 minut. Na lince do Starého Města u Uherského Hradiště dojde k navýšení počtu spojů v úseku Brno – Nesovice.

Do roku 2035 bez dieselových vlaků. Jihomoravský kraj plánuje další velkou proměnu železnice

Tagy BEMU IDS JMK Jihomoravský kraj Kordis JMK
124 komentářů