Unikátní soutěž na nové vlaky. Kraj vybere dopravci, jakými jednotkami bude jezdit
Soutěž na výrobce jednotek BEMU navazuje na tendr, ve kterém Jihomoravský kraj hledá dopravce.
Radní Jihomoravského kraje dnes udělali první krok k unikátní soutěži na české železnici. Schválili vypsání veřejné zakázky na dodávku až 40 akutrolejových jednotek (BEMU) pro provoz na tratích v regionu. V Česku jde o premiéru, jak vybírat vlaky a dopravce pro regionální železniční dopravy. Výrobce a dopravce soutěží přímo kraj, ale zvlášť. Vítěz soutěže na dodávku vozidel zajistí i jejich servis.
O schválení soutěže informoval kraj v tiskové zprávě. Jednotky, které zvládnou provoz pod trolejemi i mimo ně díky bateriím, chce kraj nasadit na linky Brno – Zastávka u Brna – Třebíč (linka S4 IDS JMK), Brno – Ivančice / Mor. Krumlov – Miroslav (linka S41 IDS JMK), Brno – Kyjov – Staré Město u Uh. Hradiště (linky S6 a R56 IDS JMK) a Bzenec – Moravský Písek (linka S61 IDS JMK).
Kraj v soutěži stanoví jasné parametry nových vlaků. Náklady na pořízení a full-service nových vlaků zaplatí vysoutěžený dopravce. Ten je rozpustí do ceny výkonu. Jednotky se takto budou splácet 30 let. Dopravcům tak odpadne starost se soutěží i přesvědčování objednatele, s vlaky jakého výrobce a parametrů mají jezdit. Jde o podobný model, jaký kraj zvolil u elektrických jednotek Moravia, ty jsou ale plně ve vlastnictví kraje.
Kraj počítá s třívozovými jednotkami o kapacitě cca 145–175 míst k sezení. Dopravní model počítá se spojováním jednotek.
Zvýšení komfortu na regionálních tratích
„Zavedení hybridních jednotek je důležitý milník pro zlepšení kvality železniční dopravy v Jihomoravském kraji. Nejenže přineseme ekologicky šetrnou dopravu, ale také zvýšíme komfort pro cestující na regionálních tratích. Investice nám umožní zmodernizovat vozový park a zároveň zajistit spolehlivou a udržitelnou dopravní obslužnost,” uvedl Jiří Crha, náměstek hejtmana pro oblast dopravy. Soutěž na dopravce s vozidly BEMU již běží.
Nové vlaky by měly jezdit od roku 2029. Kraj již dříve uvedl, že do roku 2035 nepočítá již s objednáváním výkonů s dieselovými vlaky. Nasazení akutrolejových vlaků má přinést i navýšení kapacity. V případě linky S4 Brno – Třebíč dojde k odstranění přestupu v Zastávce u Brna. Na trase budou jezdit tři vlaky za hodinu ve špičce mezi Brnem a Zastávkou u Brna, jeden bude pokračovat do Třebíče. U linky S41 počítá kraj s intervalem 30/60 minut. Na lince do Starého Města u Uherského Hradiště dojde k navýšení počtu spojů v úseku Brno – Nesovice.
Do roku 2035 bez dieselových vlaků. Jihomoravský kraj plánuje další velkou proměnu železnice