Další zakázka na BEMU od Stadleru. Dodá až 24 jednotek do Dánska
Nové jednotky nahradí dieselové z konce 90. let.
Švýcarská společnost Stadler Rail získala další zakázku na své akutrolejové jednotky FLIRT Akku. Podle rámcové smlouvy s dánským dopravcem Lokaltog dodá až 24 jednotek typu BEMU, které kombinují pohon z trolejí a na elektřinu z baterie.
Pořízení nových jednotek je součástí velké dekarbonizace dánské železnice. Dopravce je nasadí částečně na tratě, kde se elektrizace nevyplatí. První jednotky budou dodány v roce 2028. Stadler v soutěži porazil Siemens a CAF.
Závazná objednávka se týká 14 vozidel, na dalších 10 má dopravce opci. Jednotky budou nasazeny v regionu na tratích Tølløsebanen a Østbanen, možností je prodloužení na tratě Lollandsbanen a Odsherredsbanen.
Lokaltog vítězství Stadleru oznámil již v létě, čekalo se ještě ale na možné odvolání neúspěšných uchazečů a schválení regionální radou regionu Zealand. Region je hlavním administrativním útvarem na ostrově Sjælland, na kterém je i dánské hlavní město Kodaň.
„Bateriové vlaky nahradí naše dieselové vlaky IC2, které nám dobře slouží od roku 1997,“ řekl Lars Wrist-Elkjær, generální ředitel společnosti Lokaltog. Jde o jednotky vyrobené sdružením Adtranz a Bombardier.
Na ostrově jsou páteřní tratě elektrifikované, troleje chybějí ale na desítkách kilometrů tratí zejména k pobřežním městům. V Dánsku jde o druhou zakázku na jednotky BEMU, před dvěma lety uspěl v soutěži Siemens.
Stadler vítězstvím potvrdil, že v segmentu BEMU je lídrem trhu: aktuálně má zakázky na více než 350 jednotek tohoto typu.