Bagry vyjely na další důležitou stavbu u Prahy. Na čtyřproudé výpadovce na Kolín začal průzkum

Zemní práce na dálničním obchvatu Běchovic, Újezdu nad Lesy a Úval na silnici I/12. Foto: ŘSDZemní práce na dálničním obchvatu Běchovic, Újezdu nad Lesy a Úval na silnici I/12. Foto: ŘSD

Nová silnice bude mít délku 12,6 kilometru, náklady přesáhnou šest miliard.

Na budoucím dálničním obchvatu Běchovic, Újezdu nad Lesy a Úval na silnici I/12 začal záchranný archeologický průzkum.

Na trasu vyjely bagry společnosti Skanska, která pro průzkum vysoutěžila zemní práce. Nabídla je provést za 64,9 milionu korun bez DPH. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky přitom při jejím vyhlášení činila přes 385 milionů korun bez DPH. Skanska tak hodlá bagrovat za pouhých 17 % očekávané ceny, čili za šestinu.

Záchranný archeologický průzkum provede sdružení firem za cenu 156 160 230 korun bez DPH, což je 65 procent odhadované ceny. Ta činila téměř 242 milionů.

Dálniční přeložka silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Zdroj: ŘSD

Dálniční přeložka silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Zdroj: ŘSD

Nová silnice bude mít délku 12,6 kilometru. Předpoklad zprovoznění je současně s novým úsekem Pražského okruhu D1 – Běchovice na konci roku 2027. Přeložka je zásadní pro odklon tranzitní dopravy z přetížených městských částí. Celkové předpokládané náklady přesáhnou šest miliard korun.

Nejvyšší priorita

Stávající silnice I/12 v úseku Běchovice – Úvaly prochází téměř souvislou oboustrannou zástavbou, a kromě tranzitní dopravy je využívána k zajišťování každodenních příměstských vztahů. Tím samozřejmě nejvíce trpí obyvatelé žijící v blízkosti této dopravní tepny,“ popsal na slavnostním zahájení prací současný stav ředitel ŘSD Radek Mátl.

Každý, kdo po této silnici jezdí denně nebo bydlí v jejím okolí, si přeje její brzké nahrazení rychlou kapacitní komunikací vedenou mimo zastavěná území,“ dodal Mátl.

Ranní zácpa na silnici I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Foto: ŘSD

Ranní zácpa na silnici I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Foto: ŘSD

Přeložka silnice I/12 podle něj patří mezi největší priority ŘSD.

Terénní část záchranného archeologického výzkumu bude probíhat v koordinaci se zemními pracemi přibližně devět měsíců. Následovat bude laboratorní část mimo staveniště.

Silniční boom na okraji Prahy. ŘSD vypsalo soutěž na šestimilardovou silnici I/12

Trasa nové komunikace vede podle archeologů oblastí, kterou procházeli a osidlovali lidé už od pravěku. Zahájení prací tak předcházely rešerše a prohlídka terénu.

Stavbaři této fázi říkají studie archeologických rizik, my archeologové mluvíme spíše o archeologickém potenciálu. Ve výsledku je to ale totéž. Potřebujeme důkladně zmapovat, co můžeme při samotném záchranném archeologickém výzkumu v terénu čekat,“ vysvětluje Jan Mařík, ředitel pražského Archeologického ústavu AV ČR.

Zemní práce a záchranný archeologický výzkum jsou naplánovány do června 2025. V jejich průběhu se nepočítá s uzavírkami.

Pouze v místech průzkumu budou na komunikacích označeny vjezdy a výjezdy vozidel ze stavby. V daném místě může být z důvodu bezpečnosti silničního provozu snížena povolená rychlost,“ uvádí Václav Polák, ředitel firmy Společnost T.A.Q., která záchranný archeologický průzkum vede.

Stav přípravy

Pro samotnou stavbu přeložky je nyní vykoupeno 75 % pozemků. Další nákupy se podle ŘSD finalizují, pokud se zkomplikují, začne podle státního podniku proces vyvlastnění tak, aby v okamžiku zahájení stavby bylo majetkoprávní vypořádání kompletní.

Projekt se upravoval na základě požadavků obcí, které chtěly doplnit další valy, cyklostezky, chodníky či zelené pásy.

V listopadu letošního roku se zahájí kácení mimo-lesních dřevin, probíhat bude do konce období vegetačního klidu. Zároveň probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavebních prací. Termín pro podání nabídek byl vzhledem k množství doplňujících dotazů posunut na konec října letošního roku.

Podle ŘSD se však ze stejného důvodu bude posouvat znovu. Následně proběhne posouzení nabídek a výběr zhotovitele. Předpoklad podpisu smlouvy je v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Stavět se má začít v červenci příštího roku.

Archeologický průzkum už několik měsíců probíhá i na sousedním úseku Pražského okruhu D1 – Běchovice. Obě stavby by totiž měly být v roce 2027 zprovozněny současně. „K dnešnímu dni je tam skrývka realizována přibližně již na 60 % plochy. Pro lepší představu, jedná se o plochu 36 Václavských náměstí. 24 jich na skrývku čeká,“ uvádí ŘSD.

Průlom pro Pražský okruh. Po desítkách let má spojka D1 a Běchovic pravomocné povolení

U této stavby probíhá také výběrové řízení na zhotovitele, staveniště by se mělo předat ještě do konce tohoto roku.

Tagy I/12 Běchovice - Úvaly ŘSD ČR Záchranný archeologický výzkum
28 komentářů