Co dál s Bavorskými expresy po fiasku soutěže. Češi chtějí revizi požadavků na vozidla

Lokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.comLokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.com

S objednávkou vlaků Praha – Mnichov stát i nadále počítá.

České ministerstvo dopravy chystá jednání s bavorským objednatelem železniční dopravy, společností Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG), o dalším osudu linky Praha – Mnichov. Současná smlouva s Českými dráhami na provoz takzvaných Bavorských expresů skončí v prosinci 2026. Původně měl provoz převzít dopravce ze společné soutěže s BEG, tu ale bavorská strana kvůli vysoké ceně minulý týden zrušila.

Ministerstvo dopravy se myšlenky na novou soutěž na delší dobu nevzdává. „Z naší i jejich strany zájem o přímé spojení trvá, s tím, že všichni upřednostňujeme vypsání nové soutěže, před kterým dojde k důkladné revizi požadavků na vozidla. Přesný termín zahájení provozu zatím není stanoven, mohlo by k němu dojít na počátku 30. let,“ uvedla mluvčí ministerstva Alena Mühl.

Fiasko soutěže na vlaky Praha – Mnichov. Bavoři tendr zrušili, nabídka byla o miliardu eur dražší, než čekali

Revize požadavků na vozidla je i reakcí na to, jak podmínky obě strany nastavily ve zrušeném tendru. Vozidlo mělo zvládat rychlost 200 km/h, kombinaci různých napájecích soustav i jízdy mimo elektrizované tratě. I to vedlo k tomu, že se nakonec do soutěže přihlásily jen České dráhy ve sdružení s firmou Netinera. Do soutěže nabídly vozidla od Siemensu. BEG uvedl, že důvodem zrušení je vysoká cena. V patnáctiletém kontraktu přesahovala odhad o více než miliardu eur.

Překlenovací kontrakt na pět let

Ministerstvo dopravy zrušení soutěže očekávalo, již v září uveřejnilo v úředním věstníku EU předběžné oznámení na překlenovací nabídkové řízení na pětiletý provoz v úseku Praha – Plzeň – Domažlice – Furth im Wald. Zatím nezveřejnilo detaily o vozidlech, vzhledem ke krátké době kontraktu lze ale očekávat, že budou stačit stávající vagóny.

Nejistota kolem Bavorských expresů. Ministerstvo představilo záložní plán na pětiletou smlouvu

Stát neuvažuje, že by spojení do Mnichova zrušil a místo něj zavedl například přímé vlaky z Prahy do Norimberku. To by cestujícím otevřelo možnost přestupů na dálkové spoje ve velkém bavorském uzlu. Doba jízdy do Mnichova s přestupem do Norimberku je prakticky shodná.

„Spojení do Bavorska přes Domažlice má v současné době pro obě strany značný význam, proto o možnosti zrušit objednávku v tuto chvíli neuvažujeme. Spojení do Norimberku je zajištěno s přestupem v Chebu, tato smlouva je sjednaná do roku 2032,“ dodala Mühl.

Tagy Bavorský expres Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) BEG Ex36 Ministerstvo dopravy praha - mnichov
136 komentářů