Průlom pro Siriusy na českých kolejích: získaly potřebné dokumenty ke schválení včetně čínského ETCS

Jednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Pro čínského výrobce jde o zásadní posun ve snaze expandovat na evropský trh.

Čínský výrobce kolejových vozidel CRR Zhuzhou získal v Česku v jako první zemi Evropské unie všechny nutné dokumenty pro schválení svého vlaku pro provoz na českých kolejích.

Stalo se tak téměř přesně pět let poté, co první jednotka řady 665 s názvem Sirius dorazila na předepsané testy a zkoušky na zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ).

Deníku Zdopravy.cz to potvrdil předseda představenstva VUZ Martin Bělčík, s tím, že role VUZ je v této chvíli je již pouze metodická podpora pro předložení dokumentů pro schválení na ERA. Jednotka získala certifikáty jak na úrovni NoBo, tak i DeBo pro Česko, které řeší shodu s požadavky pro provoz v jednotlivých zemích. „S těmito dokumenty mohou nyní žádat u Evropské železniční agentury pro schválení v celé Evropské unii,“ uvedl Bělčík. Vozidla lze do doby schválení provozovat stále pouze ve zkušebním provozu.

Čínské ETCS

Jednotka je navíc oproti původnímu záměru vybavena vlastní čínskou palubní jednotkou ETCS. Původní plán počítal s dodávkou ETCS od společnosti Thales.  “VUZ neposuzoval ani shodu prvku ETCS a ani shodu zástavby ETCS,“ doplnil na dotaz o rozsahu certifikace Bělčík. Podle informací z databáze certifikací provedla posouzení certifikační společnost spadající do francouzské skupiny Bureau Veritas. Pro trh s instalacemi ETCS jde o zásadní zprávu: poprvé prošlo schválení evropského zabezpečovače od čínské společnosti.

Obrazem: Sezení na stojáka, nízkonákladový interiér a tichý provoz. První dojmy z čínského vlaku v Česku

Ve snaze čínských výrobců proniknout na evropský trh jde o zásadní průlom. Siriusy jsou první jednotkou, která prošla do finále náročným procesem certifikace. V Evropě již čínské vlaky jezdí, ale nikoliv v zemích Evropské unie nebo v osobní dopravě. Bonusem pro CRRC je vlastní ETCS v době, kdy postupně bude finišovat zahájení výhradního provozu v jednotlivých členských státech.

Klíčovou otázkou zůstává, jak bude jednotka úspěšná v rámci schvalovacího procesu prostřednictvím ERA.

V Česku jsou aktuálně dvě jednotky 665, třetí je na cestě z Číny. Objednal si je původně Leo Express, který ale od smlouvy ustoupil. Jednotku ve zkušebním provozu testoval RegioJet, který si nakonec všechn tři pronajme a bude je provozovat na lince R23 mezi Kolínem a Ústím nad Labem.

RegioJet se dohodl s Číňany, na rychlíky podél Labe si pronajme Siriusy

Tagy 665 CRRC Zhuzhou Locomotive ETCS expanze čínských výrobců na evropské koleje Sirius vúž Výzkumný ústav železniční
9 komentářů