Nejistota kolem Bavorských expresů. Ministerstvo představilo záložní plán na pětiletou smlouvu

Z Německa do Německa aneb Bavorským expresem do Plzně. Foto: Aleš PetrovskýZ Německa do Německa aneb Bavorským expresem do Plzně. Foto: Aleš Petrovský

Vítěz "malé" soutěže by získal pětiletou smlouvu.

Ministerstvo dopravy začalo řešit variantu, že mezinárodní soutěž s Bavorskem na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Mnichovem skončí jejím zrušením. Kvůli tomu již zveřejnilo předběžný plán vypsat soutěž na provoz vlaků na kratší dobu jen mezi Prahou a pohraniční stanicí Furth im Wald.

Vyplývá to z předběžného oznámení v evropském věstníku zakázek. Takzvaná notifikace je podmínku pro případné vypsání soutěže, k tomu může dojít ale až za rok.

Nová smlouva by podle dokumentu řešila provoz po dobu pěti let od prosince 2026, kdy skončí stávající smlouva s Českými drahami. Ministerstvo si v dokumentu vyhrazuje možnost zahájit plnění o rok později. Půjde o otevřenou soutěž pro všechny dopravce. Dosud jsou dopravcem na českém území České dráhy.

Souběžně ještě stále oficiálně běží mezinárodní soutěž na provoz vlaků z Prahy do Mnichova, do které se podle informací deníku Zdopravy.cz přihlásilo jen sdružení České dráhy/Netinera (provozující vlaky na této trase pod značkou Alex). Bavorský objednatel dopravy BEG je podle zdrojů deníku Zdopravy.cz tak nespokojen s dosaženou cenou v soutěži, že zvažuje její zrušení. To nepřímo dokládá i postup se záložním plánem českého ministerstva.

Kdo bude provozovat Bavorské expresy? Německá i česká strana tají i počet soutěžících

Mezinárodní tendr běží podle německého práva. Mluvčí BEG Jessica Vanessa Olbrich v sprnu uvedla, že během soutěže nemohou její průběh komentovat. Vyhlášení vítěze očekává na přelomu října a listopadu.

Velký tendr na 15 let

Vítěz mezinárodní soutěže na linku z Prahy do Mnichova (označena v Česku jako Ex36) by měl podle původních plánů získat smlouvu od prosince 2027 do roku 2042. Vlaky by měly jezdit ve dvouhodinovém taktu, objednatelé požadují nové vozy pro rychlost až 200 km/h, s klimatizací a wi-fi. Mezi požadavky je i bistro s nabídkou teplých pokrmů. Vagóny s bezbariérovým přístupem získají v hodnocení body navíc. Výrobci vozidel a dopravci se musejí vypořádat s tím, že část trati je neelektrifikovaná. Možností je střídat dvě lokomotivy nebo přijít s jednotkami s hybridním pohonem. I kvůli takovým požadavkům lze očekávat, že v přepočtu na kilometr půjde o nejdražší výkony v Česku.

Tagy Bavorský expres Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) BEG Ex36 Ministerstvo dopravy praha - mnichov
104 komentářů